icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Je browser is verouderd.

Update je browser voor meer veiligheid, snelheid en om deze site optimaal te kunnen gebruiken.

Klik hier om te lezen welke browsers geschikt zijn

Consumentenbond.nl

Inloggen

Vul een geldig e-mailadres in

Vul een wachtwoord in

Klacht over een zorginstelling

Heb je een klacht over een zorgaanbieder of zorginstelling? Bespreek je klacht eerst met de zorgaanbieder. Kom je er samen niet uit, dat kun je een klacht indienen bij de klachtenfunctionaris, en eventueel later bij de Geschillencommissie. 

klacht-zorginstelling

Ken je rechten-1200x800Wat zijn mijn rechten?

De Geschillencommissie Zorg behandelt klachten tegen diverse zorgaanbieders. Daarbij kan het gaan om een klacht over de zorg, maar ook bijvoorbeeld over de manier waarop de zorginstelling met je omging of de informatieverstrekking van de instelling.

Je hebt als patiënt de volgende rechten:

  • informatie om een goede en geïnformeerde keuze te maken;  

  • privacy en het verlenen van toestemming om gegevens te verwerken;

  • een bewijs dat jij toestemming hebt gegeven om jouw gegevens te verwerken;

  • het gemakkelijk kunnen intrekken van deze toestemming als je dat wilt;

  • inzage in je medisch dossier;

  • 'vergeten te worden', oftewel om je gegevens te laten verwijderen. De zorginstelling of zorgaanbieder moet dit dan doorgeven aan derden die deze gegevens hebben ontvangen;

  • het indienen van een klacht.  

Bekijk in dit overzicht de belangrijkste bepalingen van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). Deze wet geldt sinds 25 mei 2018 en vervangt de Wet bescherming persoonsgegevens (Wbp). De AVG versterkt privacyrechten en zorgt voor meer verplichtingen voor organisaties bij het verwerken van persoonsgegevens. 

Klacht indienen-1200x800Hoe dien ik een klacht in over een zorginstelling of zorgaanbieder?

  • Maak je klacht eerst schriftelijk kenbaar aan de zorginstelling of zorgaanbieder.
  • Kom je er samen niet uit? Leg de klacht dan voor aan de klachtenfunctionaris van de zorginstelling. Deze bemiddelt en is gratis.
  • Levert de bemiddeling niet voldoende resultaat op, dan kun je je klacht indienen bij de Geschillencommissie Zorg, als de daaronder hangende zorgcommissies tenminste jouw type zorg vertegenwoordigen. 

Tips

  • Als je juridisch advies wilt over je klacht of de behandeling daarvan, dan kun je gebruikmaken van je rechtsbijstandverzekering als die dit soort zaken dekt, het Juridisch Loket telefoonnummer 0900-8020 (€ 0,25 per minuut) of een advocaat.
  • Je kunt je klacht ook plaatsen op klachtenkompas.nl, een initiatief van de Consumentenbond. De klacht wordt dan direct ingediend bij het betreffende bedrijf. En om zeker te zijn dat je klacht serieus wordt genomen, kijkt de Consumentenbond met je mee. Let er wel op dat je geen privacygevoelige gegevens deelt.
  • Vind de juiste ingang voor je zorgklachten via de wegwijzer voor zorgklachten.
  • Gebruik de tool Klachtenwijzer van het Landelijk Meldpunt Zorg om te kijken welke oplossingen er zijn voor jouw klacht.

Gebruik onze voorbeeldbrieven

Klacht aan een zorginstelling of zorgverlener

Je kunt deze brief (aangetekend) per post of e-mail versturen.

Download voorbeeldbrief

Klacht aan klachtencommissie zorginstelling

Je kunt deze brief (aangetekend) per post of e-mail versturen.

Download voorbeeldbrief