icon-menulogo_footerpredssymbol-afradersymbol-bestekoopsymbol-besteuittest
Bespaar gemiddeld €350 op je energierekening.|

Doe mee met ons Energiecollectief.

Energiecollectief icon

Consumentenbond start campagne ‘Weg met het Vinkje’

Nieuws | Consumenten vinden het Vinkje voor een 'bewuste' of 'gezondere' keuze op voedingsmiddelen verwarrend, blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond. De Consumentenbond wil dat dit onzinnige voedselkeuzelogo verdwijnt en start de campagne 'Weg met het Vinkje'.

Gepubliceerd op:  22 maart 2016

Consumentebond-start-campagne-Weg-met-het-Vinkje

Panel

De Consumentenbond legde een panel van ruim 1000 consumenten, representatief voor de Nederlandse bevolking, vragen en stellingen voor over het Vinkje. Daaruit blijkt dat 77% van de consumenten niet precies weet wat de Vinkjes betekenen en 85% niet weet wat het verschil is tussen het groene (gezondere keuze) en het blauwe (bewuste keuze) Vinkje. Het Vinkje is bedoeld om consumenten te helpen bij het kiezen van gezondere producten, maar veel consumenten weten niet wat het Vinkje precies betekent en kunnen dus ook geen gezondere keuze maken.

Het Vinkje geeft bovendien te weinig informatie over hoe gezond een voedingsmiddel is. Producten zoals chocolademelk, mueslirepen, popcorn, (oplos)soep en achterham die veel zout, suiker en/of verzadigd vet bevatten, kunnen toch een Vinkje krijgen. Ze lijken daardoor gezonder dan ze in werkelijkheid zijn en dit zet consumenten op het verkeerde been. Chocomel Mager bijvoorbeeld bevat 6 suikerklontjes per beker en heeft een groen Vinkje voor een gezondere keuze, terwijl de Gezondheidsraad adviseert om zo min mogelijk suikerhoudende dranken te drinken.

Consumentenbegrip

Bart Combée, directeur Consumentenbond: 'Bij de introductie van het Vinkje in 2012 hebben wij al onze twijfels geuit en 4 jaar later blijkt dat consumenten het Vinkje nog steeds verwarrend vinden, terwijl consumentenbegrip een wettelijke voorwaarde is voor de goedkeuring van het Vinkje als voedselkeuzelogo. Daarom roepen wij minister Schippers op de verlenging van het Vinkje per 1 mei 2016 tegen te houden.'

Weg met het Vinkje!

De groene en blauwe vinkjes op een etiket lijken misschien een handig hulpmiddel voor het kopen van gezonde voeding, maar in de praktijk werken ze eerder misleidend. Het Vinkje moet daarom verdwijnen!

Vinkjes overzicht

Bekijk de video

Lees ook:

Deel misleidende logo's 'gezondere keuze' of 'bewuste keuze'
Voel jij je ook misleid als je in de supermarkt Vinkjes tegenkomt die producten onterecht gezond of bewust doen lijken? Vind jij dat een product geen gezondere of bewuste keuze is maar draagt deze wel het logo? Deel dan de naam en het merk van dit product, liefst met foto, op onze Community.