icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Hoe gezond is chocola?

Chocola eten zonder schuldgevoel. Wie wil dat nu niet? Hoe gezond is chocola eigenlijk?
Kajo Mo

Kajo Mo , Expert Voeding & Gezondheid Bijgewerkt op: 18 december 2019

Chocolade-Kruidnoten

Flavanolen

Rond pure chocola hangt een zweem van gezondheid. Dat komt door de antioxidanten in de cacao, de flavonoïden. Uit onderzoek blijkt dat de specifieke flavonoïden in cacao (flavanolen) een gunstig effect hebben op hart en bloedvaten en diabetes zouden kunnen voorkomen.

'Iedereen aan de chocola!' zou je denken. Er is alleen nog veel onduidelijk. Bijvoorbeeld hoeveel chocola is nodig voor een gunstig effect, welk soort en welk cacaopercentage? In vrijwel alle onderzoeken is chocola gebruikt met bijzonder veel flavanolen. Van dergelijke chocola kan 10 gram per dag genoeg zijn voor een gunstig effect.

Maar dat geldt niet voor de repen die in de winkel liggen. In ‘gewone’ cacao zitten minder flavanolen. En omdat cacao een natuurproduct is, wisselt de hoeveelheid flavanolen ook nog eens telkens. Daarnaast gaat een deel ervan verloren bij de verwerking (verhitting) van de cacao.

pure-chocolade

Extra puur beter?

Het lijkt misschien logisch dat heel pure chocola - met een hoog cacaopercentage - veel flavanolen bevat. Maar dat hoeft dus niet waar te zijn. Het ligt er maar net aan welke cacao is gebruikt en hoe die is verwerkt.

Dat bleek ook uit ons onderzoek in 2009 naar flavanolen in pure chocola. In de extra bittere repen zaten niet standaard meer flavanolen dan in ‘gewone’ pure repen.

Suiker en verzadigd vet

Helaas. Een medicijn tegen hart- en vaatziekten zal chocola nooit worden. Van witte chocola hoef je zeker niks te verwachten. Het bevat geen cacaopoeder en dus ook geen flavanolen. De andere chocoladesoorten bevatten te veel suiker en verzadigd vet om gezond te noemen.

Bij melk- en witte chocola is het suikerpercentage het hoogst met zo’n 50-60%. Pure chocola bevat circa 40% suiker. Over het algemeen geldt: hoe minder suiker, hoe meer cacao én vet. Pure chocola bevat dan wel weinig suiker, maar is vaak wel vetter. 

Gemiddeld is zo'n 40 tot 50% van een reep zeer pure chocola vet. Bij melkchocolade is dat ongeveer een derde. Dit vet komt uit de cacaoboter en de melk.  

witte-chocolade

Voedingsclaim

Chocola aanprijzen als ‘gezond’ mogen fabrikanten dus niet. Al is er één uitzondering: Acticoa. Deze chocoladeparels, die alleen online te koop zijn, mogen van de Europese Voedselautoriteit EFSA als enige een gezondheidsclaim dragen, omdat die bijzonder veel flavanolen bevatten. Ze zijn gemaakt van cacao met een hoog flavanolengehalte, die ook nog eens op een goede manier is verwerkt.

Voor een positief effect moet je wel dagelijks ten minste 200 milligram flavanolen eten. Dat komt overeen met 10 gram pure Acticoa chocola. Ter vergelijk: een blokje uit een standaardreep chocola is vaak 7 gram.

Rauwe chocola

Van rauwe chocola, te koop in repen of als ‘cacaonibs’, zijn ook hoge verwachtingen door de flavanolen die erin zitten. Rauwe chocola wordt anders geproduceerd dan gewone chocola. Waar gewone cacao tijdens de verwerking heel erg wordt verhit, wordt rauwe cacao dat bijvoorbeeld niet. Zo blijven de flavanolen in rauwe cacao beter behouden.

Roze ruby chocolade

Chocoladebedrijf Callebaut produceert een ‘vierde chocoladesoort’. Het wordt gemaakt van dezelfde cacaobonen als waar pure, melk en witte chocolade van worden gemaakt. Maar doordat de bonen op een andere manier verwerkt worden, krijgt de chocolade een roze kleur en een wat fruitige smaak. Het cacaogehalte ligt tussen dat van witte en melkchocolade. Het is dus niet (on)gezonder dan andere chocoladesoorten. 

Bewaartips

Bewaar chocola het liefst op een donkere plaats van rond de 15 graden Celsius. De koelkast is te koud en te vochtig, bovendien neemt chocola gauw de smaken van andere etenswaren op.

Feiten en cijfers

  • In chocola zit theobromine dat – net als cafeïne – een opwekkend effect heeft. Het is giftig voor honden en katten.
  • Chocola met een hoog cacaopercentage hoeft niet bitter te zijn.
  • In pure chocola zitten ongeveer evenveel calorieën als in melkchocola (in 2 blokjes 75 kcal).
  • Effecten van chocola op kanker, cognitie of de stemming zijn niet bewezen.
  • Er zijn chocoladerepen te koop met 99% cacao.

Lees het complete artikel Hoe gezond is chocola (pdf, alleen voor leden)

Lees ook:

Vond je dit artikel interessant?

Blijf per e-mail op de hoogte van nieuws, acties en tips. Zo bespaar je geld, voorkom je een miskoop én weet je wat jouw rechten zijn als consument.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Ben je ingelogd op onze website en heb je de personalisatie cookies geaccepteerd? Dan combineren we je klikgedrag met je persoonlijke gegevens. Zo ontvang je e-mails die zijn afgestemd op jouw interesses. Afmelden kan altijd. Lees ook onze privacyverklaring.

Nieuw & interessant

  • Openingsbeelden-Healthwashing
    1 feb.

    Claims op ongezonde producten

    Op allerlei ongezonde producten staan voedings- en gezondheidsclaims. Zoals ‘bron van vezels’ en ‘rijk aan vitamine C’. Maar koek en frisdrank zijn daarmee niet ineens gezond. Trap er niet in.
  • Alcoholetikettering winkel
    21 dec.

    Wat zit er in alcoholhoudende dranken?

    Er zit meer in alcoholhoudende dranken dan alleen alcohol. Dat staat vaak niet op het etiket, al gaat dat veranderen. De Europese Commissie wil etikettering van voedingswaardeinformatie en ingrediënten voor alcoholhoudende dranken verplicht gaan stellen. Wij bekeken nu al wat je verder met een borrel binnenkrijgt.
  • Nieuwe trends in voeding
    13 dec.

    Trends in voeding

    Dit zijn de belangrijkste voedingstrends voor de komende tijd. Zijn er voedingstrends die je beter kunt negeren? Wij zochten het uit.
  • Kruidenmix nieuws
    Nieuws | 9 dec.

    Kruidenmixen: weinig kruiden, veel goedkope vulling

    Een zakje of potje kruidenmix bevat vaak weinig kruiden en specerijen. De rest is goedkope opvulling, zoals zout, (paneer)meel, suikers of groente. Dat blijkt uit een steekproef van de Consumentenbond.