
Peter Kulche Expert ElektronicaGepubliceerd op:8 juni 2020
AanbiederAlbert Heijn
Systeem eisen telefooniPhone (vanaf 5S) of Android (vanaf 6.15)
Het sparen van digitale koopzegels via de AH-app werkt goed en eenvoudig. Dat is mooi want per 1 juni is Albert Heijn gestopt met de uitgifte van papieren zegelboekjes. AH stapt over op digitale koopzegels (€0,10 per €1 aan boodschappen), die je met de Albert Heijn-app bijhoudt.
Scan bij de kassa de virtuele bonuskaart op je telefoonscherm (of je fysieke bonuskaart) en klaar ben je. Er wordt automatisch 10% van het aankoopbedrag extra afgerekend en in je spaarpot gestort. AH belooft ‘sparen met 6% rente’. Het percentage klopt. Maar dat gold ook al voor de papieren AH-zegels.
AH is een supermarkt die zeker niet altijd de goedkoopste is. Door goedkopere supers te kiezen voor diverse boodschappen bespaar je mogelijk meer dan je bij AH aan spaarrente incasseert.
Voor de vaste klanten van AH leveren de digitale koopzegels een aantrekkelijke spaarrente op hun inleg.
We ontdekten nog wel een privacyprobleem. Wie de AH-app installeert krijgt een cookie-melding met de vraag of de app je ‘gedrag’ binnen én buiten de app mag volgen.
Als wij dat afwijzen zien we toch internetverkeer met derde partijen waaronder het advertentiesysteem van Google. Albert Heijn bevestigt in een reactie de fout en heeft direct een app-update verspreid die de fout repareert. Werk de Appie-app dus even bij, voor je hem gebruikt.
AH-klanten hebben 65 jaar koopzegels geplakt in papieren boekjes. Dat is niet meer van deze tijd. Verreweg de meeste AH-klanten hebben een smartphone waarmee je digitaal zegels kunt verzamelen. Je moet dan wel een iPhone vanaf model 5S of een Android-telefoon met Android versie 6.15 of hoger hebben.
Heb je nog een papieren spaarboekje? Dan kun je tot 31 december 2020 papieren zegels kopen om een compleet boekje in te leveren. Je kunt ook een niet compleet boekje om laten zetten naar een digitale, met hulp van een servicebaliemedewerker.
Koopzegels sparen in de AH app werkt zo:
Je kunt het ingelegde bedrag altijd laten uitkeren aan de servicebalie, of gebruiken bij het afrekenen van de boodschappen.
Bij een vol boekje met 490 zegels (€49) ontvangen klanten €52. Dat is €3 winst en dus 6% rente.
We hebben financieel expert Reinout van der Heiden nog even naar de kleine lettertjes van het spaarsysteem laten kijken. Hij merkt nog enkele zaken op.
De koopzegels van AH zou je volgens onze financieel expert kunnen vergelijken met een bonusspaarrekening. Je maakt pas winst als je een bepaalde doelstelling bereikt.
De doelstelling is niet, zoals bij een spaarrekening, tijdsgebonden, maar afhankelijk van je aankopen in de winkel. Voor iedere €1 aan aankopen kun je een zegel van €0,10 kopen. Die zegel is maximaal €0,1061 waard.
Je kunt dus ook zeggen dat de klant op iedere aankoop tot 0,61% korting krijgt, maar alleen als hij koopzegels aanschaft.
De digitale koopzegels zijn persoonsgebonden. Als een klant met digitale koopzegels overlijdt, moet de nieuwe eigenaar aantonen dat hij erfgenaam is. Door deze bureaucratische hindernis zullen er koopzegels ongeïnd blijven.
Als je AH-koopzegels vergelijkt met Airmiles: om €5 korting te krijgen op je boodschappen, moet je met Airmiles minimaal €2000 aan boodschappen gedaan hebben bij Albert Heijn. Je krijgt immers 1 Airmile bij €2 aan boodschappen en 1000 Airmiles levert een korting van €5 op. Dat is 0,25% korting per uitgegeven euro.
In werkelijkheid is de korting lager, omdat bedragen worden afgerond naar beneden. Voor een aankoop van €3,90 krijgt je ook maar één Airmile.
Je hoeft voor Airmiles geen extra aankopen te doen. Airmiles leveren bij sommige producten meer korting op dan als de Airmile voor geld wordt ingewisseld.
Tot slot: de rente van 6% op AH-koopzegels is, zoals gezegd, niet tijdsgebonden. Een klant kan makkelijk in 2 maanden een kaart volkrijgen. Het rendement per jaar kan daardoor hoger liggen. Dit voordeel kan teniet gedaan worden als je vanwege de koopzegels van AH een goedkopere supermarkt links laat liggen.

Dropshippers zijn webwinkels zonder eigen voorraad. Ze laten producten rechtstreeks van de leverancier bezorgen. Meestal uit Azië. Daar zijn ze vaak niet duidelijk over en dat levert veel klachten op. Ook houden ze zich niet aan allerlei wettelijke regels.

Webwinkels bieden vaak extra garantie aan tijdens het koopproces. Maar ze geven daarbij geen uitleg over de bestaande wettelijke garantie. Hierdoor is voor consumenten niet duidelijk dat extra garantie vaak helemaal niet nodig is.

