icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Prijsverhoging, mag dat?

Prijzen zijn in principe vrij. Als een winkel plotseling zijn prijzen verhoogt, kun je daar als consument niets tegen ondernemen. Wordt de prijsverhoging doorgevoerd nadat je een overeenkomst hebt gesloten, dan is dat anders.

Bijgewerkt op:  9 augustus 2016

geld-tellen-prijsverhoging

1. Ken je rechten

  • Ken je rechten-1200x800Prijzen zijn vrij. Als bijvoorbeeld de prijs van een levensmiddel in de supermarkt omhoog gaat, kun je daar niets tegen ondernemen.
     
  • De ondernemer mag de prijs wijzigen als dat in de algemene voorwaarden is opgenomen. Staat dat niet in de algemene voorwaarden, dan mag hij dit dus ook niet doen.
     
  • In de algemene voorwaarden kan een ondernemer opnemen dat hij binnen 3 maanden na totstandkoming van de overeenkomst de prijs mag verhogen. Daar moet dan wel tegenover staan dat je in dat geval de overeenkomst mag ontbinden. 
     
  • In het geval van wettelijke prijsverhogingen (bijvoorbeeld van de btw) mag de ondernemer dit (ook) doorberekenen.

Heb je een probleem met een product of een bedrijf? Volg de volgende stappen voor een oplossing. 

2. Verzamel informatie

Verzamel bewijs-1200x800Kijk voordat je een product of dienst aanschaft of de ondernemer in de algemene voorwaarden iets heeft opgenomen over de mogelijkheid tot prijsverhoging en bedenk of je dat risico en de mogelijke discussies over een prijsstijging voor lief wil nemen.

3. Klagen bij de verkoper

Klacht indienen-1200x800Er zijn verschillende manieren waarop je je klacht kunt melden bij de verkoper.

  • Je kunt een klacht plaatsen op www.klachtenkompas.nl, een initiatief van de Consumentenbond. De klacht wordt dan direct ingediend bij het betreffende bedrijf. En om er zeker van te zijn dat je klacht serieus wordt genomen, kijkt de Consumentenbond met je mee.
     
  • Ben je actief op Facebook of Twitter en heeft de verkoper daar ook een account? Dan kan het helpen om je klacht te plaatsen op social media. Sommige bedrijven reageren erg snel en handelen je klacht vaak af in een privébericht (dus niet zichtbaar voor anderen).
    Let op: Plaats nooit privacygevoelige gegevens openbaar op social media.
     
  • Schrijf een brief of een e-mail aan de verkoper: Als je na een prijsverhoging van de overeenkomst af wilt (ontbinden), stuur dan een aangetekende brief naar de verkoper, binnen 2 weken nadat je op de hoogte bent gesteld van de prijsverhoging. Vermeld dat je wegens de prijsverhoging de overeenkomst ontbindt. Bij ontbinding moeten alle prestaties (levering, betaling) ongedaan worden gemaakt. Stel een termijn van 2 weken voor een reactie. Je kunt hiervoor de onderstaande voorbeeldbrief gebruiken.

Gebruik onze voorbeeldbrief

Koop ongedaan maken na prijsverhoging

Je kunt deze brief (aangetekend) per post of per e-mail versturen.

Download voorbeeldbrief

4. Kom je er met de verkoper niet uit?

Als je er niet uit komt-1200x800Heeft het bovenstaande allemaal niet geholpen? Dan is het tijd voor andere stappen.

Neem contact op met de Consumentenbond

Onze juridische advieslijn voor leden is bereikbaar van maandag tot vrijdag van 08:30 tot 18:00 op 070 - 445 45 45. Je kunt ons ook een bericht sturen via het contactformulier.

Laat een brief op maat maken

Wij schrijven een juridische brief, afgestemd op jouw persoonlijke situatie. En jij verstuurt deze brief zelf naar het bedrijf waar je een conflict mee hebt.

Bemiddeling via de Consumentenbond

Wil je gebruikmaken van onze bemiddeling? Onze vragenlijst helpt je te beoordelen of jouw probleem hiervoor in aanmerking komt. Is dat niet het geval, dan verwijzen wij je waar mogelijk naar instanties waar je wel terecht kunt.

Collectieve acties van de Consumentenbond

Kijk of je je kunt aansluiten bij onze collectieve acties.

Geschillencommissie

Is de verkoper aangesloten bij de Stichting Geschillencommissies? Dan kun je daar je klacht voorleggen. 

Rechtsbijstandverzekering

Heb je een rechtsbijstandverzekering? Neem dan contact op en kijk of zij iets voor je kunnen betekenen. Let op: niet alle zaken worden in behandeling genomen. Ook hebben sommige rechtsbijstandsverzekeringen een wachttijd. Dat betekent bijvoorbeeld dat je in de eerste 3 maanden van je verzekering geen zaken kunt indienen.

Naar de rechter

Weeg af of je naar de rechter gaat. Denk daarbij goed na of de (eventuele) kosten van een rechtszaak opwegen tegen het doel dat je ermee wilt bereiken.