icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest
Genomineerd voor Website van het Jaar |

Wij gaan ervoor. Jij ook? Stem meteen

website van het jaar 2017

Problemen met je laptop oplossen

Een kapotte laptop is al vervelend genoeg. Maar wat nu? Koop je een nieuwe, laat je hem repareren of doe je het zelf? Wij zetten een aantal opties op een rijtje.
Eric Verlooij
Eric Verlooij

Expert Elektronica

Gebruikstips_problemenmetjelaptop

Repareren of een nieuwe laptop kopen?

De waarde van een laptop daalt het eerste jaar het snelst. Na ongeveer 5 à 6 jaar zijn de meeste laptops afgeschreven. Gaat er na die tijd iets kapot? Dan kun je het beste een nieuwe aanschaffen. De reparatie kost dan doorgaans meer dan de laptop nog waard is.

De belangrijkste onderdelen:

  • Een kapot moederbord is vaak niet meer te repareren en een nieuwe is duur. Dan is de keuze vrijwel altijd: een nieuwe laptop.
  • Bij een defect scherm (of de achtergrondverlichting) of defecte harde schijf is het tot 3 à 4 jaar nog verstandig om te repareren of vervangen.
  • De accu, het toetsenbord en de voedingsadapter kun je eenvoudig en goedkoop vervangen en zijn nooit een reden om een nieuwe laptop te kopen. Ook nieuw of extra werkgeheugen plaatsen is altijd de investering waard.

Wat is je laptop waard?

Een belangrijke afweging bij de keuze tussen wel of niet laten repareren is: wat is mijn laptop nog waard? Kijk ook eens op tweedehands sites voor welk bedrag anderen deze laptop aanbieden. Houd er rekening mee dat de vraagprijs lang niet altijd geboden wordt.

Zelf repareren of reparatie laten doen?

Laten repareren is bij moeilijke technische defecten vaak het verstandigst. Je kunt een laptop bij verschillende bedrijven, studenten en vrijwilligers laten maken. Maar ook de minder ervaren gebruiker kan sommige dingen zelf. Je hebt verschillende soorten reparaties, van 'makkelijk zelf te vervangen' tot 'niet aan beginnen'.

Makkelijk:

  • Werkgeheugen: dit schuif je zo in de laptop.
  • Voedingsadapter: dit is een los onderdeel en dus makkelijk te vervangen.
  • Accu: de meeste accu’s zijn klikaccu’s; die haal je er zo uit. In sommige laptops is de accu op het moederbord geschroefd: dat is een klusje voor gevorderden. Bij gelijmde accu’s, vaak bij Apple-laptops, kun je er beter niet aan beginnen. Je loopt anders het risico dat de lijm na een tijdje loslaat.
  • Tip: overweeg je zelf iets te repareren? Op YouTube staan talloze instructiefilmpjes.

Gevorderd:

  • Harde schijf: schroef een klep aan de onderkant van de laptop open, haal de schijf eruit en klik de nieuwe erin. Alle software weer draaiend krijgen, is een klusje voor de ervaren gebruiker. Vooraf moet je alle bestanden en software tijdelijk ergens onderbrengen, en daarna moet je vanaf herstelschijven het systeem terugzetten. Bij Mac OS kun je na installatie van het besturingssysteem vanaf een externe harde schijf een back-up terugzetten die is gemaakt met Time Machine.
  • Toetsenbord: Het oude toetsenbord eruit krijgen is makkelijker dan het nieuwe toetsenbord er weer in krijgen. Let op dat je niet te hard drukt en een toets kapot maakt.
  • Laptopscherm: het vervangen van een laptopscherm is niet ingewikkeld, maar wel een precisiewerkje. Daarom raden we zelf vervangen alleen aan als je hier enige ervaring mee hebt. Er zijn namelijk een flink aantal schroefjes en een kabeltje mee gemoeid.

Niet aan beginnen:

  • Vaste onderdelen, zoals defecte aansluitingen (usb of hdmi), raden we af om zelf te vervangen.

Originele of imitatieonderdelen?

Je kunt kiezen tussen een originele en imitatieonderdelen. Het voordeel van originele onderdelen is dat je meestal recht hebt op fabrieksgarantie. Imitatieonderdelen zijn daarentegen meestal goedkoper te vinden op internet.

