icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Wat kun je doen als je laptop kapot is?

Een kapotte laptop is al vervelend genoeg. Maar wat nu? Koop je een nieuwe, laat je hem repareren of repareer je hem zelf? Wij helpen je op weg.
Eric Verlooij

Eric Verlooij , Expert Elektronica Bijgewerkt op: 17 december 2021

Gebruikstips_problemenmetjelaptop

Heb ik nog garantie?

Check eerst of je nog garantie hebt. Als je laptop binnen de garantieperiode stuk gaat, dan heb je namelijk recht op een vervangend product, teruggave van je geld of gratis reparatie. 

Repareren of een nieuwe laptop kopen?

De waarde van een laptop daalt het eerste jaar het snelst. Na ongeveer 5 à 6 jaar zijn de meeste laptops afgeschreven. Gaat er na die tijd iets kapot? Dan kun je het beste een nieuwe aanschaffen. De reparatie kost dan doorgaans meer dan de laptop nog waard is. Kijk eens op tweedehands sites voor welk bedrag anderen deze laptop aanbieden.

Dit zijn belangrijke onderdelen die stuk kunnen gaan:

  • Een kapot moederbord is vaak niet meer te repareren en een nieuwe is duur. Dan is de keuze vrijwel altijd: een nieuwe laptop.
  • Bij een defect scherm (of de achtergrondverlichting) of een defecte harde schijf is het tot 3 à 4 jaar nog verstandig om te repareren of vervangen.
  • De accu, het toetsenbord en de voedingsadapter kun je eenvoudig en goedkoop vervangen en zijn nooit een reden om een nieuwe laptop te kopen. Ook nieuw of extra werkgeheugen plaatsen is altijd de investering waard.

Laten repareren, maar waar?

Laten repareren is bij moeilijke technische defecten vaak het verstandigst. Je kunt een laptop bij verschillende bedrijven, studenten en vrijwilligers laten maken.

Als je nog garantie/recht op een deugdelijk product hebt, is de verkoper je eerste aanspreekpunt om een reparatie te regelen. Als dat niet goed lukt en je hebt nog fabrieksgarantie, neem je contact op met de fabrikant.

Heb je geen rechten meer? Dan kun je voor een offerte voor een reparatie terecht bij:

  • de verkoper
  • de fabrikant/importeur
  • een onafhankelijke reparateur

Bekijk ook ons uitgebreide overzicht van waar je allemaal terecht kunt om je laptop te repareren.

Wat kun je zelf repareren?

Ook de minder ervaren gebruiker kan sommige dingen zelf repareren. Je hebt verschillende soorten reparaties, van 'makkelijk zelf te vervangen' tot 'niet aan beginnen'. Overweeg je zelf iets te repareren? Op YouTube staan talloze instructiefilmpjes, mogelijk ook voor jouw laptop.

Makkelijk:

  • Werkgeheugen: dit schuif je zo in de laptop.
  • Voedingsadapter: dit is een los onderdeel en dus makkelijk te vervangen.
  • Accu: sommige accu’s zijn klikaccu’s, die haal je er zo uit. We zien ze helaas steeds minder. Bij veel laptops kun je er wel makkelijk bij door een paar schroeven te verwijderen. Het komt ook voor dat de accu op het moederbord is geschroefd: dat is een klusje voor gevorderden. Bij gelijmde accu’s, vaak bij Apple-laptops, kun je er beter niet aan beginnen. Je loopt anders het risico dat de lijm na een tijdje loslaat.

Gevorderd:

  • Harde schijf: schroef een klep aan de onderkant van de laptop open, haal de schijf eruit en klik de nieuwe erin. Alle software weer draaiend krijgen, is een klusje voor de ervaren gebruiker. Vooraf moet je alle bestanden en software tijdelijk ergens onderbrengen, en daarna moet je vanaf herstelschijven het systeem terugzetten. Bij macOS kun je na installatie van het besturingssysteem vanaf een externe harde schijf een back-up terugzetten die is gemaakt met Time Machine.
  • Toetsenbord: het oude toetsenbord eruit krijgen is makkelijker dan het nieuwe toetsenbord er weer in zetten. Let op dat je niet te hard drukt en een toets kapot maakt.
  • Laptopscherm: het vervangen van een laptopscherm is niet ingewikkeld, maar wel een precisiewerkje. Daarom raden we zelf vervangen alleen aan als je hier enige ervaring mee hebt. Er zijn namelijk een flink aantal schroefjes en een kabeltje mee gemoeid.
  • CMOS-batterij: als de laptop niet meer goed de tijd weergeeft is dat vaak een teken dat de CMOS-batterij vervangen moet worden. Dit knoopbatterijtje zit vaak goed verstopt in de laptop waardoor je eerst veel andere onderdelen moet losmaken. Ook dit is een klus voor gevorderden.

Niet aan beginnen:

  • Vaste onderdelen, zoals defecte aansluitingen (usb of hdmi), raden we af om zelf te vervangen.

Originele of imitatieonderdelen?

Je kunt kiezen tussen een originele en imitatieonderdelen. Het voordeel van originele onderdelen is dat je meestal recht hebt op fabrieksgarantie. Imitatieonderdelen zijn daarentegen meestal goedkoper te vinden op internet.

  • Voor extra werkgeheugen en een nieuwe harde schijf kun je elk merk kopen, zolang de onderdelen maar van het juiste type zijn. Kijk hiervoor in de handleiding of op de website van de fabrikant.
  • Bij universele voedingsadapters moet het voltage gelijk moet zijn, en het ampèrage (of wattage) gelijk of hoger. Ook moet de stekker passen. Maar toch zien we dat bijvoorbeeld Dell iets heeft ingebouwd waardoor de laptop niet oplaadt met een kloonadapter.
  • Voor andere onderdelen is het belangrijk om het exacte typenummer van de laptop te weten. Dat nummer staat op een sticker op de onderkant van de laptop. Zo voorkom je dat het onderdeel niet past of werkt, of schade toebrengt.
  • Met kloonaccu’s kun je soms een derde in prijs besparen. Onze ervaring is dat je geen risico loopt, zolang het geen naamloze accu is. Wel is de gebruiksduur vaak wat minder. Laptopfabrikanten dreigen wel de garantie te laten vervallen als ze constateren dat het defect wordt veroorzaakt door een niet-originele accu.
  • Merkloze toetsenborden en schermen worden weinig aangeboden op internet, maar ze zijn wel te vinden. Houd er wel rekening mee dat een kloonkeyboard vaak minder lekker typt. Niet-originele schermen hebben soms een kleinere kijkhoek en/of mindere kwaliteit. Bedenk dus vooraf of je dat risico wilt lopen voor het prijsvoordeel.

Nieuwste artikelen

Vond je dit artikel interessant?

Blijf per e-mail op de hoogte van nieuws, acties en tips. Zo bespaar je geld, voorkom je een miskoop én weet je wat jouw rechten zijn als consument.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Ben je ingelogd op onze website en heb je de personalisatie cookies geaccepteerd? Dan combineren we je klikgedrag met je persoonlijke gegevens. Zo ontvang je e-mails die zijn afgestemd op jouw interesses. Afmelden kan altijd. Lees ook onze privacyverklaring.