Consumentenbond en DPS winnen privacyzaak tegen Facebook en starten nieuwe zaak
Gerard Spierenburg WoordvoerderGepubliceerd op:15 maart 2023
De rechtbank Amsterdam oordeelde dat Facebook jarenlang de privacy van zijn Nederlandse gebruikers schond. Het bedrijf informeerde consumenten onvoldoende over waar hun gegevens voor gebruikt werden. Ook ontbrak de toestemming om de gegevens voor advertentiedoeleinden te gebruiken. En volgens de rechtbank misleidde Facebook zijn gebruikers door essentiële informatie achter te houden.
Belangrijk signaal
Sandra Molenaar, directeur Consumentenbond, is blij met de uitspraak: ‘Dit is een ontzettend belangrijke overwinning voor consumenten. De rechtbank oordeelt hard over Facebook. Facebook had de gegevens van al die miljoenen gebruikers in Nederland helemaal niet mogen gebruiken voor advertentiedoeleinden. Dat is een baanbrekende uitspraak en een heel sterk signaal. Niet alleen richting Facebook, maar ook richting andere techbedrijven die de privacywetgeving aan hun laars lappen. Overtredingen blijven niet onbestraft.’
Dick Bouma, voorzitter van DPS: ‘Met deze uitspraak kunnen consumenten eindelijk compensatie krijgen voor de jarenlange privacyschendingen door Facebook. Het is nu aan Facebook om die te bieden. Daarover willen we samen met de Consumentenbond in gesprek met het bedrijf.’
Nieuwe rechtszaak
De Consumentenbond en DPS starten een tweede rechtszaak tegen Facebook. Molenaar: ‘Het Europese Hof van Justitie oordeelde tot 2 keer toe dat de techreus met het doorsturen van gegevens in strijd met de AVG handelde. Desondanks bleef Facebook persoonsgegevens van zijn Europese gebruikers doorsturen naar Amerika, waar ze toegankelijk waren voor Amerikaanse inlichtingendiensten. Dat is een grove schending van de privacy.’
Aanmelden
Consumenten in Nederland die tussen 1 april 2010 en 1 januari 2020 een Facebookaccount hadden en in aanmerking willen komen voor een schadevergoeding voor het gebruik van hun gegevens van Facebook kunnen zich aanmelden bij de Consumentenbond.
Consumenten die na 25 mei 2018 een Facebook- of Instagramaccount hadden en compensatie willen claimen voor het doorsturen van gegevens naar Amerika kunnen zich hier ook aanmelden. Consumenten kunnen zich voor één of beide claims aanmelden.
Zonder toestemming
De Consumentenbond en DPS spanden een rechtszaak aan tegen Facebook omdat het bedrijf jarenlang privégegevens van zijn gebruikers en hun Facebook-vrienden verzamelde en deze gegevens zonder toestemming toegankelijk maakte voor derden. Daar verdiende het bedrijf veel geld mee. Ook werden Facebook-gebruikers misleid door essentiële informatie over het gebruik van de gegevens achter te houden.
Nieuw & interessant
- 7 mrt.
Nieuwe wet geeft internetgebruikers meer keuzevrijheid
Vanaf 7 maart moeten de grootste techbedrijven zich houden aan Digital Markets Act (DMA). De EU-verordening moet de marktmacht van de grootste techbedrijven inperken en zorgen dat internetgebruikers meer keuzevrijheid krijgen. - 7 mrt.
Nieuwe regels moeten online platforms veiliger maken
Onlineplatforms moeten beter omgaan met jouw meldingen over illegale zaken op het platform. Zij moeten vanaf nu voldoen aan de Digital Services Act (DSA). - 18 dec.
Threads: aangenaam fris maar niet ‘gratis’
Meta introduceert met Threads een aangenaam, fris alternatief voor X. Alleen is Threads niet ‘gratis’, zoals Meta belooft. Je betaalt met je privacy. - 14 dec.
Webwinkels verplichten account onnodig
Bij 20 van de 100 grootste webwinkels is een gebruikersaccount verplicht voor elke klant, terwijl we daar geen goede reden voor zien. Het gaat om de grootste webshops. De accountdwang is irritant en niet zonder gevaar.