icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest
Van hypotheek tot verhuisdoos |

Stap voor stap naar je nieuwe huis.

icoon nieuw huis

Vlucht Claim Service: hoe werkt het?

Heb je vluchtvertraging opgelopen en wil je compensatie? Onze Vlucht Claim Service (VCS) helpt je bij het maken van een claim. Je leest hier hoe het werkt.
Kees Verplanke
Kees Verplanke

Expert Auto, fiets en reizen

Artikel schade claim service

Let op!

De compensatieregels gelden alleen wanneer je:

  • Vanaf een EU-luchthaven vertrekt of naar een EU-land terugvliegt.
  • Vliegt met een EU-luchtvaartmaatschappij.

Wat kun je met de Vlucht Claim Service?

We merken dat het vaak moeilijk is voor consumenten om hun recht te halen bij luchtvaartklachten. De Vlucht Claim Service (VCS) helpt daarbij. Met de VCS kijk je of je vlucht in aanmerking komt voor financiële compensatie.

Heb je mogelijk recht op vergoeding? Spreek altijd eerst de luchtvaartmaatschappij aan. Dit is voordeliger dan gebruikmaken van een claimservice, maar het kan ook erg tijdrovend zijn.

Besteed je dit liever uit? Dien dan je claim in met een van de opties die de VCS je biedt.

Wat doet de Vlucht Claim Service?

  • VCS controleert of je vlucht onder de Europese regels voor compensatie valt.
  • VCS controleert of je vlucht in aanmerking komt voor financiële compensatie.
  • Geeft je gratis advies over je rechten als vliegtuigpassagier.
  • Heb je recht op compensatie, dan kun je een claim indienen via de VCS.

Stappenplan Vlucht Claim Service

  1. Je vluchtnummer
    Vul het vluchtnummer en de datum in van je vertraagde of geannuleerde vlucht. Weet je het vluchtnummer niet meer, kies dan voor de optie ‘Vluchtnummer niet bij de hand?’. In het daaropvolgende scherm zie je de gegevens van je vlucht. Controleer hier de gegevens.
    Had je een aansluitende vlucht? Dan kun je hier de aansluitende vlucht toevoegen op basis van het vluchtnummer en de datum.
  2. Je probleem
    Om te bepalen of je recht hebt op compensatie, worden er een paar vragen gesteld over de problemen met je vlucht.  
  3. Je schadevergoeding
    Wij geven aan of je recht hebt op financiële compensatie. Die compensatie kan oplopen tot wel €600 per persoon. Als je je e-mailadres invult, kunnen we je claim registreren. Je zit dan nergens aan vast.
    Wil je (nog) geen claim indienen, dan ontvang je een e-mail waarmee je altijd weer terug kunt naar de claim die je hebt geregistreerd.
    Om je claim in behandeling te nemen, hebben wij meer gegevens nodig. Je kunt eventueel ook je reisdocumenten toevoegen aan de claim.
  4. Je claim
    Je ziet een overzicht van de ingevulde gegevens. Controleer of alles correct is. Als je de Algemene Voorwaarden van EUclaim accepteert, kun je de claim daadwerkelijk indienen.
    Behalve het toevoegen van de benodigde reisdocumenten, hoef je niets te doen. 

Mijn vluchttijden zijn gewijzigd. Kan ik gebruikmaken van de Vlucht Claim Service?

  • Ja, dat kan. Maar aan het recht op een vergoeding zijn wel voorwaarden verbonden. Een luchtvaartmaatschappij mag namelijk tot 14 dagen voor de vluchtdatum wijzigingen aanbrengen in het vluchtschema, zonder dat dit gevolgen voor de maatschappij heeft.
  • Doet de maatschappij dit korter dan 14 dagen van tevoren, dan heb je recht op een vergoeding conform de regels in de Europese Verordening. Je moet wel een bewijs hebben van de oorspronkelijke vluchttijden en je moet minstens 3 uur later op je bestemming aankomen.
  • Het kan zijn dat na invulling de VCS geen positief advies geeft, omdat het systeem alleen de nieuwe tijden heeft geregistreerd. Als dat het geval is, kun je een e-mail sturen aan EUclaim via customercare@euclaim.nl.

