icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Je browser is verouderd.

Update je browser voor meer veiligheid, snelheid en om deze site optimaal te kunnen gebruiken.

Klik hier om te lezen welke browsers geschikt zijn

Consumentenbond.nl

Inloggen

Vul een geldig e-mailadres in

Vul een wachtwoord in

Voedselkeuzelogo’s en Nutri-Score: wat, waarom en hoe?

Wij vinden het belangrijk dat er een duidelijk voedselkeuzelogo op de voorkant van voedingsmiddelen komt. Nutri-Score is een logo dat andere landen al gebruiken. Wij pleiten ervoor dit logo ook in Nederland in te voeren. 

Bijgewerkt op:8 oktober 2019

supermarkt-man-nutriscore

Waarom is een goed voedselkeuzelogo zo belangrijk?

Met een voedselkeuzelogo op de voorkant van een verpakking zie je in een oogopslag hoe (on)gezond een product is. En je kunt producten beter met elkaar vergelijken.

Dat is belangrijk omdat producten die veel op elkaar lijken enorm kunnen verschillen in voedingswaarde. De hoeveelheid suiker, verzadigd vet en/of zout kan bijvoorbeeld heel anders zijn.

Nu moet je verpakkingen omdraaien en kleine lettertjes lezen als je producten goed wilt vergelijken. Bovendien leiden fabrikanten je snel om de tuin met marketingtrucs.

Wat is Nutri-Score?

Nutri-Score is een voedselkeuzelogo. Dit logo geeft voedingsmiddelen een score van A tot en met E. Om die scores te bepalen wordt gekeken naar de hoeveelheid calorieën, suikers, verzadigd vet, zout, eiwit, vezels, fruit, groente en noten in het product.

Waarom kiezen wij voor Nutri-Score?

Wij vinden het Franse Nutri-Score het beste voedselkeuzelogo. Het is in Frankrijk op een gedegen en onafhankelijke wijze ontwikkeld. Uit onderzoeken blijkt dat consumenten positief zijn over het logo en dat het helpt bij het kiezen van gezondere voeding.

Consumentenorganisaties, supermarkten en voedingsmiddelenfabrikanten in Nederland en andere landen steunen het systeem.

Op de site van het Franse Ministerie van Gezondheid en Sociale Zaken staat een overzicht van wetenschappelijke (veelal Engelstalige) onderzoeken naar Nutri-Score.

Jullie waren toch voor het Britse verkeerslichtensysteem?

In het verleden waren wij positief over het Britse verkeerslichtensysteem als alternatief voor het toenmalige Vinkje. Daarna is Nutri-Score ontwikkeld. Uit de onderzoeken die we in 2018 deden, bleek dat consumenten de voorkeur hebben voor een systeem met de kleuren van verkeerslichten.

Zowel het Britse verkeerslichtensysteem als Nutri-Score zijn een enorme stap vooruit. Op basis van recente onderzoeken concluderen we dat Nutri-Score de beste keuze is. Consumenten kunnen in een oogopslag zien hoe gezond een product is en eenvoudiger vergelijken. 

Wat willen consumenten?

Een ruime meerderheid van de consumenten is positief over Nutri-Score. Wij vroegen in september 2019 ruim 1000 consumenten naar hun mening over Nutri-Score.

76% van de ondervraagden is het (helemaal) eens met de stelling: ‘Het is een goede zaak als Nutri-Score op producten wordt vermeld’. Slechts 5% is het hier (helemaal) niet mee eens. In het onderzoeksrapport (pdf) van de Consumentenbond staan meer resultaten. 

Wat moet de overheid doen?

In het zogeheten Preventieakkoord staat dat de Rijksoverheid uiterlijk in 2020 een nieuw voedselkeuzelogo wil invoeren. Het wordt gebaseerd op onafhankelijk consumentenonderzoek, waarbij de begrijpelijkheid en bruikbaarheid voor consumenten leidend is.

Wij hebben ons hier eerder hard voor gemaakt. We roepen de overheid nu op om alle stappen te zetten die nodig zijn om Nutri-Score ook in Nederland in te voeren. 

In oktober 2019 deden wij aanbevelingen (pdf) voor een succesvolle introductie van Nutri-Score in Nederland. 

Wat moet de levensmiddelenindustrie doen?

Supermarkten en sommige fabrikanten hebben al aangegeven voorstander te zijn van Nutri-Score. Wij roepen alle fabrikanten op om ook hun steun voor Nutri-Score uit te spreken.

Welke landen gebruiken Nutri-Score?

Frankrijk, België, Duitsland en Zwitserland hebben gekozen voor Nutri-Score als voedselkeuzelogo. 

