Energie Claim
Variabele energiecontracten
Had je na 1 april 2017 een variabel energiecontract bij één of meerdere energieleveranciers? Dan betaalde je mogelijk te veel voor je energie. Doe mee en claim schadevergoeding.
Je hoeft geen lid te worden. Lees hoe het werkt
Wat is er mis?
Volgens de rechtbank en het gerechtshof Amsterdam mochten energieleveranciers de tarieven van variabele energiecontracten tussentijds niet verhogen. Het prijswijzigingsbeding in hun algemene voorwaarden was namelijk onredelijk en daardoor ongeldig.
Toch deden ze dat wel. En daardoor betaalden miljoenen huishoudens in Nederland te veel voor hun energie of leden op een andere manier schade. Soms tot duizenden euro’s per huishouden.
Onze eisen
We willen dat energieleveranciers consumenten compenseren. Daarnaast willen we met de leveranciers in gesprek blijven om afspraken te maken over goede en duidelijke voorwaarden. Zo moet alle informatie over het wijzigen van de tarieven tijdens de looptijd van een contract duidelijk zijn.
Wat gaan we doen?
De stichting Consumenten Competition Claims start een claim tegen de 6 grootste energieleveranciers: Vattenfall, Essent, Eneco, Budget Thuis, Energiedirect.nl en Greenchoice. Samen met Vereniging Eigen Huis steunen wij deze claim.
'De prijsverhogingen bij variabele contracten waren niet eerlijk'
Bert Heikens, voorzitter Consumenten Competition Claims
Hoe werkt het?

1. Meld je aan
Je hoeft geen lid te zijn van de Consumentenbond of Vereniging Eigen Huis. Aanmelden

2. Naar de rechter
De stichting Consumenten Competition Claims (CCC) stapt naar de rechter. En eist voor alle deelnemers aan deze claim een schadevergoeding. Wij steunen CCC in haar claim.

3. Schadevergoeding
Bij een schikking of een positieve uitspraak krijg je een schadevergoeding. Daarvan houden we maximaal 17,5% in. Daarmee worden de kosten van de collectieve actie betaald. CCC heeft geen winstoogmerk. Als er geen schadevergoeding komt, betaal je niks. No cure, no pay.
Voor deze claim werkt de stichting Consumenten Competition Claims (CCC) samen met de Consumentenbond en Vereniging Eigen Huis. Je meldt je aan bij Consumentenbond Claimservice. Dat is het samenwerkingsverband met massaschadespecialist ConsumentenClaim.
Tijdlijn
13 oktober 2025Meer dan 250.000 aanmeldingen
Het aantal aanmeldingen voor de Energie Claim variabele energiecontracten loopt gestaag op. Inmiddels hebben al meer dan 250.000 consumenten zich aangemeld. Aanmelden kan nog steeds
30 september 2025Start collectieve claim
Met de stichting Consumenten Competition Claims (CCC) en Vereniging Eigen Huis
starten we een rechtszaak tegen de 6 grootste energieleveranciers.
We willen dat zij klanten met een variabel energiecontract compenseren voor onterechte prijsverhogingen. Gesprekken met energieleveranciers leverden niets op. Via een collectieve claim eisen we alsnog compensatie.
27 juni 2025Eerste oriënterende gesprekken met energiemaatschappijen
De afgelopen weken hebben we met verschillende energiemaatschappijen gesproken. In deze gesprekken hebben we uitgelegd dat we graag gezamenlijk willen zoeken naar een oplossing om gedupeerde consumenten te compenseren. Helaas wil geen van deze energiemaatschappijen hierover verder met ons in gesprek. Zij wachten de uitspraak van de Hoge Raad in de door Vattenfall gestarte cassatie af.
Samen met Vereniging Eigen Huis denken we nu na over onze vervolgstappen. Tegelijkertijd blijven we vanzelfsprekend openstaan voor verdere gesprekken met de energieleveranciers.
Veelgestelde vragen
Wat is er mis met het variabele energiecontract?
Hoe kan het dat dit wijzigingsbeding er is gekomen? Heeft de Consumentenbond zich hier dan niet tegen verzet?
Waarom nu pas een claim als dit al sinds 2017 speelt?
Hoe weet ik welke schade heb ik geleden?
Wat gaan de Consumentenbond, Vereniging Eigen Huis en Consumenten Competition Claims doen?
Wie kunnen zich aanmelden?
Hoe kan ik mij aanmelden?
Moet ik lid zijn of worden van de Consumentenbond en/of Vereniging Eigen Huis om mee te doen met de claim?
Wat kost deelname aan de Energie Claim Variabele energiecontracten?
Wil je je afmelden?
Ik heb me al aangemeld bij een andere claim. Kan ik me toch bij jullie aanmelden?
Hoe word ik op de hoogte gehouden van het verloop van deze claim?
Wie zijn de samenwerkende partijen?
Wat is de Consumentenbond Claimservice?
Ik heb me al aangemeld bij het meldpunt van de Consumentenbond. Moet ik me nu opnieuw aanmelden bij de claim?
Wat is het aandeel van de Consumentenbond en Vereniging Eigen Huis in deze claim?
Kan een vve zich aanmelden voor deze claim?
Ik heb een vast contract gehad, maar moest later overstappen op variabel. Kan ik ook meedoen met de claim?
Wat als ik verhuisd ben of van leverancier ben gewisseld?
Hoe kom ik erachter wat voor energiecontract ik heb (gehad)?
Wat gebeurt er met mijn gegevens na aanmelding?
Hoelang duurt het voor ik iets hoor?
Andere vraag?
Samen sterk
Ben je het zat om er alleen voor te staan in een wereld vol misleidende reclames en onterechte kosten? Als lid van de Consumentenbond sta je nooit alleen. Samen zorgen we voor eerlijke producten, diensten en prijzen.

