Ook Europese consumentenorganisaties in actie tegen manipulatie SHEIN

Babs van der Staak WoordvoerderGepubliceerd op:5 juni 2025
De Europese toezichthouders deden begin 2025 onderzoek naar webwinkel SHEIN. Daarin werden meerdere overtredingen van het consumentenrecht vastgesteld. Europese consumentenorganisaties komen nu met aanvullend bewijs van het gebruik van dark patterns door SHEIN. De webwinkel gebruikt niet alleen nepkortingen, misleidende aftelklokken en niet kloppende claims over lage voorraad. SHEIN speelt ook in op emotie of angst om een aanbieding te missen, gebruikt groepsdruk via (nep)reviews en biedt de mogelijkheid om eindeloos te scrollen.
Aansturen op verslaving
Sandra Molenaar, directeur Consumentenbond: ‘SHEIN heeft zijn site en app bewust zo ontworpen dat die verslavend zijn, gericht op impulsaankopen en overconsumptie. Dit is geen onschuldige marketing, maar een doelbewuste agressieve strategie die consumenten misleidt. Deze praktijken zijn niet alleen oneerlijk, maar ook schadelijk voor consumenten én het milieu. Daarom komen wij in actie en voeren de druk op SHEIN verder op.’
Breder probleem
De consumentenorganisaties wijzen er ook op dat het probleem breder is dan alleen SHEIN. Verschillende fast fashion-platforms gebruiken vergelijkbare dark patterns. De consumentenorganisaties vragen toezichthouders daarom om in de hele fast-fashion branche onderzoek te doen naar misleiding en manipulatie.
BEUC, de Europese koepel van consumentenorganisaties, dient de klacht tegen SHEIN in bij de Europese Commissie en het netwerk van Europese consumententoezichthouders (CPC). Vijfentwintig Europese consumentenorganisaties sluiten zich hierbij aan en sturen een brief hierover aan hun nationale toezichthouder.