icon-menulogo_footerpredssymbol-afradersymbol-bestekoopsymbol-besteuittest
Je thuis toekomstbestendig maken?|

Bestel het boek Prettig blijven wonen.

Prettig blijven wonen 45x45

Reclamepost via de brievenbus

Bedrijven sturen naar gekochte adressen reclamepost. Dat heet 'direct mail' (geadresseerde reclamepost) en is toegestaan. Ongeadresseerde post, zoals folders en lokale kranten, wordt huis-aan-huis bezorgd. Lees hier wat je kunt doen als je geen reclame meer wilt ontvangen.

Bedrijven sturen naar gekochte adressen reclamepost. Dat heet 'direct mail' (geadresseerde reclamepost) en is toegestaan. Ongeadresseerde post, zoals folders en lokale kranten, wordt huis-aan-huis bezorgd.

Wat kun je zelf doen?

  • Registeren bij postfilter.nl
    Je kunt je laten registreren in het Nationaal Post Register van Stichting Postfilter. Postfilter biedt je de mogelijkheid jouw contactgegevens gratis te laten opnemen in het register van het Nationaal Postregister. Hiermee kun je je laten blokkeren voor ongevraagd geadresseerde reclamedrukwerk. Na 4 tot 6 weken is de blokkade actief en die is 5 jaar geldig. Je ontvangt voordat de registratie verloopt een e-mail zodat je de registratie (gratis) kunt verlengen.
  • Sticker op de brievenbus
    Om huis-aan-huis bezorgde reclamepost te weren zijn er de bekende stickers voor op de brievenbus:
    - NEE/NEE: geen ongeadresseerde post.
    - NEE/JA: alleen huis-aan-huisbladen.
    Ze zijn gratis verkrijgbaar bij de gemeente of tegen een vergoeding van de verzendkosten bij Milieudefensie.
  • Meldt het bij de afzender
    De registratie bij Postfilter geldt niet voor bedrijven waarvan je klant bent (geweest). Zij mogen alsnog post toesturen. Als je dat niet niet wilt meldt het dan schriftelijk aan het bedrijf in kwestie. Daarmee maak je gebruik van je 'recht van verzet'. Je hoeft niet aan te geven waarom je geen post meer wilt ontvangen. Het bedrijf moet er voor zorgen dat je geen reclame meer ontvangt. Gebruik de voorbeeldbrief 'Bezwaar tegen ongevraagde geadresseerde reclame'.
  • Dien een klacht in bij de afzender
    Komt er geadresseerde reclame van een bedrijf dat zich niets aantrekt van jouw registratie bij het Nationaal Post Register, dien dan bij dit bedrijf een klacht in. Lost die je klacht niet op, dan kun je terecht bij de Reclame Code Commissie.
  • Dien een klacht in bij de adverteerder of verspreider
    Ontvangt je toch ongeadresseerd reclamedrukwerk, ondanks dat je een sticker op je brievenbus dien dan een klacht in bij de adverteerder of de verspreider. Zij moeten de klacht onderzoeken en binnen 4 weken beantwoorden. Lossen zij je klacht niet op dan kun je terecht bij Reclame Code Commissie.

Voorbeeldbrief