icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Jodium

Je zou verwachten dat een jodiumtekort bijna niet meer voorkomt sinds de meeste bakkers gejodeerd zout gebruiken bij het bakken van brood. Maar het gebruik van dit zogenoemde bakkerszout is niet verplicht. Het kan dus zo zijn dat je wel elke dag brood eet, maar toch te weinig jodium binnenkrijgt. 

Ineke Smit

Ineke Smit , Expert Voeding & Gezondheid Bijgewerkt op:6 september 2018

brood

Waarom is jodium belangrijk?

Jodium zorgt ervoor dat de schildklier goed blijft functioneren. Bij een ernstig tekort aan jodium gaat de schildklier langzamer werken en kan deze gaan opzwellen. Dit kan leiden tot vermoeidheid en gewichtstoename. Bij kinderen kan een jodiumtekort leiden tot een groeiachterstand en een verminderd leervermogen. In extreme gevallen kan er dwerggroei ontstaan. 

Het is daarom vrij zorgelijk dat onze jodiuminname tussen 2006 en 2015 met een derde is gedaald. De grootste oorzaken zijn:

  • We eten minder brood.
  • Het zoutgehalte in brood is verlaagd.

Loop jij kans op een jodiumtekort?

bakkerszoutWie dagelijks regulier (niet-biologisch) brood uit de supermarkt eet, loopt nauwelijks kans op een jodiumtekort. Maar voor liefhebbers van biologisch brood van de bakker is dit heel anders. Minder dan de helft van de biologische broden bevat bakkerszout. En bij glutenvrij brood is dit percentage nog lager. En ook als je zelf brood bakt bevat dat meesta gewoon en geen bakkerszout.

Eet je brood zonder bakkerszout en vul je dit niet aan, dan loop je kans op een tekort.  

Zit er jodium in jouw brood?

Wij vroegen 54 bakkers en bakkerijketens, 10 supermarkten en 9 producenten van glutenvrij brood of ze bakkerszout gebruikten bij de bereiding van hun brood. Van de producenten gaf 84% ons een inkijkje in hun zoutgebruik.

Bekijk de volledige lijst van bakkers om te zien of jouw bakker bakkerszout gebruikt.

Geen bakkerszout, wat nu?

Zit er in jouw brood geen bakkerszout, dan is het misschien verstandig te kijken naar een jodiumsupplement. Uit je voeding haal je namelijk maar 40% van je dagelijkse portie jodium. Overstappen naar brood met bakkerszout kan natuurlijk ook.

Staat je bakker niet in de lijst, dan zit er niks anders op dan zelf je bakker te vragen naar zijn zoutgebruik.

Ook interessant:

Nieuw & interessant

  • horeca inspectie Nieuws
    Nieuws  |  12 dec.

    Hygiënescore horeca moet toegankelijk blijven

    De Consumentenbond roept de Tweede Kamer op de openbaarmaking van de inspectiegegevens van de horeca makkelijk toegankelijk te houden.
  • gourmetten-gezellig-samen
    27 nov.

    Gourmetten zonder buikpijn

    Tijdens de feestdagen met z’n allen gourmetten of fonduen: lekker, leuk én makkelijk. Maar ook opletten geblazen, omdat je aan tafel met hete apparaten en rauwe levensmiddelen werkt. De Consumentenbond geeft tips om buikklachten te voorkomen.
  • muesli
    12 nov.

    Ontbijtgranen, gezonde keuze of niet?

    Ontbijtgranen zijn ongekend populair en een welkom alternatief voor de boterham met kaas. Maar is het ook een verstandig ontbijt? De meeste ontbijtgranen bevatten veel suiker en zijn daarom geen goede keus.
  • gluten vrij
    12 nov.

    Glutenvrije producten gezonder? Zeker niet altijd!

    Glutenvrije producten zijn tegenwoordig overal volop te koop want glutenvrij is hip! Maar zijn ze dan ook gezonder? Zeker niet altijd.