icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest
Bespaar met het Energiecollectief |

Schrijf je nu in

Energiecollectief icon

Zelfrijdende auto's

De autowereld staat pal voor een revolutionaire doorbraak. De zelfrijdende auto creëert nieuwe mogelijkheden, maar enkele horden staan de marktintroductie nog in de weg.
Ronald Kamp (Elektronica)
Ronald Kamp (Elektronica)

Expert Elektronica

Gepubliceerd op:  24 maart 2014

Bijgewerkt op:  11 januari 2017


zelfrijdende autoDát de zelfrijdende auto er komt, is zeker. De vraag is alleen nog wanneer. De traditionele auto-industrie is enkele jaren geleden wakker geschud door Google, dat de tijd rijp vond om zelfrijdende auto's op de openbare weg te testen. De traditionele, logge auto-industrie moest een tandje bijschakelen om niet achterop te raken.

Nu werken ook auto(onderdelen)fabrikanten, onderzoekslaboratoria en universiteiten aan zelfrijdende auto's. Dat zijn onder meer Audi, Bosch, Continental, Mercedes-Benz, Nissan, Oxford en Stanford University, Toyota, Volkswagen en Volvo.

De zelfrijdende auto in 4 stappen

De weg naar zelfrijdende auto's is al ingezet met systemen die in veel auto's verkrijgbaar zijn. Er zijn verschillende niveaus van autonomie te onderscheiden:

  1. Auto's met systemen die assistentie verlenen, bijvoorbeeld waarschuwen bij een auto in de dode hoek.
  2. Een stap verder gaan systemen die ook zelf ingrijpen, zoals noodremsystemen (AEB) die een aanrijding voorkomen.
  3. Koppeling van systemen uit bovenstaande niveaus die zorgen dat de auto voor een bepaalde tijd zelfstandig kan rijden, onder controle van een bestuurder.
  4. Auto's die zelfstandig van A naar B rijden zonder menselijke supervisie.

Auto's uit niveau 3 zijn momenteel al verkrijgbaar. Bijvoorbeeld de die op de snelweg zelfstandig kan rijden inclusief stuurcorrecties, wanneer de bestuurder zijn handen op het stuur heeft.

Werking zelfrijdende auto's: de achterliggende techniek

Aan de basis van zelfrijdende auto's liggen camera's, radar- en andere sensoren. Deze sensoren vormen een compleet 3D-beeld van alles wat rondom de auto gebeurt. Slimme rekenmodellen helpen inschatten of een bewegend object gevaarlijk is. De auto berekent continu of koersaanpassing of ingrijpen nodig is. Gecombineerd met kaartgegevens en gps-satellietdata navigeert de auto zich zelfstandig naar de opgegeven bestemming.

Aansprakelijkheid

De meeste technische problemen zijn inmiddels overwonnen, maar niet alle. Denk aan rijden in speciale omstandigheden zoals bij ijzel en onduidelijke wegopbrekingen. De grootste uitdagingen liggen echter op het vlak van wetgeving en aansprakelijkheid.

In veel landen is volledig geautomatiseerd autorijden wettelijk verboden en het vormt een punt van discussie op Europees niveau. Ook aansprakelijkheid is een heet hangijzer: wie is er schuldig als er een ongeluk plaatsvindt? Vooral zolang de bestuurder nog geacht wordt een oogje in het zeil te houden, is dat niet makkelijk te bepalen.

Veiliger

Een voorwaarde voor de doorbraak van zelfrijdende auto's is de acceptatie door consumenten. Een groot deel staat positief tegenover de autonoom rijdende auto, zolang het niets extra kost. Maar niet iedereen vertrouwt de techniek. De meeste ongelukken van nu zijn echter het gevolg van een menselijke fout.

Bij testen op de openbare weg, met alleen een bestuurder om in te grijpen als het systeem fouten maakt, is al bijna een miljoen kilometer afgelegd zonder noemenswaardige problemen. Zelfrijdende auto's zijn continu alert, worden niet moe en raken niet gefrustreerd. In potentie zijn zelfrijdende auto's dus veel veiliger.

Beter voor milieu en doorstroming

Ook op het gebied van milieu en doorstroming zijn er voordelen. Bijvoorbeeld doordat de onderlinge afstand tussen zelfsturende auto's kleiner kan zijn, waardoor de wegcapaciteit beter benut wordt. En omdat auto's straks zowel met elkaar als met infrastructuur kunnen communiceren, kan automatisch de gunstigste route worden bepaald zonder dat die auto's elkaar in de weg zitten.

Ontspannen of werken

zelfrijdende auto - ontspannen/boek lezenVoor velen is er nog een groot voordeel: er is nu gelegenheid om tijdens de rit met andere zaken bezig te zijn. Autorijden is geen tijdverslindende bezigheid meer; je kunt alvast aan het werk of ontspannen met een boek of film. Alleen het plezier van zelf autorijden wordt je ontnomen. Voorlopig zal de keuze tussen zelf rijden en gereden worden echter blijven. Maar misschien komt het ooit zover dat je bijvoorbeeld op de snelweg moet inhaken op een treintje auto's. Hoe de kosten eerlijk worden verdeeld - de voorste auto gebruikt immers meer brandstof dan de volgers - is een ander verhaal.

Ontwikkeling gaat snel

Tijdens de Consumer Electronicsbeurs in Las Vegas (januari 2017) lieten al enkele fabrikanten zien welke stappen ze hebben gezet.

Let op!

Je bent niet akkoord gegaan met ons cookiebeleid. Hierdoor kun je op onze website nu geen video's bekijken. Wil je toch de video bekijken, verwijder dan je cookies en ga akkoord met ons cookiebeleid.

Zelfrijdende auto's in de showroom

Wanneer de eerste volledig zelfrijdende auto te bestellen is, is nog koffiedik kijken. Als het aan Google ligt nog vóór 2020, maar of de wetgeving dan op orde is, valt zeer te betwijfelen. Andere schattingen zijn 2030 of zelfs 2040. Hoe dan ook, de zelfrijdende auto heeft de toekomst en is beslist geen science fiction meer.