icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Hoe gezond is chocola?

Chocola eten zonder schuldgevoel. Wie wil dat nu niet? Hoe gezond is chocola eigenlijk?
Kajo Mo

Kajo Mo , Expert Voeding & Gezondheid Bijgewerkt op: 11 juni 2021

pure-chocolade

Flavanolen

Pure chocola schijnt gezond te zijn. Dat komt door de antioxidanten in de cacao, de flavonoïden. Uit onderzoek blijkt dat de specifieke flavonoïden in cacao (flavanolen) een gunstig effect hebben op hart en bloedvaten en diabetes zouden kunnen voorkomen.

Het is alleen niet duidelijk hoeveel en welke soort chocola zorgen voor een gunstig effect. In vrijwel alle onderzoeken is chocola gebruikt met bijzonder veel flavanolen. Van zulke chocola kan 10 gram per dag genoeg zijn voor een gunstig effect.

Maar dat geldt niet voor de repen die in de winkel liggen. In ‘gewone’ cacao zitten minder flavanolen. En omdat cacao een natuurproduct is, wisselt de hoeveelheid flavanolen in de cacao. Daarnaast gaat een deel ervan verloren bij de verwerking (verhitting) van de cacao.

Extra puur beter?

Witte chocola bevat geen cacaopoeder en dus ook geen flavanolen. Het lijkt dan misschien logisch dat heel pure chocola - met een hoog cacaopercentage - veel flavanolen bevat. Maar dat hoeft niet waar te zijn. Het ligt er maar net aan welke cacao is gebruikt en hoe die is verwerkt.

Dat bleek ook uit ons onderzoek in 2009 naar flavanolen in pure chocola. In de extra bittere repen zaten niet per se meer flavanolen dan in ‘gewone’ pure repen.

Suiker en verzadigd vet

De flavanolen in cacao zijn helaas geen reden om chocola te eten. Het bevat namelijk veel suiker en verzadigd vet.

Bij melk- en witte chocola is het suikerpercentage het hoogst, zo’n 50-60%. Pure chocola bevat circa 40% suiker. Over het algemeen geldt: hoe minder suiker, hoe meer cacao én vet. Pure chocola bevat dan wel weinig suiker, maar is vaak wel vetter.

Zeer pure chocola bevat gemiddeld zo'n 40 tot 50% vet. Bij melkchocolade is dat ongeveer een derde. Dit vet komt uit de cacaoboter en de melk.

Gezondheidsclaim

Chocola aanprijzen als ‘gezond’ mogen fabrikanten niet. Al is er één uitzondering: Acticoa. Voor deze chocoladeparels is een gezondheidsclaim goedgekeurd, omdat ze bijzonder veel flavanolen bevatten. Ze zijn gemaakt van cacao met een hoog flavanolengehalte, die ook nog eens op een goede manier is verwerkt.

Voor een positief effect moet je wel dagelijks ten minste 200 milligram flavanolen eten. Dat komt overeen met 10 gram pure Acticoa-chocola. Ter vergelijking: een blokje uit een standaardreep chocola is vaak 7 gram.

Rauwe chocola

Van rauwe chocola, te koop in repen of als ‘cacaonibs’, zijn ook hoge verwachtingen door de flavanolen die erin zitten. Rauwe chocola wordt anders geproduceerd dan gewone chocola. Gewone cacao wordt tijdens de verwerking heel erg verhit. Rauwe cacao niet. Zo blijven de flavanolen in rauwe cacao beter behouden.

Roze ruby-chocola

Chocoladebedrijf Callebaut produceert een ‘vierde chocoladesoort’: ruby-chocola. Het wordt gemaakt van dezelfde cacaobonen als voor pure, melk- en witte chocola. Maar de bonen worden op een andere manier verwerkt. Hierdoor krijgt de chocola een roze kleur en een wat fruitige smaak.

Het cacaogehalte in ruby-chocola ligt tussen dat van witte en melkchocola. Het is dus niet (on)gezonder dan andere chocoladesoorten. 

Bewaartips

Bewaar chocola het liefst op een donkere plaats rond de 15 graden. De koelkast is te koud en te vochtig. Ook neemt chocola gauw de smaken van andere etenswaren op.

Feiten en cijfers

  • In chocola zit theobromine dat – net als cafeïne – een opwekkend effect heeft. Het is giftig voor honden en katten.
  • Chocola met een hoog cacaopercentage hoeft niet bitter te zijn.
  • In pure chocola zitten ongeveer evenveel calorieën als in melkchocola (in 2 blokjes 75 kcal).
  • Effecten van chocola op kanker, cognitie of de stemming zijn niet bewezen.
  • Er zijn chocoladerepen te koop met 99% cacao.

Meer lezen over chocolade? Lees het artikel Hoe gezond is chocola (pdf, alleen voor leden)

Lees ook:

Schrijf je in voor onze gratis e-mails

Blijf op de hoogte van nieuws, acties en tips. Zo bespaar je geld, voorkom je een miskoop én weet je wat jouw rechten zijn als consument.
In onze privacyverklaring lees je hoe we omgaan met je persoonsgegevens en e-mails voor je personaliseren. Afmelden kan altijd.

Populaire artikelen

  • groente-snijden-keuken

    8 vragen over antioxidanten

    Antioxidanten zijn gezond. Ze beschermen je lichaam en onze voeding. Wat doen ze precies en waar zitten ze in?
  • Openingsbeelden-Healthwashing

    Claims op ongezonde producten

    Op allerlei ongezonde producten staan voedings- en gezondheidsclaims. Zoals ‘bron van vezels’ en ‘rijk aan vitamine C’. Maar koek en frisdrank zijn daarmee niet ineens gezond. Trap er niet in.
  • diverse-eiwitten

    Extra eiwit, extra gezond?

    Eiwitrijk eten lijkt een trend te zijn. Zo heb je eiwitrijke koekjes, mueslirepen en ontbijtgranen. Maar waar is eiwit eigenlijk goed voor? En heb je al die extra eiwitten wel nodig?    
  • E-nummers Snoepgoed

    Verborgen E-nummers

    E-nummers herkennen op verpakkingen van voedingsmiddelen is niet altijd even makkelijk. Fabrikanten proberen ze zo veel mogelijk van het etiket te poetsen.