icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Veel bedrijven delen klantgegevens ongevraagd met Facebook

Nieuws
|
Veel bedrijven delen klantgegevens met Facebook zónder de benodigde toestemming van hun klanten. Daarmee overtreden zij volgens de Consumentenbond de Wet bescherming persoonsgegevens. De Consumentenbond heeft 17 bedrijven hier op aangesproken. Vier bedrijven zijn er al mee gestopt of doen dat binnenkort.
babs van der staak

Babs van der Staak   WoordvoerderGepubliceerd op:3 november 2017

facebook-advertenties-nieuws

Veel bedrijven sturen hun klantbestanden naar Facebook om zo gerichter te kunnen adverteren. Meestal gaat het om e-mailadressen, maar soms delen ze ook andere persoonsgegevens zoals adressen, geboortedatums en telefoonnummers. Volgens de Wet bescherming persoonsgegevens mogen bedrijven die gegevens niet zomaar zonder toestemming van de klant met derden delen. Maar dat gebeurt wel. Na onderzoek heeft de Consumentenbond 17 bedrijven daarop aangesproken.

Ontoelaatbaar

Bart Combée, directeur Consumentenbond: ‘Het is ontoelaatbaar dat organisaties ongevraagd hun klantbestanden met partijen als Facebook delen. En de uitleg van sommige bedrijven is ronduit slap, zoals ‘iedereen die online adverteert doet het zo’.’ Er zijn ook bedrijven die menen dat ze klanten geen toestemming hoeven te vragen omdat de gegevens versleuteld worden verstuurd. Maar volgens toezichthouder Autoriteit Persoonsgegevens (AP) doet dat niet ter zake.

Andere bedrijven, zoals de Postcodeloterij, noemen reclame een ‘gerechtvaardigd belang’, waardoor er geen toestemming nodig zou zijn. Hun werkwijze is volgens de AP niet toegestaan. De bedrijven gebruiken Facebook als een middel voor ‘gerichte online advertenties’, maar Facebook biedt geen bewerkersovereenkomst die uitsluit dat Facebook de gegevens voor eigen doeleinden mag verwerken. De Consumentenbond concludeert, op basis van de privacywet en de uitleg van de AP, dat deze organisaties de wet overtreden.

Gewoon doorgaan

Naar aanleiding van het onderzoek van de Consumentenbond zijn 3 bedrijven gestopt met het ongevraagd delen van klantbestanden met Facebook. Dat zijn de ANWB, Nuon en Oxfam Novib. De Bijenkorf stopte hier al eerder mee. Essent heeft toegezegd binnenkort te stoppen en KLM en Transavia heroverwegen hun aanpak. De Bankgiroloterij, FBTO, KPN/Telfort, Postcodeloterij, Vakantieveilingen, Vriendenloterij en de Persgroep blijven gewoon doorgaan. Van Heerlijk.nl, HelloFresh en Hotels.nl ontving de Consumentenbond geen reactie.

Meer informatie over het onderzoek naar bedrijven die klantenbestanden delen met Facebook staat in de Digitaalgids van november/december en op onze website: Bedrijven delen ongevraagd klantgegevens met Facebook.

Zie ook:

Nieuw & interessant

  • privacytest-sociale-netwerken
    7 mrt.

    Nieuwe regels moeten online platforms veiliger maken

    Onlineplatforms moeten beter omgaan met jouw meldingen over illegale zaken op het platform. Zij moeten vanaf nu voldoen aan de Digital Services Act (DSA).
  • Achteraf-betalen-via-klarna-en-riverty
    22 feb.

    Webwinkels zonder achteraf betalen

    Koop je iets online, dan moet je de optie krijgen om minstens de helft van het aankoopbedrag pas bij levering te betalen. Toch blijkt dat achteraf betalen bij een kwart van de onderzochte webwinkels niet mogelijk is.
  • bol-com
    14 dec.

    Webwinkels verplichten account onnodig

    Bij 20 van de 100 grootste webwinkels is een gebruikersaccount verplicht voor elke klant, terwijl we daar geen goede reden voor zien. Het gaat om de grootste webshops. De accountdwang is irritant en niet zonder gevaar.
  • Problemen met achteraf betalen via Klarna en Riverty
    Nieuws | 24 nov.

    Problemen met achteraf betalen via Klarna en Riverty

    De Consumentenbond krijgt meldingen van consumenten die problemen ondervinden na het achteraf betalen van rekeningen via betaaldiensten Klarna en Riverty. De Consumentenbond heeft de betaaldiensten aangesproken.