icon-menulogo_footerpredssymbol-afradersymbol-bestekoopsymbol-besteuittest
Bespaar gemiddeld €350 op je energierekening.|

Doe mee met ons Energiecollectief.

Energiecollectief icon

Aangetekende brief via PostNL is niet aangekomen

Je hebt een overeenkomst met PostNL voor de bezorging van jouw aangetekende brief. Wanneer die niet is bezorgd, dan is PostNL dus aansprakelijk.

Wat zijn je rechten?

Volgens de Algemene Voorwaarden voor de Universele Postdienst 2012 streeft PostNL ernaar om 'poststukken binnen een redelijke termijn ongeschonden en op het op het poststuk vermelde adres te bezorgen'. PostNL geeft daarvoor geen garantie, er is sprake van een zogenaamde inspanningsverplichting.

Binnenlandse post wordt als vermist beschouwd wanneer deze niet is bezorgd en niet binnen 30 dagen na de verzending kan worden opgeleverd. De maximale schadevergoeding bij vermissing van een aangetekende brief bedraagt €50.

Wat kun je het beste doen?

  • Als je aangetekende brief niet binnen enkele dagen is bezorgd, neem dan contact op met de Klantenservice van PostNL.   
  • Via Track & Trace kun je je zending volgen.
  • Komt de aangetekende brief niet binnen 30 dagen na verzending boven water, dan wordt de brief als vermist beschouwd.
  • Stel in dat geval PostNL schriftelijk aansprakelijk en claim je schade. De maximale schadevergoeding is €50. Je moet de geleden schade wel kunnen aantonen. Geef aan dat je binnen 3 weken een reactie verwacht.
  • Heb je na 3 weken geen reactie ontvangen of reageert PostNL niet naar tevredenheid op jouw brief, dan kun je je klacht voorleggen bij de Geschillencommissie Post

Je kunt je klacht ook plaatsen op www.klachtenkompas.nl, een initiatief van de Consumentenbond. De klacht wordt dan direct ingediend bij het betreffende bedrijf. En om zeker te zijn dat je klacht serieus wordt genomen, kijkt de Consumentenbond met je mee.