icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Algemene voorwaarden

Als je een overeenkomst sluit, gelden meestal algemene voorwaarden, ook wel de 'kleine lettertjes' genoemd. Deze zijn opgesteld door de verkoper, soms in overleg met consumentenorganisaties als de Consumentenbond.
algemene-voorwaarden

Check de algemene voorwaarden

Let goed op bij het sluiten van een overeenkomst of er algemene voorwaarden van toepassing zijn, en welke dat zijn. Lees ze (globaal) door of vraag de verkoper naar de belangrijkste bepalingen. 

In algemene voorwaarden staan meestal:

  • De voorwaarden voor betalen
  • De voorwaarden voor de garantie
  • De organisatie waar de verkoper (misschien) bij aangesloten is
  • Hoe het bedrijf klachten behandelt

Wat zijn je rechten?

Algemene voorwaarden zijn volgens de wet al snel van toepassing. Zelfs als je ze niet hebt gelezen. De ondernemer moet wel zorgen dat klanten weten dat er algemene voorwaarden zijn. Hij moet de voorwaarden daarom ‘van toepassing verklaren’, bijvoorbeeld door in de offerte een tekst op te nemen waarin staat dat er algemene voorwaarden gelden. Je hoeft de algemene voorwaarden dus niet te lezen. Maar de ondernemer moet wel de mogelijkheid bieden dit te doen, voor of tijdens het sluiten van de overeenkomst.

Ook bij online winkelen moeten de algemene voorwaarden worden ‘overhandigd’ (bijvoorbeeld als pdf-bestand) en moet de consument ze kunnen opslaan.

Algemene voorwaarden moeten redelijk zijn. In de wet vind je een 'zwarte lijst' en een 'grijze lijst' met voorbeelden van onredelijke voorwaarden. Is een bepaling in de algemene voorwaarden onredelijk? Stuur de ondernemer dan een brief waarin je uitlegt waarom de bepaling onredelijk is en aangeeft dat je hem ‘vernietigt’.

Tweezijdige algemene voorwaarden

Bij normale algemene voorwaarden stelt de ondernemer de regels op. Of de brancheorganisatie waar de ondernemer onder valt. Dat betekent dat in de algemene voorwaarden vooral rekening wordt gehouden met de belangen van de ondernemer. Er wordt dan vaak geen rekening gehouden met jouw belangen.

Bij tweezijdige algemene voorwaarden zijn 2 partijen betrokken. Aan de ene kant van de tafel zitten 1 of meer consumentenorganisaties.  Aan de andere kant van de tafel zijn dat 1 of meer brancheorganisaties of ondernemers.

We begeleiden je naar een oplossing

Heb je een probleem met een bedrijf? Er zijn 3 manieren om tot een oplossing te komen. We helpen je stap voor stap.

  1. 1. Stuur een brief

  2. 2. Bel onze expert

  3. 3. Bemiddeling