icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest
Genomineerd voor Website van het Jaar |

Wij gaan ervoor. Jij ook? Stem meteen

website van het jaar 2017

Hoe lees je een etiket?

Op de voorkant van een pak fruitsap staan lychee en guave. Maar alleen de kleine lettertjes op de zij- of achterkant van een verpakking spreken de waarheid. We zetten 7 tips over het lezen van een etiket op een rij.
Linda de Gouw
Linda de Gouw

Expert Voeding & Gezondheid

etiket-lezen

Lees eerst de ingrediëntenlijst

Getriggerd door een nieuw product? Check dan de ingrediënten op de verpakking. De ingrediëntenlijst laat meteen zien hoeveel er van iets in zit. Wat vooraan in de ingrediëntenlijst staat, zit er het meest in. Zo kan het zijn dat een spelt-fruitbiscuit nog steeds meer tarwe dan spelt bevat.

Sultana etiket

Check de voedingswaardetabel

Een fruitige melkdrank lijkt een gezond alternatief voor bijvoorbeeld frisdrank, maar kan net zoveel of zelfs meer suiker bevatten. Het loont dan om de voedingswaarde te bekijken op suikergehalte. De voedingswaardetabel laat zien hoeveel kilocalorieën, eiwitten, vetten, verzadigd vet, koolhydraten, suikers en zout een product bevat per 100 gram of 100 ml. Afhankelijk van de aanbieder staat er ook een kolom per portie weergegeven.

Als je vaker een voedingswaardetabel bekijkt, weet je op den duur vanzelf wanneer iets veel suiker bevat en wanneer het wel meevalt. Het Voedingscentrum heeft het suikergehalte van een aantal dranken mooi op een rij gezet.

Vergelijk producten uit hetzelfde schap

Vergelijk eens dezelfde soort producten van verschillende fabrikanten met elkaar. Je ziet dan meteen duidelijk de  verschillen in suiker, zout, calorieën, (verzadigd) vet of de aanwezigheid van bepaalde ingrediënten. Zo lijken Vifit drinkyoghurt rode vruchten en Optimel drinkyoghurt framboos op elkaar qua smaak en soort. Toch bevat Vifit beduidend meer suiker per 100 ml: 8,1 gram, tegenover 3,6 gram van Optimel. Dat blijkt uit de voedingswaardetabel. Uit de ingrediëntenlijst blijkt onder andere dat Optimel zoetstof en meer vruchtensap bevat.  

FivitOptimel drinkyohurt

Let op met claims op producten

Vaak zeggen die claims niet zoveel. Soms staat er ‘bron van vitamine C’ op terwijl alle vergelijkbare producten uit die categorie vitamine C bevatten.  

FruitShoot

Het tegenovergestelde komen we ook veel tegen. Dan lijkt het dat er iets niet in een product zit, terwijl het er wel in zit. Zo komt Robinsons Fruit Shoot aardbei & framboos over als vruchtensap. Er staat ‘met echt vruchtensap’ en ‘zonder kunstmatige zoetstoffen’ op de verpakking. Het merendeel is echter geconcentreerd vruchtensap verdund met water, en suiker. De voorkant klinkt gezond, maar je geeft je kind een product dat vergelijkbaar is met gewone frisdrank.

In onze campagne Kletsplaatjes staan veel van dit soort voorbeelden.

Suikerbenamingen

Of er suiker in een product zit, zie je niet alleen aan het suikergehalte in de voedingswaardetabel, maar ook in de ingrediëntenlijst. Zit een van de benamingen zoals op de suikerpas (pdf) in het product, dan is dat ook een vorm van suiker.

Keurmerken: let goed op wat ze betekenen

Er zijn verscheidene voedingskeurmerken die de mate van duurzaamheid en dierenwelzijn inzichtelijk maken. Maar er zijn ook keurmerken die niet veel zeggen, zoals ‘het vinkje’ voor een gezondere of bewuste keuze. De Consumentenbond heeft er succesvol voor gepleit om het vinkje van verpakkingen te laten verdwijnen.

Iedere dag gezond

Goede voeding is belangrijk voor je gezondheid. Het helpt beschermen tegen veroudering, veelvoorkomende ziektes en overgewicht. In de winkel staat het vol met aanlokkelijke producten. Hoe maak je iedere dag een gezonde keuze?

Slim boodschappen doen

Gezond eten 1200x800

Allergenen in voedingsmiddelen

Ingrediënten die tot een allergische reactie kunnen leiden moeten duidelijk op de ingrediëntenlijst staan. Vaak staan ze dan in hoofdletters, of zijn ze vetgedrukt of onderstreept.

Fabrikanten moeten deze allergenen verplicht duidelijk vermelden:

  • Glutenbevattende granen zoals tarwe, rogge, gerst en haver
  • Ei
  • Soja
  • Melk, inclusief lactose (melksuiker)
  • Pinda’s
  • Noten (amandelen, walnoten etc etc)
  • Selderij
  • Mosterd
  • Sesamzaad
  • Sulfiet
  • Lupine
  • Vis
  • Schaaldieren
  • Weekdieren

Lees meer:

Maak gratis kennis

Maak kennis met de Consumentenbond en ontvang:

  • online toegang tot alle testresultaten
  • de Consumentengids thuis en op je tablet
  • de wekelijkse nieuwsbrief met actuele tests en kooptips
  • hulp bij kwesties over aankoop, garantie en voorwaarden

Maak nu kennis

Bestelpagina - maak gratis kennis

Nieuw & interessant

  • voedingswaarde etiket nieuws
    Nieuws  |  4 aug.

    Glutenvrije producten niet altijd gezonder

    Speciale glutenvrije producten zijn lang niet altijd een gezond alternatief voor reguliere producten. Dat blijkt uit een steekproef van de Consumentenbond.
  • Beeld boek terugval en verleiding
    Eerste indruk  |  16 mei.

    Terugval en verleiding

    Afvallen is één ding. Als dat eenmaal gelukt is, is het de kunst om de kilo’s er af te houden. Daar gaat het boek 'Terugval en verleiding' over.
  • zeewier
    30 mrt.

    Voedingshypes

    Welke van deze hippe voedingsmiddelen zijn zo gek nog niet en kunnen dus gewoon ook dit jaar op je bord komen te liggen.
  • Artikel cambridge weightplan
    23 mrt.

    Cambridge Weight Plan

    Bij het Cambridge dieet eet je maaltijdvervangers om af te vallen. Daarna voeg je stapje voor stapje gezonde voeding toe. Je telt dus geen calorieën. Wat zijn de voor- en nadelen van dit dieet?