icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest
Bespaar met het Energiecollectief |

Schrijf je nu in

Energiecollectief icon

Prijsverhoging, mag dat?

Prijzen zijn in principe vrij. Als een winkel plotseling zijn prijzen verhoogt, kun je daar als consument niets tegen ondernemen. Wordt de prijsverhoging doorgevoerd nadat je een overeenkomst hebt gesloten, is dat anders. In dat geval is de leverancier in principe verplicht de overeenkomst volgens de afgesproken prijs na te komen.

1. Ken je rechten

  • Prijzen zijn vrij. Als bijvoorbeeld de prijs van een levensmiddel in de supermarkt omhoog gaat, kun je daar niets tegen ondernemen.
  • De leverancier mag in de algemene voorwaarden niet vastleggen dat je de overeenkomst niet mag ontbinden bij prijsstijgingen.
  • De leverancier kan in zijn algemene voorwaarden opnemen dat hij het recht heeft om de prijs te verhogen als de (af)levering langer duurt dan 3 maanden. Als de leverancier dan inderdaad de prijs omhoog doet, dan heb je geen recht om de overeenkomst te ontbinden.
  • Als de prijs 'onder voorbehoud' is afgesproken heb je het recht om de overeenkomst te ontbinden bij een prijsverhoging.

Uitzonderingen

  • In het geval van wettelijke prijsverhogingen (bijvoorbeeld van de btw) mag de leverancier dit doorberekenen.
  • In de algemene voorwaarden kan een leverancier opnemen dat hij binnen 3 maanden na totstandkoming van de overeenkomst de prijs mag verhogen. Daar moet dan wel tegenover staan dat je in dat geval de overeenkomst mag ontbinden. 
  • Na 3 maanden na totstandkoming van de overeenkomst mag de prijs verhoogd worden zonder dat hier ontbinding tegenover staat. Maar dit mag dan geen onredelijke prijsverhoging en niet zonder goede reden zijn.

Tip

Kijk voordat je een product of dienst aanschaft of de ondernemer in de algemene voorwaarden iets heeft opgenomen over de mogelijkheid tot prijshoging en bedenk of je dat risico en de mogelijke discussies over een prijsstijging voor lief wil nemen.

Heb je een probleem met een product of een bedrijf. Volg de volgende stappen voor een oplossing. 

2. Verzamel informatie

Ga na wat er in de algemene voorwaarden staat over de prijs en de wijziging (verhoging) daarvan. 

3. Klagen bij de verkoper

Er zijn verschillende manieren waarop je je klacht kunt melden bij de verkoper.

  • Je kunt een klacht plaatsen op www.klachtenkompas.nl, een initiatief van de Consumentenbond. De klacht wordt dan direct ingediend bij het betreffende bedrijf. En om er zeker van te zijn dat je klacht serieus wordt genomen, kijkt de Consumentenbond met je mee.
  • Ben je actief op Facebook of Twitter en heeft de verkoper daar ook een account? Dan kan het helpen om je klacht te plaatsen op social media. Sommige bedrijven reageren erg snel en handelen je klacht vaak af in een privébericht (dus niet zichtbaar voor anderen).
    Let op: Plaats nooit privacygevoelige gegevens openbaar op social media.
  • Schrijf een brief of een e-mail aan de verkoper: Als je na een prijsverhoging van de overeenkomst af wilt (ontbinden), stuur dan een aangetekende brief naar de verkoper, binnen 2 weken nadat je op de hoogte bent gesteld van de prijsverhoging. Vermeld dat je wegens de prijsverhoging de overeenkomst ontbindt. Bij ontbinding moeten alle prestaties (levering, betaling) ongedaan worden gemaakt. Stel een termijn van 2 weken voor een reactie.  Je kunt hiervoor de onderstaande voorbeeldbrief gebruiken.

Voorbeeldbrief Ontbinding overeenkomst - koop na prijsverhoging (doc)

4. Kom je er met de verkoper niet uit?

Heeft het bovenstaande allemaal niet geholpen? Dan is het tijd voor andere stappen.

Neem contact op met de Consumentenbond
Onze juridische advieslijn voor leden is bereikbaar van maandag tot vrijdag van 08:30 tot 18:00 op 070 - 445 45 45. Je kunt ons ook een bericht sturen via het contactformulier.

Bemiddeling via de Consumentenbond
Wil je gebruikmaken van onze bemiddeling? Onze vragenlijst helpt je te beoordelen of jouw probleem hiervoor in aanmerking komt. Is dat niet het geval, dan verwijzen wij je waar mogelijk naar instanties waar je wel terecht kunt.

Collectieve acties van de Consumentenbond
Kijk of je kunt aansluiten bij onze collectieve acties.

Geschillencommissie 
Is de verkoper aangesloten bij de Stichting Geschillencommissies? Dan kun je daar je klacht voorleggen. 

Rechtsbijstandverzekering
Heb je een rechtsbijstandverzekering? Neem dan contact op en kijk of zij iets voor je kunnen betekenen. Let op: niet alle zaken worden in behandeling genomen. Ook hebben sommige rechtsbijstandsverzekeringen een wachttijd. Dat betekent bijvoorbeeld dat je in de eerste 3 maanden van je verzekering geen zaken kunt indienen.

Naar de rechter
Weeg af of je naar de rechter gaat. Denk daarbij goed na of de (eventuele) kosten van een rechtszaak opwegen tegen het doel dat je ermee wilt bereiken.