Lees hieronder voor welke onderdelen een kloon het overwegen waard is:

  • Voor extra werkgeheugen en een nieuwe harde schijf kun je elk merk kopen, zolang de onderdelen maar van het juiste type zijn. Kijk hiervoor in de handleiding of op de website van de fabrikant.
  • Bij universele voedingsadapters moet het voltage gelijk moet zijn, en het ampèrage (of wattage) gelijk of hoger. Ook moet de stekker passen. Maar toch zien we dat bijvoorbeeld Dell iets heeft ingebouwd waardoor de laptop niet oplaadt met een kloonadapter.
  •  Voor andere onderdelen is het belangrijk om het exacte typenummer van de laptop te weten. Dat nummer staat op een sticker op de onderkant van de laptop. Zo voorkom je dat het onderdeel niet past of werkt, of schade toebrengt.
  • Met kloonaccu’s kun je soms een derde in prijs besparen. Onze ervaring is dat je geen risico loopt, zolang het geen naamloze accu is. Wel is de gebruiksduur vaak wat minder. Laptopfabrikanten dreigen wel de garantie te laten vervallen als ze constateren dat het defect wordt veroorzaakt door een niet-originele accu.
  • Merkloze toetsenborden en schermen worden weinig aangeboden op internet, maar ze zijn wel te vinden. Houd er wel rekening mee dat een kloonkeyboard vaak minder lekker typt. Niet-originele schermen hebben soms een kleinere kijkhoek en/of mindere kwaliteit. Bedenk dus vooraf of je dat risico wilt lopen voor het prijsvoordeel.

Laten repareren, maar waar?

Als je besloten hebt om de laptop te laten repareren, rest nog de vraag: waar? Ook als je geen garantie meer hebt, kun je vaak nog terecht bij de winkel waar de laptop is gekocht. Maar je kunt ook kiezen voor een gespecialiseerd reparatiebedrijf.

Checklist reparateur:

  • Vraag meerdere reparatiewinkels om een offerte.
  • Sommige reparateurs hebben het 'ICT waarborg' , deze vind je via Zoekcomputerhulp. Dat houdt onder meer geschilbemiddeling in.
  • Maak vooraf een back-up van je gegevens. De reparateur kan dit ook doen, maar meestal tegen betaling.
  • Vraag of er onderzoekskosten worden gerekend en of die worden kwijtgescholden bij reparatie.
  • Vraag vooraf hoelang het duurt en of je tijdelijk een vervangende laptop meekrijgt.
  • Informeer naar goedkopere alternatieven voor het defecte onderdeel.
  • Vraag om schriftelijke garantie op de reparatie zelf.

Richtlijn prijzen reparaties

In november 2015 deden wij een prijspeiling onder 80 reparateurs. De vermelde kosten zijn exclusief bijkomende kosten voor software en hardware. Voor Apple en Sony gelden soms hogere tarieven. 

Richtpijs reparatietarieven Richtprijs
Installeren software algemeen €10
Installeren Microsoft Office-pakket €18
(Her)installeren Windows (zonder gegevensbehoud) €50
Installeren printer/scanner €15
Verwijderen virussen €40
Opschonen pc €30
Inbouwen/vervangen geheugen €15
Inbouwen/vervangen harde schijf €15
Vervangen voeding €25
Vervangen aansluiting voeding €60
Vervangen moederbord €50
Vervangen scherm €40
Back up maken (tot 10 GB) €30
Data recovery (tot 10 GB) €50
Uurtarief €38
Onderzoekskosten (vervallen vaak bij reparatie) €25

Softwareproblemen?

Krijg je wel (even) beeld, maar blijft de laptop ergens hangen tijdens het opstarten? Dan is het wellicht een softwareprobleem. Windows-gebruikers kunnen met deze stappen het probleem te lijf gaan:

1. Met Windows-systeemherstel kun je het systeem terugzetten naar een eerdere datum. Je start dit proces door op te starten vanaf de Windows-cd/dvd of vanuit de veilige modus (F8 indrukken tijdens het opstarten).

2. Lukt dit niet? Zet dan het systeem terug naar fabrieksinstellingen. Dit gaat meestal door een functietoets of toetsencombinatie in te drukken tijdens het opstarten of met hersteldvd’s. Let op: deze optie is het meest effectief, maar wist al je (privé)bestanden.

3. Heeft dit ook geen resultaat, maar krijg je wel een foutmelding te zien tijdens het opstarten? Zoek dan via Google, op een andere computer of smartphone, naar de foutmelding. Dan weet je wat er aan de hand is en kun je daarmee aan de slag of naar de winkel. Vind je de foutmelding niet, dan kun je het beste naar de winkel gaan en je laptop laten onderzoeken.