Bits of Freedom en Consumentenbond manen NPO tot spoed
Gerard Spierenburg WoordvoerderGepubliceerd op:18 januari 2018
Update 31 januari 2018
Bits of Freedom en de Consumentenbond hebben een reactie van de NPO ontvangen waarin de NPO aangeeft nog ‘enkele weken’ in plaats van ‘enkele maanden’ nodig te hebben om een keuze voor consumenten toe te voegen in de Start-app. Omdat het stikken-of-slikken-beleid nu al sinds eind december geldt, hebben Bits of Freedom en de Consumentenbond er bij de NPO op aangedrongen om uiterlijk 19 februari 2018 met een oplossing te komen. Ook is nogmaals gevraagd om antwoorden op de gestelde vragen, want die heeft de NPO in zijn reactie niet gegeven.
Te ruime termijn
Bits of Freedom en de Consumentenbond hekelen het slikken-of-stikken-beleid van de NPO, die op zijn website meldt dat het toevoegen van een keuze in de app nog enkele maanden kan duren. Bits of Freedom en de Consumentenbond vinden deze termijn te ruim en hebben hierover schriftelijk vragen gesteld aan de NPO.
Niet vrij toegankelijk
Sinds eind december 2017 verschijnt in de NPO Start-app een melding over het verzamelen van gegevens door adverteerders. Gebruikers moeten hiervoor akkoord geven. Doen ze dit niet, dan krijgen ze geen toegang. De NPO levert een publieke dienst en zou vrij toegankelijk moeten zijn, vinden Bits of Freedom en de Consumentenbond. Bovendien is het volgens een aanvulling op de ‘cookiewet’ niet toegestaan om toegang tot een website van een overheidsinstelling, zoals de NPO, af te laten hangen van acceptatie van advertentiecookies. Bits of Freedom en de Consumentenbond zijn van mening dat dit ook geldt voor de NPO Start-app.
NPO eerder in de fout
In juli 2014 tikte de Autoriteit Persoonsgegevens (toen nog College Bescherming Persoonsgegevens) de NPO al op de vingers, toen vanwege de website. Die plaatste cookies vóór bezoekers hiermee in hadden gestemd en zonder dat zij hierbij een keuze hadden.
Nieuw & interessant
- 7 mrt.
Nieuwe wet geeft internetgebruikers meer keuzevrijheid
Vanaf 7 maart moeten de grootste techbedrijven zich houden aan Digital Markets Act (DMA). De EU-verordening moet de marktmacht van de grootste techbedrijven inperken en zorgen dat internetgebruikers meer keuzevrijheid krijgen. - 7 mrt.
Nieuwe regels moeten online platforms veiliger maken
Onlineplatforms moeten beter omgaan met jouw meldingen over illegale zaken op het platform. Zij moeten vanaf nu voldoen aan de Digital Services Act (DSA). - 18 dec.
Threads: aangenaam fris maar niet ‘gratis’
Meta introduceert met Threads een aangenaam, fris alternatief voor X. Alleen is Threads niet ‘gratis’, zoals Meta belooft. Je betaalt met je privacy. - 14 dec.
Webwinkels verplichten account onnodig
Bij 20 van de 100 grootste webwinkels is een gebruikersaccount verplicht voor elke klant, terwijl we daar geen goede reden voor zien. Het gaat om de grootste webshops. De accountdwang is irritant en niet zonder gevaar.