icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Veel bedrijven delen klantgegevens ongevraagd met Facebook

Nieuws | Veel bedrijven delen klantgegevens met Facebook zónder de benodigde toestemming van hun klanten. Daarmee overtreden zij volgens de Consumentenbond de Wet bescherming persoonsgegevens. De Consumentenbond heeft 17 bedrijven hier op aangesproken. Vier bedrijven zijn er al mee gestopt of doen dat binnenkort.
Babs van der Staak
Babs van der Staak

Woordvoerder

Gepubliceerd op:  3 november 2017

facebook-advertenties-nieuws

Veel bedrijven sturen hun klantbestanden naar Facebook om zo gerichter te kunnen adverteren. Meestal gaat het om e-mailadressen, maar soms delen ze ook andere persoonsgegevens zoals adressen, geboortedatums en telefoonnummers. Volgens de Wet bescherming persoonsgegevens mogen bedrijven die gegevens niet zomaar zonder toestemming van de klant met derden delen. Maar dat gebeurt wel. Na onderzoek heeft de Consumentenbond 17 bedrijven daarop aangesproken.

Ontoelaatbaar

Bart Combée, directeur Consumentenbond: ‘Het is ontoelaatbaar dat organisaties ongevraagd hun klantbestanden met partijen als Facebook delen. En de uitleg van sommige bedrijven is ronduit slap, zoals ‘iedereen die online adverteert doet het zo’.’ Er zijn ook bedrijven die menen dat ze klanten geen toestemming hoeven te vragen omdat de gegevens versleuteld worden verstuurd. Maar volgens toezichthouder Autoriteit Persoonsgegevens (AP) doet dat niet ter zake.

Andere bedrijven, zoals de Postcodeloterij, noemen reclame een ‘gerechtvaardigd belang’, waardoor er geen toestemming nodig zou zijn. Hun werkwijze is volgens de AP niet toegestaan. De bedrijven gebruiken Facebook als een middel voor ‘gerichte online advertenties’, maar Facebook biedt geen bewerkersovereenkomst die uitsluit dat Facebook de gegevens voor eigen doeleinden mag verwerken. De Consumentenbond concludeert, op basis van de privacywet en de uitleg van de AP, dat deze organisaties de wet overtreden.

Gewoon doorgaan

Naar aanleiding van het onderzoek van de Consumentenbond zijn 3 bedrijven gestopt met het ongevraagd delen van klantbestanden met Facebook. Dat zijn de ANWB, Nuon en Oxfam Novib. De Bijenkorf stopte hier al eerder mee. Essent heeft toegezegd binnenkort te stoppen en KLM en Transavia heroverwegen hun aanpak. De Bankgiroloterij, FBTO, KPN/Telfort, Postcodeloterij, Vakantieveilingen, Vriendenloterij en de Persgroep blijven gewoon doorgaan. Van Heerlijk.nl, HelloFresh en Hotels.nl ontving de Consumentenbond geen reactie.

Meer informatie over het onderzoek naar bedrijven die klantenbestanden delen met Facebook staat in de Digitaalgids van november/december en op onze website: Bedrijven delen ongevraagd klantgegevens met Facebook.

 

Zie ook:

Nieuw & interessant

  • Mediapool MG-Veilig online1200x800
    22 aug.

    Bescherm je privacy én je computer

    Denk naast je online-privacy ook aan veilig internetten. Vraag de gratis Minigids Veilig online aan met tips hoe je nepmails herkent, oplichting op Marktplaats voorkomt of een virusscanner kiest.

  • kantoor privacy
    19 jan.

    De nieuwe privacywet: 8 veranderingen

    De nieuwe Europese privacywet is vanaf 25 mei 2018 van kracht. We zetten 8 belangrijke veranderingen op een rij.
  • wachtwoord-computer
    12 jan.

    Risico's van een onveilig wachtwoord

    Internetgebruikers moeten voor heel wat websites een veilig wachtwoord bedenken. Een veilig wachtwoord vormt de sleutel tot persoonlijke gegevens die beslist niet in verkeerde handen mogen vallen. Hoe makkelijk komt een hacker aan je wachtwoord? En welke risico's loop je met een onveilig, te makkelijk wachtwoord?
  • vliegen en reizen
    14 dec.

    Privacy websites reisorganisaties

    Als je online een reis boekt moet je veel gegevens invullen. Maar niet al die gegevens zijn echt nodig. Wat doen reisorganisaties met jouw gegevens? En hoe gaan ze om met cookies?