SHEIN moet stoppen met misleiding, uitbuiting en milieuvervuiling
Jorien van Hoogen Expert duurzaamheid | BelangenbehartigingGepubliceerd op:5 juni 2025
We hebben samen met 24 Europese consumentenorganisaties een klacht ingediend tegen de Chinese modegigant SHEIN. Het bedrijf gebruikt digitale manipulatie om je te verleiden tot het kopen van overmatige hoeveelheden goedkope kleding.
Tegelijkertijd draagt dit bedrijfsmodel bij aan ernstige milieuschade, kinderarbeid en uitbuiting van arbeiders. We roepen Europese toezichthouders op om streng op te treden. Ze moeten SHEIN dwingen om met deze schadelijke praktijken te stoppen.
Wat doet SHEIN fout?
SHEIN gebruikt verschillende misleidende verkooptrucs:
- Nep aftelklokken die doen alsof een aanbieding snel afloopt.
- 'Nog maar een paar over!'-meldingen die niet altijd waar zijn.
- (Nep)reviews.
- Oneindig scrollen, waardoor je blijft shoppen.
- 'Confirm-shaming', waarbij je een schuldgevoel aangepraat krijgt als je wilt stoppen met winkelen.
Deze technieken heten ook wel 'dark patterns'. Ze beïnvloeden ons koopgedrag waardoor je meer koopt dan je van plan was. Dat is manipulatie en leidt tot overconsumptie en extra milieuschade.
Ultra-fast fashion: spotgoedkoop, maar met een hoge prijs
Waar modemerken vroeger 2 collecties per jaar uitbrachten, lanceren fast-fashion bedrijven als Zara en H&M veel vaker nieuwe collecties. Zara doet dit wekelijks. Maar SHEIN lanceert elke dag duizenden nieuwe producten. In 2022 zette SHEIN meer dan 1,3 miljoen kledingstukken online. Dat is bijna 40 keer zoveel als Zara. Deze massaproductie is een enorme belasting van mens en milieu:
Milieuschade
- De kledingindustrie is verantwoordelijk voor 10% van de wereldwijde CO2-uitstoot. Dat is meer dan de luchtvaart en scheepvaart samen.
- Europese consumenten gooien elk jaar gemiddeld 11 kilo textiel per persoon weg.
- In SHEIN’s producten worden regelmatig gevaarlijke stoffen gevonden, waaronder ftalaten en zware metalen.
- Onze Deense collega’s testten in 2025 26 jassen, en het bleek dat 75% van de geteste jassen van SHEIN (inclusief andere platforms) PFAS bevatten – stoffen die schadelijk zijn voor mens én milieu.
Sociale schade
- SHEIN laat kleding produceren in fabrieken waar arbeiders soms 75 uur per week werken en per stuk worden betaald – vaak minder dan 1 dollar per kledingstuk.
- Veel werknemers ontvangen geen leefbaar loon, waardoor ze amper in hun basisbehoeften kunnen voorzien.
Waarom moet dit stoppen?
SHEIN speelt handig in op onze impulsen én onzekerheden. Door digitale manipulatie en greenwashing krijgen we een vals beeld van de prijs, duurzaamheid en veiligheid van de producten.
Intussen wordt het milieu uitgeput, arbeiders uitgebuit en belandt kleding al na een paar keer dragen op de afvalberg. Het bedrijfsmodel van SHEIN is onhoudbaar, ook al lijkt de kleding goedkoop.
Wat moet er gebeuren?
Wij roepen de Europese Commissie en het netwerk van toezichthouders (CPC) op om:
- SHEIN te dwingen om te stoppen met misleidende digitale verkooptechnieken.
- SHEIN aan te pakken voor grootschalige schendingen van consumentenrechten.
- Onderzoek te starten naar andere fast fashion-platforms zoals Temu, Boohoo en AliExpress.
- Strengere regels in te voeren voor transparantie en duurzaamheid in de mode-industrie.
Wat kun je als consument doen?
- Koop bewust: vraag je af of je dat kledingstuk écht nodig hebt.
- Let op manipulatieve verkooptrucs: wees kritisch bij tijdsdruk meldingen als 'bijna uitverkocht' en overdadige kortingen.
- Meld misstanden bij de Consumentenbond op ons Meldpunt Eerlijk.
Wij zetten ons in voor eerlijke, veilige én duurzame kleding. Doe met ons mee.