EUclaim en de Consumentenbond

  • Wij zijn een samenwerking met EUclaim aangegaan. Dit bedrijf biedt een claimservice aan en beschikt over een database met vluchtgegevens. Aan de hand van deze gegevens geeft EUclaim aan of een verzoek tot compensatie kans van slagen heeft.
  • EUclaim is een onderdeel van luchtvaartbedrijf Lennoc, dat Europese vluchtgegevens verzamelt en analyseert.
  • Wij ontvangen €5 per bestelde vertragingsverklaring en 5% van het bedrag bij een succesvolle claim via EUclaim.

Welke claims neemt EUclaim in behandeling?

EUclaim neemt claims in behandeling van consumenten die op grond van de Europese Verordening 261/2004 mogelijk recht hebben op compensatie. Uit deze Verordening en uitspraken van het Europese Hof volgt dat consumenten recht hebben op compensatie als:

  • de vlucht bij aankomst meer dan 3 uur is vertraagd;
  • de vlucht geannuleerd is;
  • er sprake is van instapweigering, tenzij de luchtvaartmaatschappij aantoont dat er sprake is van overmacht.

Wanneer de luchtvaartmaatschappij kan aantonen dat er sprake is van overmacht, hebben consumenten geen recht op compensatie. Je kunt hierbij denken aan zeer slechte weersomstandigheden, stakingen en terrorisme.

De VCS gaat alleen over:

  • annulering
  • langdurige vertraging
  • gemiste aansluiting
  • overboeking in het kader van verordening 261/2004 

Andere klachten kunnen rechtstreeks bij de vliegtuigmaatschappij ingediend worden.

Waarom EUclaim?

  • Als je een claim uit handen geeft aan EUclaim, handelt deze organisatie verder alles voor je af. EUclaim is de langst bestaande en meest gerenommeerde organisatie op dit gebied.
  • Kosten: 29% van het claimbedrag plus €26 administratiekosten. EUclaim berekent deze kosten alleen bij een succesvolle afhandeling. De kosten worden ingehouden van het geïncasseerde claimbedrag. Als EUclaim niet succesvol is, kost het je dus ook niets.

Vraag geld terug bij vertraging, annulering of overboeking

Met onze Vlucht Claim Service weet je snel of je in aanmerking komt voor compensatie bij vluchtvertraging. Dit geldt soms ook als je bent geweigerd om in te stappen of als je vlucht geannuleerd of omgeboekt is. De vergoeding kan oplopen tot €600 per persoon.

Check je vergoeding Hoe werkt het?

Artikel schade claim service

Nieuw & interessant

  • zoekgeraakte-bagage-koffer
    Nieuws  |  20 okt.

    Bagageproblemen bij 15% luchtvaartreizigers

    De Consumentenbond ondervroeg ruim 6000 panelleden. Zo’n 15% van de panelleden had in de afgelopen 2 jaar bagageproblemen bij een vlucht. Vooral bij Delta Airlines, Lufthansa en British Airways ging het mis.
  • schiphol zomer drukte vertrek
    Nieuws  |  12 mei.

    Passagiers willen schade claimen bij Schiphol

    Door extreme drukte tijdens de meivakantie op Schiphol heeft een behoorlijk aantal passagiers hun vlucht gemist. Een aantal van hen probeert nu via claimorganisaties de schade te verhalen op luchthaven Schiphol.
  • ParkFlyRent
    Eerste indruk  |  22 apr.

    ParkFlyRent

    Het klinkt haast te mooi om waar te zijn: je levert je auto dichtbij Schiphol af, een privéchauffeur brengt je naar de luchthaven en haalt je bij terugkomst weer op. Je auto wordt schoongemaakt en verhuurd of gratis geparkeerd, dus je verdient er ook nog aan.
  • Schiphol-beter-bereikbaar-vanuit-noorden
    Nieuws  |  1 dec.

    Schiphol beter bereikbaar vanuit het noorden

    Met ingang van de nieuwe dienstregeling van NS krijgt het noorden van Nederland een nachttrein naar de Randstad. Schiphol wordt hierdoor ook per trein weer iets beter bereikbaar voor inwoners uit het noorden.