icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest
Bekijk de Vlucht Claim Service |

Compensatie tot €600 per persoon

VluchtClaimService

Niet tevreden over een reparatie door garage

Ben je niet tevreden over een reparatie die door de garage is uitgevoerd? Bel de garage of ga erheen. Vraag of ze een oplossing hebben voor jouw klacht. Of stel zelf een oplossing voor.

Volgens de wet hebben garages een 'resultaatsverplichting'. Dat betekent dat ze verplicht zijn om voor een goed eindresultaat te zorgen. Ze moeten dus een auto goed repareren. Als je niet tevreden bent over de reparatie, dan mag je de garage hier op aanspreken.

Garage weigert reparatie uit te voeren

Je hebt recht op reparatie. Binnen de garantietermijn ligt de bewijslast voor verkeerd gebruik bij de verkoper. Hij zal dus moeten bewijzen dat je de auto verkeerd hebt gebruikt. Als er schade ontstaan is aan de auto door verkeerd gebruik (bijvoorbeeld overbelasting) kan de garantie komen te vervallen. De verkoper moet echter bewijzen dat jij de auto verkeerd gebruikt hebt. Zomaar weigeren is er dus niet bij.

Wat kun je het beste doen?

  • Spreek de garagehouder aan en verzoek hem je klacht op te lossen.

  • Kom je er samen niet uit? Stuur een brief naar de garage. Geef aan waarom je bezwaar maakt en dat je binnen 3 weken een reactie van het garage wilt. Je kunt de brief het beste aangetekend versturen.

  • Kom je er niet uit met de garage en is de garagehouder aangesloten bij de BOVAG, dan kun je de klacht voorleggen bij de afdeling Bemiddeling van BOVAG via 0900 - 269 22 68 (werkdagen van 09.00 tot 17.00 uur, €0,35 p.m.).
  • Is de garage niet aangesloten bij de BOVAG, of kom je er samen met de BOVAG niet uit? Dien dan een klacht in bij de Geschillencommissie Voertuigen. Dat kan alleen als de garage geregistreerd is bij de Geschillencommissie. Doe dit binnen 3 maanden na je brief aan de garage. Let op: je kunt pas naar de geschillencommissie nadat je schriftelijk bij de garagehouder hebt geklaagd.
  • Als de garagehouder niet is aangesloten bij een geschillencommissie en je hebt een rechtsbijstandsverzekering dan kun je die inschakelen. Heb je die niet, dan kun je contact opnemen met de Consumentenbond. Als lid krijg je bij ons persoonlijk juridisch advies 070 - 445 45 45