icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Veel bedrijven delen klantgegevens ongevraagd met Facebook

Nieuws | Veel bedrijven delen klantgegevens met Facebook zónder de benodigde toestemming van hun klanten. Daarmee overtreden zij volgens de Consumentenbond de Wet bescherming persoonsgegevens. De Consumentenbond heeft 17 bedrijven hier op aangesproken. Vier bedrijven zijn er al mee gestopt of doen dat binnenkort.
Babs van der Staak
Babs van der Staak

Woordvoerder

Gepubliceerd op:  3 november 2017

facebook-advertenties-nieuws

Veel bedrijven sturen hun klantbestanden naar Facebook om zo gerichter te kunnen adverteren. Meestal gaat het om e-mailadressen, maar soms delen ze ook andere persoonsgegevens zoals adressen, geboortedatums en telefoonnummers. Volgens de Wet bescherming persoonsgegevens mogen bedrijven die gegevens niet zomaar zonder toestemming van de klant met derden delen. Maar dat gebeurt wel. Na onderzoek heeft de Consumentenbond 17 bedrijven daarop aangesproken.

Ontoelaatbaar

Bart Combée, directeur Consumentenbond: ‘Het is ontoelaatbaar dat organisaties ongevraagd hun klantbestanden met partijen als Facebook delen. En de uitleg van sommige bedrijven is ronduit slap, zoals ‘iedereen die online adverteert doet het zo’.’ Er zijn ook bedrijven die menen dat ze klanten geen toestemming hoeven te vragen omdat de gegevens versleuteld worden verstuurd. Maar volgens toezichthouder Autoriteit Persoonsgegevens (AP) doet dat niet ter zake.

Andere bedrijven, zoals de Postcodeloterij, noemen reclame een ‘gerechtvaardigd belang’, waardoor er geen toestemming nodig zou zijn. Hun werkwijze is volgens de AP niet toegestaan. De bedrijven gebruiken Facebook als een middel voor ‘gerichte online advertenties’, maar Facebook biedt geen bewerkersovereenkomst die uitsluit dat Facebook de gegevens voor eigen doeleinden mag verwerken. De Consumentenbond concludeert, op basis van de privacywet en de uitleg van de AP, dat deze organisaties de wet overtreden.

Gewoon doorgaan

Naar aanleiding van het onderzoek van de Consumentenbond zijn 3 bedrijven gestopt met het ongevraagd delen van klantbestanden met Facebook. Dat zijn de ANWB, Nuon en Oxfam Novib. De Bijenkorf stopte hier al eerder mee. Essent heeft toegezegd binnenkort te stoppen en KLM en Transavia heroverwegen hun aanpak. De Bankgiroloterij, FBTO, KPN/Telfort, Postcodeloterij, Vakantieveilingen, Vriendenloterij en de Persgroep blijven gewoon doorgaan. Van Heerlijk.nl, HelloFresh en Hotels.nl ontving de Consumentenbond geen reactie.

Meer informatie over het onderzoek naar bedrijven die klantenbestanden delen met Facebook staat in de Digitaalgids van november/december en op onze website: Bedrijven delen ongevraagd klantgegevens met Facebook.

 

Zie ook:

Nieuw & interessant

  • bitcoin
    30 nov.

    Betalen met bitcoins

    De bitcoin duikt steeds vaker op in het nieuws en wint aan populariteit. Maar wat is het en wat kunnen we ermee?
  • facebook-advertenties
    13 nov.

    Bedrijven overtreden op grote schaal privacywet

    Veel bedrijven blijken hun klantbestanden naar Facebook te sturen. Met als doel Facebook-gerichte advertenties aan te bieden. De Consumentenbond sprak 17 bedrijven hierop aan.
  • facebook-advertenties-nieuws
    Nieuws  |  3 nov.

    Veel bedrijven delen klantgegevens ongevraagd met Facebook

    Veel bedrijven delen klantgegevens met Facebook zónder de benodigde toestemming van hun klanten. Daarmee overtreden zij volgens de Consumentenbond de Wet bescherming persoonsgegevens.
  • vvv-bon-kaart
    Nieuws  |  30 okt.

    VVV-kaart steeds minder waard

    Vanaf november 2017 is de vertrouwde VVV-bon alleen nog verkrijgbaar als plastic cadeaukaart. Als je de kaart niet binnen 3 jaar besteedt, raak je (een deel van) je tegoed kwijt. Dit geldt niet voor je oude bonnen.