icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Garantie buiten de garantietermijn

Ook na de garantieperiode van de winkel of fabrikant heb je mogelijk nog recht op gratis reparatie of vervanging. Dat is je wettelijk recht op een goed product. Je moet wel aantonen dat het product buiten je schuld kapot is gegaan.
ontevreden-over-garantie

Ken je rechten

Levensverwachting product

Soms geeft een verkoper garantie voor een product. Maar als die garantie afloopt, betekent dat niet dat je geen rechten meer hebt. 

Van een product mag je verwachten dat je het een bepaalde tijd zonder problemen kunt gebruiken. Dit noem je de levensverwachting. Die hangt af van bijvoorbeeld de prijs, het soort product en het merk. Zo mag je verwachten dat een wasmachine langer meegaat dan een pen.

Gaat een product bij normaal gebruik eerder stuk dan verwacht? Of is er iets mis met het product? Dan moet de verkoper het product meestal gratis repareren of vervangen. Zelfs als de verkopersgarantie al is afgelopen. Je moet dan wel aantonen dat er iets mis is met het product. Zegt de verkoper dat dit je eigen schuld is? Dan moet je ook bewijzen waarom je niet hoefde te verwachten dat het product stuk zou gaan.

Hoe bewijs ik dat ik een product niet stuk heb gemaakt?

Je moet bewijzen dat het probleem bij het product zelf ligt. Kijk op internet of je meer klachten vindt over het product. 

Soms is het moeilijk om aan te tonen dat het product kapot ging buiten je schuld. Ga met de verkoper in gesprek. Soms kun je samen een oplossing bedenken. Bij een duur product kun je bijvoorbeeld afspreken dat een deskundige het product onderzoekt. 

Verkoper moet bewijzen 

Kocht je het product na 27 april 2022? En gaat het product kapot binnen 1 jaar na aankoop? Dan moet de verkoper bewijzen dat jij het product niet goed hebt gebruikt. Bij producten die je voor 27 april kocht is dat 6 maanden. 

Geld terug

Lukt het de verkoper niet om te repareren of te vervangen binnen een redelijke tijd? Dan kun je de koop ongedaan maken en je geld terugvragen. Wil je het product houden, dan kun je ook een beroep doen op prijsvermindering. De verkoper moet dan een deel van het aankoopbedrag aan je teruggeven.

We begeleiden je naar een oplossing

Heb je een probleem met een bedrijf? Er zijn 3 manieren om tot een oplossing te komen. We helpen je stap voor stap.

  1. 1. Stuur een brief

  2. 2. Bel onze expert

  3. 3. Bemiddeling