icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Klacht over een apotheek

Ben je niet tevreden over de gang van zaken bij je apotheek en kom je er samen niet uit? Dan zijn er verschillende stappen die je kunt ondernemen om een klacht in te dienen. We zetten alle stappen op een rijtje.

Bijgewerkt op:  23 april 2018

klacht-apotheek

Ken je rechten-1200x800Wat zijn je rechten?

Als patiënt heb je verschillende rechten bij je apotheek, waaronder: 

  • informatie om een goede en geïnformeerde keuze te maken;  

  • privacy en het verlenen van toestemming om gegevens te verwerken;

  • het gemakkelijk kunnen intrekken van deze toestemming als je dat wilt;

  • inzage in je medisch dossier;

  • 'vergeten te worden', oftewel om je gegevens te laten verwijderen. De apotheek moet dit dan doorgeven aan derden die deze gegevens hebben ontvangen;

  • het indienen van een klacht.  

Bekijk in dit overzicht de belangrijkste bepalingen van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). Deze wet gaat per 25 mei 2018 in en vervangt de huidige Wet bescherming persoonsgegevens (Wbp). Hierdoor worden de bestaande rechten van patiënten uitgebreid.

Klacht indienen-1200x800Wat kun je het beste doen?

  • Bespreek het probleem met je apotheker. Dat kan ook als de klacht over een medewerker van de apotheek gaat.
  • Kom je er samen niet uit? Leg de klacht dan voor aan de klachtenfunctionaris van je apotheek. Deze bemiddelt en is gratis. Gebruik hiervoor onze voorbeeldbrief onderaan de pagina.
  • Levert de bemiddeling naar jouw idee niet voldoende resultaat op, dan kun je je klacht indienen bij de Geschillencommissie Openbare Apotheken. Deze is onafhankelijk en valt onder de Stichting Klachten en Geschillen Eerstelijnszorg (SKGE).  Meer informatie over klachten over je apotheek vind je op Apotheek.nl

Tips

  • Als je juridisch advies wilt over je klacht of de behandeling daarvan, dan kun je gebruikmaken van je rechtsbijstandverzekering als die dit soort zaken dekt, het Juridisch Loket telefoonnummer 0900-8020 (€ 0,25 per minuut) of een advocaat.
  • Je kunt je klacht ook plaatsen op klachtenkompas.nl, een initiatief van de Consumentenbond. De klacht wordt dan direct ingediend bij het betreffende bedrijf. En om zeker te zijn dat je klacht serieus wordt genomen, kijkt de Consumentenbond met je mee. Let er wel op dat je geen privacygevoelige gegevens deelt.
  • Heb je vragen of klachten over de gezondheidszorg? Dan kun je ook naar een IKG (Informatie- en Klachtenopvang Gezondheidszorg) gaan. Deze bureaus vallen onder Zorgbelang Nederland en zijn onafhankelijk van zorgverleners, zorginstellingen en zorgverzekeraars. Bij een IKG krijg je gratis advies en hulp met het indienen van een klacht. E-mail: info@zorgbelang-nederland.nl, website: www.zorgbelang-nederland.nl.
  • Vind de juiste ingang voor je zorgklachten via de wegwijzer voor zorgklachten.
  • Gebruik de tool Klachtenwijzer van het Landelijk Meldpunt Zorg om te kijken welke oplossingen er zijn voor jouw klacht.

Gebruik onze voorbeeldbrieven

Klacht aan een zorginstelling of zorgverlener

Je kunt deze brief (aangetekend) per post of e-mail versturen.

Download voorbeeldbrief

Klacht aan klachtencommissie zorginstelling

Je kunt deze brief (aangetekend) per post of e-mail versturen.

Download voorbeeldbrief