icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest
Van hypotheek tot verhuisdoos |

Stap voor stap naar je nieuwe huis.

icoon nieuw huis

Jodium

Je zou verwachten dat een jodiumtekort bijna niet meer voorkomt sinds de meeste bakkers gejodeerd zout gebruiken bij het bakken van brood. Maar het gebruik van dit zogenoemde bakkerszout is niet verplicht. Het kan dus zo zijn dat je wel elke dag brood eet, maar toch te weinig jodium binnenkrijgt. 
Ineke Smit
Ineke Smit

Expert Voeding & Gezondheid

Gepubliceerd op:  6 oktober 2017

brood

Waarom is jodium belangrijk?

Jodium zorgt ervoor dat de schildklier goed blijft functioneren. Bij een ernstig tekort aan jodium gaat de schildklier langzamer werken en kan deze gaan opzwellen. Dit kan leiden tot vermoeidheid en gewichtstoename. Bij kinderen kan een jodiumtekort leiden tot een groeiachterstand en een verminderd leervermogen. In extreme gevallen kan er dwerggroei ontstaan. 

Het is daarom vrij zorgelijk dat onze jodiuminname tussen 2006 en 2015 met een derde is gedaald. De grootste oorzaken zijn:

  • We eten minder brood.
  • Het zoutgehalte in brood is verlaagd.

Loop jij kans op een jodiumtekort?

bakkerszoutWie dagelijks regulier (niet-biologisch) brood uit de supermarkt eet, loopt nauwelijks kans op een jodiumtekort. Maar voor liefhebbers van biologisch brood van de bakker is dit heel anders. Minder dan de helft van de biologische broden bevat bakkerszout. En bij glutenvrij brood is dit percentage nog lager. En ook als je zelf brood bakt bevat dat meesta gewoon en geen bakkerszout.

Eet je brood zonder bakkerszout en vul je dit niet aan, dan loop je kans op een tekort.  

Zit er jodium in jouw brood?

Wij vroegen 54 bakkers en bakkerijketens, 10 supermarkten en 9 producenten van glutenvrij brood of ze bakkerszout gebruikten bij de bereiding van hun brood. Van de producenten gaf 84% ons een inkijkje in hun zoutgebruik.

Bekijk de volledige lijst van bakkers om te zien of jouw bakker bakkerszout gebruikt.

Geen bakkerszout, wat nu?

Zit er in jouw brood geen bakkerszout, dan is het misschien verstandig te kijken naar een jodiumsupplement. Uit je voeding haal je namelijk maar 40% van je dagelijkse portie jodium. Overstappen naar brood met bakkerszout kan natuurlijk ook.

Staat je bakker niet in de lijst, dan zit er niks anders op dan zelf je bakker te vragen naar zijn zoutgebruik.

Ook interessant:

Nieuw & interessant

  • vegaburgers-test
    Nieuws  |  25 okt.

    Vleesvervangers steeds gezonder en lekkerder

    Vegetarische burgers bevatten regelmatig net zoveel eiwit en ijzer als vlees, blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond. Ook qua smaak doen vleesvervangers het steeds beter: een kwart van de proevers vindt een maaltijd met een vleesvervanger zelfs lekkerder dan die met vlees.
  • vleesvervanger
    20 okt.

    Hoe gezond zijn vleesvervangers?

    Vleesvervangers zijn beter voor het milieu, maar zijn ze ook beter voor je gezondheid? Bieden ze wel alle voedingstoffen die vlees bevat? 
  • zeewier
    Nieuws  |  6 okt.

    Supplementen bevatten niet altijd beloofde hoeveelheid jodium

    Supplementen op basis van kelp bevatten niet altijd de hoeveelheid jodium die fabrikanten claimen en overtreden daarmee de wet.
  • Philips-Airfryer-XXL-still
    Eerste indruk  |  5 sep.

    Philips Airfryer XXL

    In de nieuwste XXL Airfryer van Philips passen grote porties eten tegelijk, zoals 1400 gram diepvriesfrites en 1800 gram kippenboutjes.
illust-dossier-probleem-community

Praat mee!

Praat samen met andere consumenten over gezond eten, afvallen, e-nummers, vitamines, superfoods en meer.

We zijn de topics aan het ophalen...