icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest
Ga naar hoofdinhoud

Consumentenbond en DPS winnen privacyzaak tegen Facebook en starten nieuwe zaak

Nieuws
|
De Consumentenbond en de Data Privacy Stichting (DPS) hebben de rechtszaak over de bescherming van privacyrechten tegen Facebook gewonnen. Met de uitspraak is de weg vrij voor een schadevergoeding voor Nederlandse consumenten. Daarnaast beginnen de Consumentenbond en DPS direct een nieuwe zaak tegen Facebook, omdat dat jarenlang gegevens van Nederlandse gebruikers naar Amerika verzond om daar op te slaan.
gerard spierenburg

Gerard Spierenburg     Woordvoerder Gepubliceerd op: 15 maart 2023

beeldFB-2-1200x800px

De rechtbank Amsterdam oordeelde dat Facebook jarenlang de privacy van zijn Nederlandse gebruikers schond. Het bedrijf informeerde consumenten onvoldoende over waar hun gegevens voor gebruikt werden. Ook ontbrak de toestemming om de gegevens voor advertentiedoeleinden te gebruiken. En volgens de rechtbank misleidde Facebook zijn gebruikers door essentiële informatie achter te houden. 

Belangrijk signaal

Sandra Molenaar, directeur Consumentenbond, is blij met de uitspraak: ‘Dit is een ontzettend belangrijke overwinning voor consumenten. De rechtbank oordeelt hard over Facebook. Facebook had de gegevens van al die miljoenen gebruikers in Nederland helemaal niet mogen gebruiken voor advertentiedoeleinden. Dat is een baanbrekende uitspraak en een heel sterk signaal. Niet alleen richting Facebook, maar ook richting andere techbedrijven die de privacywetgeving aan hun laars lappen. Overtredingen blijven niet onbestraft.’

Dick Bouma, voorzitter van DPS: ‘Met deze uitspraak kunnen consumenten eindelijk compensatie krijgen voor de jarenlange privacyschendingen door Facebook. Het is nu aan Facebook om die te bieden. Daarover willen we samen met de Consumentenbond in gesprek met het bedrijf.’ 

Nieuwe rechtszaak

De Consumentenbond en DPS starten een tweede rechtszaak tegen Facebook. Molenaar: ‘Het Europese Hof van Justitie oordeelde tot 2 keer toe dat de techreus met het doorsturen van gegevens in strijd met de AVG handelde. Desondanks bleef Facebook persoonsgegevens van zijn Europese gebruikers doorsturen naar Amerika, waar ze toegankelijk waren voor Amerikaanse inlichtingendiensten. Dat is een grove schending van de privacy.’

Aanmelden

Consumenten in Nederland die tussen 1 april 2010 en 1 januari 2020 een Facebookaccount hadden en in aanmerking willen komen voor een schadevergoeding voor het gebruik van hun gegevens van Facebook kunnen zich aanmelden bij de Consumentenbond. 

Consumenten die na 25 mei 2018 een Facebook- of Instagramaccount hadden en compensatie willen claimen voor het doorsturen van gegevens naar Amerika kunnen zich hier ook aanmelden. Consumenten kunnen zich voor één of beide claims aanmelden.

Zonder toestemming 

De Consumentenbond en DPS spanden een rechtszaak aan tegen Facebook omdat het bedrijf jarenlang privégegevens van zijn gebruikers en hun Facebook-vrienden verzamelde en deze gegevens zonder toestemming toegankelijk maakte voor derden. Daar verdiende het bedrijf veel geld mee. Ook werden Facebook-gebruikers misleid door essentiële informatie over het gebruik van de gegevens achter te houden.

Nieuw & interessant

  • privacy-cookies-internet
    28 mrt.

    Gedupeerden slecht geïnformeerd over datalekken

    De helft van de organisaties met een datalek verstuurt onduidelijke of onvolledige waarschuwingsmailtjes aan de betrokken klanten.
  • Bescherm jij je online-privacy
    Nieuws | 1 mrt.

    Kwart organisaties handelt inzageverzoeken niet goed af

    Veel organisaties handelen inzageverzoeken van consumenten niet goed af. Dat blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond. Volgens de wet moeten bedrijven binnen een maand laten weten welke gegevens ze van iemand verzameld hebben. Maar een kwart haalt die deadline niet of levert verkeerde gegevens.
  • Online privacy overzicht
    28 feb.

    Kwart organisaties faalt bij inzageverzoek

    Het ‘recht op inzage’ is een belangrijk onderdeel van de privacywet AVG. Maar in onze steekproef reageren 26 van de 100 organisaties te laat of zelfs helemaal niet.
  • social media privacy internet eerste indruk
    2 feb.

    Mastodon

    Mastodon is een alternatief sociaal netwerk met een open karakter. Bij dit platform komen je gegevens niet in handen van 1 commerciële partij. Het succes van Mastodon hangt sterk af van het aantal gebruikers.