icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest
Ontdek de Gezondgids |

Word abonnee en kies je korting / cadeau.

Gezondgids 45x45

Overstappen naar een andere verzekeraar

Je kunt overstappen door je oude overlijdensrisicoverzekering op te zeggen en een nieuwe af te sluiten. Je betaalt dan wel een nieuwe premie die hoort bij je huidige leeftijd.

Belangrijk om te weten

Is je verzekering gekoppeld aan een hypotheek, dan heb je toestemming van je hypotheekverstrekker nodig. Zeg je oude verzekering niet op voordat je voor de nieuwe geaccepteerd bent.

Wat zijn je rechten?

Als je voortijdig stopt met een overlijdensrisicoverzekering waarvoor je een gelijkblijvende premie betaalt, heb je recht op de waarde van de zogenaamde premiereserve. Als deze hoog genoeg is, dan moet de verzekeraar je tenminste een premievrije polis geven voor een verzekerd bedrag van minimaal €5000 tot het einde van de looptijd. Tenminste, als de premiereserve hiervoor genoeg is. Is dit niet het geval, dan hoeft de verzekeraar geen polis te verstrekken (en krijg je dus niets). Sommige verzekeraars keren ook geld uit. Wij vinden dat alle verzekeraars dat zouden moeten doen. 

Is je overlijdensrisicoverzekering onderdeel van een financiële constructie (bijvoorbeeld een spaar- of beleggingspolis), dan kun je gaan banksparen in combinatie met een overlijdensrisicoverzekering. Deze overstap kan ingewikkeld zijn, vraag zo nodig advies.

Wat kan ik het beste doen?

  • Sluit je een nieuwe overlijdensrisicoverzekering af? Wacht dan met het opzeggen van je huidige verzekering totdat je geaccepteerd bent.
  • Ben je van mening dat je ten onrechte wordt geweigerd, stuur dan een aangetekende brief naar de verzekeringsmaatschappij en/of de financieel dienstverlener.
  • Kom je er samen niet uit of wordt er niet gereageerd op jouw brief, dan kun je de zaak voorleggen bij het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening (Kifid).
  • Kan het Kifid niets voor je doen, dan kun je een beroep doen op je rechtsbijstandverzekering. Heb je die niet, neem dan contact op met de Consumentenbond: 070 - 445 45 45. Als lid krijg je bij ons persoonlijk juridisch advies.