Wat vinden andere consumentenorganisaties?

In Frankrijk steunt de Franse consumentenorganisatie UFC Que Choisir Nutri-Score. In België heeft Test-Aankoop ook zijn steun uitgesproken voor Nutri-Score. Daarna heeft de Belgische overheid besloten dit voedselkeuzelogo in te voeren. 

Ook Europese consumentenorganisatie BEUC is voorstander van Nutri-Score.

Er is ook kritiek op Nutri-Score. Hoe zit dat? 

Het systeem is niet perfect, maar voor Nederland een enorme stap vooruit. Nu hebben we geen voedselkeuzelogo. De kritiek is wat ons betreft dan ook geen reden om Nutri-Score niet in te voeren. Het is wel een aanleiding om te kijken of en hoe het systeem kan worden verbeterd. 

Dit moet gebeuren door onafhankelijke experts en samen met de landen die Nutri-Score al gebruiken. Daarnaast blijft het essentieel om consumenten voor te lichten over voeding. Een logo alleen is niet voldoende.

De ontwikkelaars van het systeem gaan in dit artikel uitgebreid in op een aantal kritiekpunten. Ze leggen uit hoe consumenten Nutri-Score kunnen gebruiken en lichten de uitgangspunten toe.

Zo is de Nutri-Score gebaseerd op de voedingswaarde van het onbereide product. Vandaar dat (nog ongefrituurde) diepvriesfrieten vaak een A krijgen. Ook wordt bij de berekening van de score niet gekeken naar toevoegingen zoals E-nummers.

De toegevoegde waarde van het voedselkeuzelogo ligt vooral in het gemakkelijker maken van keuzes binnen een productgroep. Zoals tussendoortjes of ontbijtgranen.

Wil je hier meer over weten, lees dan het artikel van de Belgische consumentenorganisatie Test-Aankoop.

Is het niet verwarrend dat er iets naast de Schijf van Vijf komt?

In grote lijnen komen de scores van Nutri-Score overeen met de Schijf van Vijf, maar er zijn uitzonderingen. In België geldt een vergelijkbare situatie. Daar werkt men met een Voedingsdriehoek die ook niet volledig overeenkomt met Nutri-Score. Daar leggen ze uit dat Nutri-Score vooral aanvullend is.

Dat geldt ook voor Nederland: Nutri-Score kan extra informatie geven naast de Schijf van Vijf. Daarbij is duidelijke communicatie wel belangrijk. Ook in dit geval geldt dat goed moet worden onderzocht aan wat voor informatie consumenten behoefte hebben. 

Het voordeel van Nutri-Score is dat je het logo ook kunt gebruiken voor producten die niet in de Schijf van Vijf staan. Denk aan producten met veel suiker of zout. Nutri-Score helpt je om te kiezen voor de minst ongezonde optie. De gemiddelde consument eet nu eenmaal niet uitsluitend volgens de Schijf van Vijf.

Is het systeem niet betuttelend?

Wij vinden van niet. Nutri-Score zegt niet dat je alleen maar A’s en B’s mag eten en nooit een E. Dat bepaal je zelf. Nutri-Score maakt het wel gemakkelijker om een keuze te maken, omdat het alle informatie uit de voedingswaardetabel samenvat in 1 logo. Hiermee kun je producten ook beter met elkaar vergelijken.

Bovendien biedt zo’n duidelijke score op de voorkant van de verpakking tegenwicht aan alle marketingtrucs die fabrikanten toepassen om hun producten te verkopen. Je wordt niet langer op het verkeerde been gezet door namen als Good, Goed bezig en Eat Natural. Of door plaatjes van fruit, granen en noten en claims als ‘vol vezels’ en ‘verantwoord’.

Een meerderheid van de consumenten is positief over het voedselkeuzelogo. Slechts 15% van de ondervraagden is het (helemaal) eens met de stelling ‘De Nutri-Score vind ik betuttelend’. Lees voor meer informatie het onderzoeksrapport over Nutri-Score (pdf)

Hoe wordt de Nutri-Score bepaald?

Lees 'Wat is Nutri-Score?' en zie hoe het systeem werkt.

Daarnaast is er meer gedetailleerde informatie (vooral geschikt voor professionals):

  • Hoe wordt de Nutri-Score berekend? pdf, in het Engels)
  • Een tabel waarmee Nutri-Scores kunnen worden berekend (Excelbestand, in het Nederlands)
  • Een tabel waarmee Nutri-Scores kunnen worden berekend (Excelbestand, in het Frans)

Teken het burgerinitiatief Pro-Nutri-Score!

Lees ook:

Artikelen binnen Nutri-Score

Alle artikelen

Artikelen binnen Nutri-Score