icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Verlengen en opzeggen van abonnementen

Een abonnement mag automatisch worden verlengd, maar alleen als je na de eerste periode (vaak een jaar) per maand kunt opzeggen. Zorg dat je altijd een bewijs hebt van opzegging. Dit geldt bijvoorbeeld voor abonnementen op tijdschriften, boekenclubs en sportscholen, maar ook voor het maandelijks ontvangen van producten als vitaminepillen en postzegels.

office-365

1. Ken je rechten

  • Ken je rechten-1200x800Je mag op ieder moment je abonnement opzeggen. Stel dat je een abonnement op 15 januari opzegt en je hebt een opzegtermijn van 1 maand, dan eindigt het abonnement uiterlijk 15 februari.
     
  • Je mag een abonnement op dezelfde manier opzeggen als je het bent aangegaan. Heb je bijvoorbeeld telefonisch een abonnement genomen, dan mag je dit ook telefonisch beëindigen.
     
  • Een abonnement mag niet automatisch worden verlengd, tenzij je het abonnement na verlenging op ieder moment kunt opzeggen met een opzegtermijn van 1 maand.
     
  • Abonnementen op (dag)bladen en tijdschriften mogen na de eerste contractperiode elke keer worden verlengd voor maximaal 3 maanden of worden omgezet in een abonnement voor onbepaalde tijd. Je mag het abonnement vervolgens opzeggen met een opzegtermijn van 1 maand. Heb je een contract voor onbepaalde tijd en wordt het (dag)blad of tijdschrift minder dan 1 keer in de maand bezorgd (bijvoorbeeld per kwartaal)? Dan geldt een opzegtermijn van maximaal 3 maanden. 
     
  • Proefabonnementen op (dag)bladen en tijdschriften mogen zonder je uitdrukkelijke toestemming niet worden verlengd en stoppen automatisch na de afgesproken proefperiode. Stel je hebt een proefabonnement op een tijdschrift over tuinieren genomen. Als je niets doet, stopt dat dus op de afgesproken datum en zit je niet vast aan een abonnement.
     
  • Als je betaald hebt voor een jaar verlenging, heb je recht op het bedrag dat je teveel betaald hebt terug te krijgen zodra je het abonnement opzegt. Een sportschool die een contract met een jaar verlengt en dit vooraf in rekening brengt, zal het resterende bedrag moeten terugbetalen. Als je bijvoorbeeld na 3 maanden opzegt, krijgt je 9/12e van het jaarbedrag terug.

Uitzonderingen

  • Lidmaatschappen van verenigingen en verzekeringen vallen niet onder deze regels.
     
  • Let op: de wettelijke regels voor 'opzegging verlenging' gelden niet voor verenigingen, maar wel voor losse producten die een vereniging aanbiedt. Betaal je bijvoorbeeld afzonderlijk van het lidmaatschap voor een verenigingsblad, dan gelden dezelfde regels als voor andere abonnementen. Is het verenigingsblad onderdeel van het lidmaatschap, dan valt het niet onder de nieuwe regeling, maar geldt het verenigingsrecht. Je zit dan vast aan de opzegvoorwaarden van je club. In het ledenblad of op de website moet duidelijk zijn vermeld wat die voorwaarden zijn.

Heb je een probleem met een product of een bedrijf? Volg de volgende stappen voor een oplossing.

2. Verzamel informatie 

  • Verzamel bewijs-1200x800Kijk goed naar de looptijd en de voorwaarden voor opzegging.
  • Als je opzegt: zorg voor een bewijs van de opzegging.
  • Wil je weten of je abonnement (stilzwijgend) wordt verlengd? Kijk in de algemene voorwaarden. En controleer goed of dit klopt met de wettelijke regels.

3. Klagen bij de verkoper

Klacht indienen-1200x800Er zijn verschillende manieren waarop je je klacht kunt melden bij de verkoper.

  • Je kunt een klacht plaatsen op www.klachtenkompas.nl, een initiatief van de Consumentenbond. De klacht wordt dan direct ingediend bij het betreffende bedrijf. En om zeker te zijn dat je klacht serieus wordt genomen, kijkt de Consumentenbond met je mee.
     
  • Ben je actief op Facebook of Twitter en heeft de verkoper daar ook een account? Dan kan het helpen om je klacht te plaatsen op social media. Sommige bedrijven reageren erg snel en handelen je klacht vaak in een privébericht (dus niet zichtbaar voor anderen) af.
    Let op: Plaats nooit privacygevoelige gegevens openbaar op social media.
     
  • Schrijf de verkoper een brief of e-mail: Als je het abonnement opzegt, zorg dan dat je altijd een bewijs hebt van deze opzegging. Zeg per (aangetekende) brief op of vraag een bevestiging (per mail of schriftelijk) van de aanbieder. Hiervoor kun je onderstaande voorbeeldbrieven gebruiken: 

Opzeggen abonnement krant of tijdschrift

Je kunt deze brief (aangetekend) per post of per e-mail versturen.

Download voorbeeldbrief

Opzeggen telecomabonnement na prijsverhoging of wijziging algemene voorwaarden.

Je kunt deze brief (aangetekend) per post of per e-mail versturen.

Download voorbeeldbrief

4. Kom je er met de verkoper niet uit?

Als je er niet uit komt-1200x800Heeft het bovenstaande allemaal niet geholpen? Dan is het tijd voor andere stappen.

Neem contact op met de Consumentenbond

Onze juridische advieslijn voor leden is bereikbaar van maandag tot vrijdag van 08:30 tot 18:00 op 070 - 445 45 45. Je kunt ons ook een bericht sturen via het contactformulier.

Laat een brief op maat maken

Wij schrijven een juridische brief, afgestemd op jouw persoonlijke situatie. En jij verstuurt deze brief zelf naar het bedrijf waar je een conflict mee hebt.

Bemiddeling via de Consumentenbond

Wil je gebruikmaken van onze bemiddeling? Onze vragenlijst helpt je te beoordelen of jouw probleem hiervoor in aanmerking komt. Is dat niet het geval, dan verwijzen wij je waar mogelijk naar instanties waar je wel terecht kunt.

Collectieve acties van de Consumentenbond

Kijk of je kunt aansluiten bij onze collectieve acties.

Geschillencommissie

Is de verkoper aangesloten bij de Stichting Geschillencommissies? Dan kun je daar je klacht voorleggen. 

Rechtsbijstandverzekering

Heb je een rechtsbijstandverzekering? Neem dan contact op en kijk of zij iets voor je kunnen betekenen. Let op: niet alle zaken worden in behandeling genomen. Ook hebben sommige rechtsbijstandsverzekeringen een wachttijd. Dat betekent bijvoorbeeld dat je in de eerste 3 maanden van je verzekering geen zaken kunt indienen.

Naar de rechter

Weeg af of je naar de rechter gaat. Denk daarbij goed na of de (eventuele) kosten van een rechtszaak opwegen tegen het doel dat je ermee wilt bereiken.

Lees ook:

Problemen na een aankoop?

Je gelijk halen kan soms flink tegenvallen. We helpen je graag verder. Afhankelijk van de aard van je klacht kan dat bijvoorbeeld met een Brief op maat of persoonlijke Bemiddeling.  Bel 070 - 445 45 45 en bespreek je mogelijkheden.

kader_bembom1