icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest
Genomineerd voor Website van het Jaar |

Wij gaan ervoor. Jij ook? Stem meteen

website van het jaar 2017

Vragen over ontbijten en broodbeleg

Welk ontbijt is nu gezond? Lees hier vragen en antwoorden over de juiste ontbijtgranen en het juiste broodbeleg.
Linda de Gouw
Linda de Gouw

Expert Voeding & Gezondheid


Alternatieven voor brood

Vraag:
Als ik een makkelijk mee te nemen ontbijt wil eten op mijn werk, maar dan liever geen brood eet, wat dan wel? Muesli-soorten bevatten vaak veel calorieën.

Antwoord:
Alternatieven zijn beschuiten, knäckebröd of een krentenbol. Wat betreft ontbijtgranen is er veel verschil in producten. Muesli bestaat uit een of meerdere graansoorten, maar vaak zitten er rozijnen, noten of chocolade aan toegevoegd, waardoor het alsnog veel calorieën levert. Cruesli (of krokante muesli) bevat extra suiker en wordt daarom vaak afgeraden. Cornflakes bevatten ook vaak veel suiker en weinig voedingsstoffen. Toch is een schaaltje muesli met magere yoghurt of kwark een prima keuze. Als alternatief kun je dan zelf vers fruit, tarwezemelen, gehakte noten of lijnzaad toevoegen aan de yoghurt. Een drinkontbijt zou ik niet aanraden omdat dit wel calorieën levert, maar vaak niet voldoende de maag vult of voldoende energie geeft om een groot deel van de ochtend op door te kunnen.

Ontbijtgranen

Vraag:
Is All Bran ontbijtgranen met 43 procent vezels wel gezond? Ik vind dat er veel te veel suikers in zitten. Nu neem ik iedere ochtend 40 gram met magere melk. Ik hoor graag uw advies.

Antwoord:
Er wordt steeds beter gecontroleerd welke termen op een verpakking mogen staan en welke eisen daaraan gesteld worden. Toch kan het inderdaad zo zijn dat een product hoog is in vezels, maar ook hoog in koolhydraten (suikers).

Je  bedoelt waarschijnlijk de All Bran Plus. Een portie van 40 gram levert 11 gram vezels. De behoefte van een vrouw is 30 gram per dag, van een man 40 gram per dag. All Bran claimt op de verpakking dat een portie van hun product 43% van de behoefte vervult. Dit is dus alleen voor vrouwen het geval! Dat het product hoog is in koolhydraten is niet vreemd, het is een graanproduct en daar zit van nature veel suiker in. Vaak wordt er alleen ook nog suiker toegevoegd om de smaak wat zoeter te maken. De beste methode is om in de supermarkt zelf de producten met elkaar te vergelijken, en niet alleen op de fabrikanten en hun reclamekreten af te gaan. Kijk zelf welk product de meeste vezels en de minste calorieën levert.

Broodbeleg

Vraag:
Ik wil cliënten op mijn werk bewust maken wat gezond en minder gezond beleg voor op brood is. Graag advies!

Antwoord:
Gezond beleg is beleg dat niet te veel verzadigd vet, suiker en zout bevat. Speelt het gewicht nog mee bij je cliënten, dan is het misschien ook verstandig om naar het aantal calorieën te kijken. Dit gaat vaak automatisch samen op, maar niet altijd.

Belegsoorten waar je aan kan denken zijn: kipfilet, kalkoenfilet, ham (behalve rauwe ham i.v.m. zout en iets meer vet), rosbief, fricandeau. Of in de zoete categorie: (halva)jam, vruchtenhagel, een dun laagje pindakaas. Pindakaas bevat namelijk wel veel calorieën, maar is wel erg gezond. Qua kaas kun je het beste gaan voor magere kaas (20+ of 30+). Ook kun je afwisselen met vis op brood of af en toe een gekookt eitje. Verder kun je de broodmaaltijden alijd lekkerder maken met rauwkost, komkommer, snacktomaatjes, radijsjes en dergelijke.

Nieuw & interessant

  • voedingswaarde etiket nieuws
    Nieuws  |  4 aug.

    Glutenvrije producten niet altijd gezonder

    Speciale glutenvrije producten zijn lang niet altijd een gezond alternatief voor reguliere producten. Dat blijkt uit een steekproef van de Consumentenbond.
  • Beeld boek terugval en verleiding
    Eerste indruk  |  16 mei.

    Terugval en verleiding

    Afvallen is één ding. Als dat eenmaal gelukt is, is het de kunst om de kilo’s er af te houden. Daar gaat het boek 'Terugval en verleiding' over.
  • zeewier
    30 mrt.

    Voedingshypes

    Welke van deze hippe voedingsmiddelen zijn zo gek nog niet en kunnen dus gewoon ook dit jaar op je bord komen te liggen.
  • Artikel cambridge weightplan
    23 mrt.

    Cambridge Weight Plan

    Bij het Cambridge dieet eet je maaltijdvervangers om af te vallen. Daarna voeg je stapje voor stapje gezonde voeding toe. Je telt dus geen calorieën. Wat zijn de voor- en nadelen van dit dieet?