icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Vlucht Claim Service: hoe werkt het?

Heb je vluchtvertraging opgelopen en wil je compensatie? Onze Vlucht Claim Service (VCS) helpt je bij het maken van een claim. Je leest hier hoe het werkt.

Kees Verplanke , Expert Auto, fiets en reizen Bijgewerkt op:25 april 2019

Artikel schade claim service

Wat kun je met de Vlucht Claim Service?

We merken dat het vaak moeilijk is voor consumenten om hun recht te halen bij klachten over luchtvaart. De Vlucht Claim Service (VCS) helpt daarbij. Met de VCS kijk je of je vlucht in aanmerking komt voor financiële compensatie voor het geleden tijdsverlies.

Heb je mogelijk recht op compensatie? Spreek altijd eerst de luchtvaartmaatschappij aan. Dit is voordeliger dan gebruikmaken van een claimservice. Maar het kan ook erg tijdrovend zijn.

Weigert de luchtvaartmaatschappij compensatie of besteed je dit liever uit? Dien dan je claim in met één van de opties die de VCS je biedt. Of vraag juridisch advies aan je eventuele rechtsbijstandverzekering en/of dien een claim in indien er dekking is voor de kwestie.

Wat doet de Vlucht Claim Service?

  • Vlucht Claim Service (VCS) controleert of je vlucht onder de Europese regels van Verordening 261/2004 valt.
  • Met de VCS controleer je of je vlucht in aanmerking komt voor financiële compensatie.
  • De VCS geeft je direct vrijblijvend advies over je rechten als vliegtuigpassagier.
  • Heb je recht op compensatie, dan kun je een claim indienen via de VCS.
  • De VCS neemt je, op basis van 'no cure, no pay', het werk uit handen en gaat zo nodig zelfs voor je naar de rechtbank.

Check je vergoeding

Stappenplan Vlucht Claim Service

  1. Je probleem. Om te bepalen of je recht hebt op compensatie, wordt gevraagd welk probleem je ervaren hebt met je vlucht.  
     
  2. Je vluchtnummer. Vul het vluchtnummer in van je vertraagde of geannuleerde vlucht. Weet je het vluchtnummer niet meer, kies dan voor de optie ‘Ik heb het vluchtnummer niet bij de hand’. Op basis van enkele vragen helpt de VCS je met het vinden van de vluchtgegevens.
     
  3. Je vluchtdatum. Vul de datum van je vlucht in. In het volgende scherm wordt je vlucht getoond en vragen we je om deze gegevens te controleren en te bevestigen. Op basis van je opgegeven probleem stellen we nog aanvullende vragen.
     
  4. Advies over je rechten. De VCS geeft nu aan of je recht hebt op financiële compensatie. Die kan oplopen tot €600 per persoon. De hoogte van de compensatie is gebaseerd op de afstand van de vlucht. Naast je e-mailadres zijn er nog enkele gegevens nodig om de claim te kunnen indienen bij de luchtvaartmaatschappij. 
    Wil je (nog) geen claim indienen, dan ontvang je een e-mail waarmee je altijd weer terug kunt naar het advies en je later alsnog een claim kunt indienen.
     
  5. Je claim. Om een claim in te kunnen dienen moet je akkoord gaan met de Algemene Voorwaarden van EUclaim. De service is op basis van 'no cure, no pay' en je betaalt alleen de succesfee van 29% en €26 administratiekosten per persoon wanneer je claim succesvol is afgehandeld. Wanneer je de claim indient kun je op de volgende pagina meteen je reisdocumenten toevoegen. Om de claim in te kunnen dienen heeft EUclaim de boekingsbevestiging of boardingpas van de vlucht nodig. 
     
  6. Je online dossier. Bij het indienen van de claim heeft EUclaim een online dossier voor je aangemaakt. Je kunt hier je eigen wachtwoord voor kiezen. In dit dossier kun je de actuele status van je claim zien en welke informatie EUclaim nog van je nodig heeft.

Let op!

De compensatieregels gelden alleen wanneer je:

  • met 3 uur of meer vertraging aankomt op de eindbestemming;
  • vanuit een EU-land vertrekt of naar een EU-land terugvliegt met een in de EU gevestigde luchtvaartmaatschappij;
  • vliegt met een overstap vanuit de EU naar een bestemming buiten de EU en je vertraging oploopt.

Vluchttijden gewijzigd

Kan ik gebruikmaken van de Vlucht Claim Service als mijn vluchttijden zijn gewijzigd?

  • Ja, dat kan. Maar aan het recht op compensatie zijn wel voorwaarden verbonden. Een luchtvaartmaatschappij mag namelijk tot 14 dagen voor de vluchtdatum wijzigingen aanbrengen in het vluchtschema, zonder dat dit gevolgen voor de maatschappij heeft.
  • Doet de maatschappij dit minder dan 14 dagen van tevoren, dan heb je mogelijk recht op compensatie conform de regels in Verordening 261/2004. 
    • Ben je tussen de 14 en 7 dagen voor vertrek geïnformeerd over de wijziging van je vlucht? En vertrekt je nieuwe vlucht 2 uur eerder of kom je 4 uur later aan, dan heb je recht op compensatie.
    • Ben je korter dan 7 dagen van tevoren geïnformeerd over de wijziging? En vertrekt je nieuwe vlucht 1 uur eerder of kom je 2 uur later aan dan de oorspronkelijke vlucht, dan heb je recht op compensatie.

EUclaim en de Consumentenbond

  • Wij zijn een samenwerking met EUclaim aangegaan. Dit bedrijf biedt claimservice en beschikt over een database met vluchtgegevens. Aan de hand van deze gegevens geeft EUclaim advies over je rechten als vliegpassagier.
  • EUclaim is een onderdeel van luchtvaartbedrijf Lennoc, dat Europese vluchtgegevens verzamelt en analyseert.
  • Wij ontvangen 5% van het claimbedrag bij een succesvolle afwikkeling via EUclaim.

Welke claims neemt EUclaim in behandeling?

EUclaim neemt claims in behandeling van consumenten die op grond van de Europese Verordening 261/2004 mogelijk recht hebben op compensatie. Uit deze Verordening en uitspraken van het Europese Hof volgt dat consumenten recht hebben op compensatie als:

  • de vlucht bij aankomst 3 uur of meer is vertraagd;
  • de vlucht geannuleerd is;
  • er sprake is van instapweigering. 

Wanneer de luchtvaartmaatschappij kan aantonen dat er sprake is van overmacht, hebben consumenten geen recht op compensatie. Je kunt hierbij denken aan zeer slechte weersomstandigheden, stakingen van derden zoals het luchthavenpersoneel en terrorisme.

De Vlucht Claim Service gaat alleen over:

  • annulering
  • langdurige vertraging
  • gemiste aansluiting
  • overboeking in het kader van verordening 261/2004 

Andere klachten kunnen rechtstreeks bij de vliegtuigmaatschappij ingediend worden.

Waarom EUclaim?

  • Als je een claim uit handen geeft aan EUclaim, handelt deze organisatie verder alles voor je af. EUclaim is de langst bestaande en meest gerenommeerde organisatie op dit gebied.
  • Kosten: 29% van het claimbedrag plus €26 per persoon administratiekosten. EUclaim berekent deze kosten alleen bij een succesvolle afhandeling. De kosten worden ingehouden van het geïncasseerde claimbedrag. Als EUclaim niet succesvol is, kost het je dus ook niets.

Lees ook:

Nieuw & interessant

  • Mediapool koffers 1200X800
    Eerste indruk  |  1 feb.

    Bagageservice PostNL

    Heb je geen zin om met koffers naar de luchthaven te sjouwen, dan kun je de bagagedienst van PostNL inschakelen. Is dit handig, en het geld waard?
  • vliegen-vago-compressor-verpakking-eersteindruk
    Eerste indruk  |  1 feb.

    Vago travel gadget

    Ook wel eens last van keuzestress bij het inpakken van je reistas? Met behulp van de Vago travel gadet zuig je de lucht uit je kleding en dat levert, volgens de fabrikant, 50% extra ruimte op in je koffer. We probeerden het uit.
  • vliegen en reizen
    1 feb.

    Privacy websites reisorganisaties

    Als je online een reis boekt moet je veel gegevens invullen. Zijn deze echt nodig? Wat doen reisorganisaties met die gegevens en met cookies?
  • Reisverzekeringen-Algemeen-schiphol
    1 feb.

    Paspoort kwijt of vergeten

    Stel: vlak voor vertrek of op het vliegveld ontdek je dat je paspoort niet meer geldig is. Of erger: je bent je paspoort kwijt. Wat kun je dan het beste doen?