icon-menulogo_footerpredssymbol-afradersymbol-bestekoopsymbol-besteuittest
Bespaar gemiddeld €350 op je energierekening.|

Doe mee met ons Energiecollectief.

Energiecollectief icon

Levertijd bestelling

Als je iets hebt gekocht en je hebt een levertijd afgesproken, moet de leverancier zich aan deze afspraak houden. Weet wat zijn plichten en jouw rechten zijn als de levertijd wordt overschreden.

Je hebt een product besteld, maar levering van het product blijft uit. Vaak staat op de website van de winkel of in de overeenkomst wanneer het product geleverd wordt. Soms spreek je een specifieke leverdatum af met de verkoper. Je hebt er recht op dat de overeenkomst wordt nagekomen zoals afgesproken.

Heb je recht op bedenktijd voor het product dat je koopt? Bijvoorbeeld omdat je iets via internet hebt gekocht. Dan kun je na bestelling nog van de koop af. Ook voordat het product is geleverd, of voordat de levertermijn is verstreken.

Wat zijn je rechten?

Dat hangt af van de afspraak over de levertijd.

  • Heb je geen levertijd afgesproken, dan geldt een wettelijke levertermijn van 30 dagen. Blijft levering uit, dan geldt dat je de verkoper extra levertijd moet geven, bijvoorbeeld 2 weken. Wordt het product dan nog niet geleverd, dan mag je de koop ongedaan maken en heb je recht op teruggave van je (aan)betaling.
  • Staat op de website bijvoorbeeld dat een bestelling binnen 4 weken geleverd wordt, dan is er sprake van een vermoedelijke levertijd. In dat geval zul je de winkel extra levertijd moeten geven om het product toch nog te leveren. Hoe lang die tijd is hangt af van het soort product en de eerdere levertijd.
    Bij levering van een bankstel zal 4 weken redelijk zijn, voor een aankoop bij een webwinkel zal dat korter zijn. Mocht levering vervolgens uitblijven dan mag je de aankoop ongedaan maken. De verkoper hoeft het product dan niet meer te leveren en jij hoeft het niet meer af te nemen. Heb je al (aan)betaald, dan moet de verkoper dat bedrag terugbetalen.
  • Ook als je een exacte levertijd (bijvoorbeeld levering op een bepaalde datum) hebt afgesproken moet je de verkoper extra levertijd geven. Maar weigert de verkoper alsnog te leveren of weet de verkoper dat levering voor een bepaalde datum belangrijk is (bijvoorbeeld aankoop van een bruidsjurk en de verkoper weet de trouwdatum) dan hoef je geen extra levertijd te geven. In dat geval mag je direct de koop ongedaan maken als je het product niet meer wilt hebben.

Wat kun je zelf doen?

  • Kijk na wat er over de levertijd staat in de algemene voorwaarden of op de aankoopbon.
  • Bij overschrijding van de levertijd dien je de verkoper schriftelijk een nadere levertermijn te geven om alsnog te leveren; zie voorbeeldbrief Overschrijding levertijd (doc). Vermeld een duidelijke einddatum in je brief. Bij overschrijding van die nadere termijn mag je de overeenkomst schriftelijk ongedaan maken. Geef in je brief duidelijk aan dat je van de aankoop afziet nu ook binnen de extra termijn het product niet is geleverd en vraag om teruggave van je (aan)betaling. Stel een termijn waarbinnen je dat bedrag op je rekening wilt ontvangen.
  • Wist de verkoper dat levering op een bepaalde datum essentieel voor jou was of is hij niet bereid alsnog te leveren, dan mag je de overeenkomst direct ontbinden, zie voorbeeldbrief Overschrijding levertijd (doc). Je kunt de verkoper een brief sturen dat je van de koop afziet en vragen om teruggave van je (aan)betaling. Stel een termijn waarbinnen je het bedrag op je rekening wilt ontvangen. 
  • Kom je er samen met de verkoper niet uit dan kun je verdere stappen nemen. Is de verkoper aangesloten bij de Stichting Geschillencommissies? Dan kun je daar je klacht voorleggen. Is dat niet het geval neem dan contact op met het Juridisch Loket of je rechtsbijstandverzekeraar.
  • Je kunt je klacht ook plaatsen op Klachtenkompas.

Voorbeeldbrieven

Je kunt gebruikmaken van deze voorbeeldbrief: