Consumentenbond: reisbranche maakt zich nog steeds schuldig aan greenwashing

Babs van der Staak WoordvoerderGepubliceerd op:17 juni 2025
De consumentenorganisaties zagen in 2023 bijvoorbeeld valse beloftes over duurzamere vliegreizen door het betalen voor CO2-compensatie. En luchtvaartmaatschappijen claimden duurzamer te zijn door het gebruik van ‘duurzame kerosine’. Ook gebruikten luchtvaartmaatschappijen misleidende groene blaadjes op hun websites.
Na de klacht van Europese consumentenorganisaties startten de Europese toezichthouders, waaronder de Autoriteit Consument & Markt, een eigen onderzoek. Naar aanleiding daarvan riepen ze in april 2024 luchtvaartmaatschappijen op te stoppen met greenwashing.
Te rooskleurig
Dit heeft maar deels geholpen, blijkt uit een inventarisatie van consumentenorganisaties (pdf, Engels). Zo verkopen bijvoorbeeld Austrian Airlines, Brussels Airlines, Lufthansa en Swiss nog steeds ‘groene vluchten’. TAP biedt nog steeds CO2-compensatie aan als oplossing. En onder andere Brussels Airlines, Finnair, KLM, Lufthansa, Swiss en Vueling adverteren met de bedenkelijke ambitie om ‘net zero’ of ‘carbon neutral’ te vliegen.
Dat zijn volgens de consumentenorganisaties voorbeelden van greenwashing. Luchtvaartmaatschappijen verdraaien hiermee de waarheid en geven een te rooskleurig beeld.
Nieuw onderzoek
De Consumentenbond onderzocht in april 2025 greenwashing door Nederlandse reisaanbieders. Daaruit blijkt dat velen zich niet aan de regels houden. Corendon bijvoorbeeld verkoopt luxe vliegreizen naar het Midden-Oosten als ‘green’. Ook onderbouwt de reisorganisatie groene beloften met het argument dat het alternatieve kerosine aankoopt, terwijl dat een wettelijke verplichting is. De Consumentenbond is daarom een klachtenprocedure bij de Reclame Code Commissie gestart tegen Corendon.
Het onderzoek met veelvoorkomende greenwashingtrucs van Nederlandse reisbedrijven staat in de Consumentengids die 1 juli verschijnt.