icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest
Ontdek de Gezondgids |

Word abonnee en kies je korting / cadeau.

Gezondgids 45x45

Verlengen en opzeggen van abonnementen

Een abonnement mag automatisch worden verlengd, maar alleen als je na de eerste periode (vaak een jaar) per maand kunt opzeggen. Zorg dat je altijd een bewijs hebt van opzegging. Dit geldt bijvoorbeeld voor abonnementen op tijdschriften, boekenclubs en sportscholen, maar ook voor het maandelijks ontvangen van producten als vitaminepillen en postzegels.

1. Ken je rechten 

  • Je mag op ieder moment je abonnement opzeggen. Stel dat je een abonnement op 15 januari opzegt en je hebt een opzegtermijn van 1 maand, dan eindigt het abonnement uiterlijk 15 februari.
  • Je mag een abonnement op dezelfde manier opzeggen als je het bent aangegaan. Heb je bijvoorbeeld telefonisch een abonnement genomen, dan mag je dit ook telefonisch beëindigen.
  • Een abonnement mag niet automatisch worden verlengd, tenzij je het abonnement na verlenging op ieder moment kunt opzeggen met een opzegtermijn van 1 maand.
  • Abonnementen op (dag)bladen en tijdschriften mogen na de eerste contractperiode elke keer worden verlengd voor maximaal 3 maanden.
  • Proefabonnementen op (dag)bladen en tijdschriften mogen zonder je uitdrukkelijke toestemming niet worden verlengd en stoppen automatisch na de afgesproken proefperiode. Stel je hebt een proefabonnement op een tijdschrift over tuinieren genomen. Als je niets doet, stopt dat dus op de afgesproken datum en zit je niet vast aan een abonnement.

Uitzonderingen

  • Lidmaatschappen van verenigingen en verzekeringen vallen niet onder deze regels.
  • Let op: de wettelijke regels voor 'opzegging verlenging' gelden niet voor verenigingen, maar wel voor losse producten die een vereniging aanbiedt. Betaal je bijvoorbeeld afzonderlijk van het lidmaatschap voor een verenigingsblad, dan gelden dezelfde regels als voor andere abonnementen. Is het verenigingsblad onderdeel van het lidmaatschap, dan valt het niet onder de nieuwe regeling, maar geldt het verenigingsrecht. Je zit dan vast aan de opzegvoorwaarden van je club. In het ledenblad of op de website moet duidelijk zijn vermeld wat die voorwaarden zijn.

Heb je een probleem met een product of een bedrijf? Volg de volgende stappen voor een oplossing.

2. Verzamel informatie 

  • Kijk goed naar de looptijd en de voorwaarden voor opzegging.
  • Als je opzegt: zorg voor een bewijs van de opzegging.
  • Wil je weten of je abonnement (stilzwijgend) wordt verlengd? Kijk in de algemene voorwaarden. En controleer goed of dit klopt met de wettelijke regels.

3. Klagen bij de verkoper

Er zijn verschillende manieren waarop je je klacht kunt melden bij de verkoper.

  • Je kunt een klacht plaatsen op www.klachtenkompas.nl, een initiatief van de Consumentenbond. De klacht wordt dan direct ingediend bij het betreffende bedrijf. En om zeker te zijn dat je klacht serieus wordt genomen, kijkt de Consumentenbond met je mee.
  • Ben je actief op Facebook of Twitter en heeft de verkoper daar ook een account? Dan kan het helpen om je klacht te plaatsen op social media. Sommige bedrijven reageren erg snel en handelen je klacht vaak in een privébericht (dus niet zichtbaar voor anderen) af.
    Let op: Plaats nooit privacygevoelige gegevens openbaar op social media.
  • Schrijf de verkoper een brief of e-mail: Als je het abonnement opzegt, zorg dan dat je altijd een bewijs hebt van deze opzegging. Zeg per (aangetekende) brief op of vraag een bevestiging (per mail of schriftelijk) van de aanbieder. Hiervoor kun je onderstaande voorbeeldbrieven gebruiken: 

4. Kom je er met de verkoper niet uit?

Heeft het bovenstaande allemaal niet geholpen? Dan is het tijd voor andere stappen.

Neem contact op met de Consumentenbond
Onze juridische advieslijn voor leden is bereikbaar van maandag tot vrijdag van 08:30 tot 18:00 op 070 - 445 45 45. Je kunt ons ook een bericht sturen via het contactformulier.

Bemiddeling via de Consumentenbond
Wil je gebruikmaken van onze bemiddeling? Onze vragenlijst helpt je te beoordelen of jouw probleem hiervoor in aanmerking komt. Is dat niet het geval, dan verwijzen wij je waar mogelijk naar instanties waar je wel terecht kunt.

Collectieve acties van de Consumentenbond
Kijk of je kunt aansluiten bij onze collectieve acties.

Geschillencommissie 
Is de verkoper aangesloten bij de Stichting Geschillencommissies? Dan kun je daar je klacht voorleggen. 

Rechtsbijstandverzekering
Heb je een rechtsbijstandverzekering? Neem dan contact op en kijk of zij iets voor je kunnen betekenen. Let op: niet alle zaken worden in behandeling genomen. Ook hebben sommige rechtsbijstandsverzekeringen een wachttijd. Dat betekent bijvoorbeeld dat je in de eerste 3 maanden van je verzekering geen zaken kunt indienen.

Naar de rechter
Weeg af of je naar de rechter gaat. Denk daarbij goed na of de (eventuele) kosten van een rechtszaak opwegen tegen het doel dat je ermee wilt bereiken.

Lees ook: