icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Klacht over een zorginstelling

Heb je een klacht over een zorgaanbieder of zorginstelling? Bespreek je klacht eerst met de zorgaanbieder. Kom je er samen niet uit, dat kun je een klacht indienen bij de klachtenfunctionaris en eventueel later bij de Geschillencommissie. 
klacht-zorginstelling

Wat zijn mijn rechten?

De Geschillencommissie Zorg behandelt klachten tegen diverse zorgaanbieders. Daarbij kan het gaan om een klacht over de zorg, maar ook bijvoorbeeld over de manier waarop de zorginstelling met je omging of de informatieverstrekking van de instelling.

Je hebt als patiënt de volgende rechten:

  • informatie om een goede en geïnformeerde keuze te maken;  

  • privacy en het verlenen van toestemming om gegevens te verwerken;

  • een bewijs dat jij toestemming hebt gegeven om jouw gegevens te verwerken;

  • het gemakkelijk kunnen intrekken van deze toestemming als je dat wilt;

  • inzage in je medisch dossier;

  • 'vergeten te worden', oftewel om je gegevens te laten verwijderen. De zorginstelling of zorgaanbieder moet dit dan doorgeven aan derden die deze gegevens hebben ontvangen;

  • het indienen van een klacht.  

Bekijk in dit overzicht de belangrijkste bepalingen van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). Deze wet geldt sinds 25 mei 2018 en vervangt de Wet bescherming persoonsgegevens (Wbp). De AVG versterkt privacyrechten en zorgt voor meer verplichtingen voor organisaties bij het verwerken van persoonsgegevens. 

Klachten dien je in bij de klachtenfunctionaris van de zorginstelling. Kom je er met elkaar niet uit? Dien dan je klacht in bij de Geschillencommissie Zorg. De zorginstelling moet daar dan wel bij zijn aangesloten.

Tips

Diensten van de Consumentenbond

Wij bieden onderstaande diensten aan voor hulp bij bijna alle consumentenproblemen. Bij klachten over een zorginstelling kan de benodigde hulp net anders zijn. Neem daarom contact op met onze juridische experts voor advies.

We begeleiden je naar een oplossing

Heb je een probleem met een bedrijf? Er zijn 3 manieren om tot een oplossing te komen. We helpen je stap voor stap.

  1. 1. Stuur een brief

  2. 2. Bel onze expert

  3. 3. Bemiddeling