icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Reactie van de NPO over privacy app

We hebben een reactie ontvangen van de NPO over een oplossing voor de NPO app. De app werkt nu alleen als gebruikers akkoord gaan met het verzamelen van gegevens over hun kijkgedrag. We vinden dat consumenten dit moeten kunnen weigeren en dan toch de app moeten kunnen gebruiken.

Inge Piek

Inge Piek , Campagneleider Gepubliceerd op:30 januari 2018

ster-advertentie

Oplossing over 'enkele weken'

We hebben een reactie van de NPO ontvangen naar aanleiding van de vragen van Bits of Freedom en onszelf. Het goede nieuws: de NPO zegt nu dat er over ‘enkele weken’ een oplossing komt, in plaats van over 'enkele maanden’. Maar de NPO geeft geen échte antwoorden op onze vragen. 

Gegevens over jouw kijkgedrag 

Wat is het geval? Sinds eind december 2017 verschijnt in de NPO Start-app een melding over het verzamelen van gegevens door adverteerders. Gebruikers moeten hiervoor akkoord geven. Doen ze dit niet, dan krijgen ze geen toegang. De NPO levert een publieke dienst en zou vrij toegankelijk moeten zijn. We willen dat de NPO zijn Start-app snel aanpast, omdat de app nu alleen werkt als gebruikers akkoord gaan met het verzamelen van gegevens over hun kijkgedrag. 

Uiterlijk 19 februari een oplossing

Samen met Bits of Freedom stuurden wij op 18 januari 2018 een brief met vragen aan de NPO. Uit de reactie van de NPO blijkt dat de oplossing over ‘enkele weken’ in plaats van ‘enkele maanden’ gereed is. Omdat de situatie al sinds eind december (dus meer dan een maand) aan de hand is, dringen we er bij de NPO op aan om uiterlijk 19 februari 2018 met een oplossing te komen. Ook hebben we aangedrongen op antwoorden, want die heeft de NPO niet gegeven. 

De reactie van de NPO

De reactie van de NPO luidt als volgt:

'Voor alle duidelijkheid: de NPO Start-app verzamelt zelf geen gegevens en geeft ook geen gegevens door aan derden. De app maakt wel, zoals vrijwel alle apps die advertenties tonen, gebruik van gangbare technologie in mobiele apparaten. Daarbij gaat het niet om namen of e-mailadressen, maar om gegevens als IP-adres en advertentie ID; vaste onderdelen van elk mobiel apparaat. Daardoor kunnen adverteerders gebruik maken van die technologie. 

Wij hebben gebruikers daarover geïnformeerd, eerst via de appstore en daarna nog eens expliciet met een extra melding in de app. We werken hard aan een alternatief, omdat we gebruikers ook in de app een keuze willen bieden. Deze aanpassing duurt enige tijd, omdat dit afwijkt van de gangbare manier om advertenties aan te bieden in apps. We verwachten dat binnen enkele weken gebruikers kunnen kiezen of zij gegevens willen delen. 

Wie niet via apps kijkt maar via webbrowsers, heeft overigens al de mogelijkheid om zijn of haar voorkeuren aan te geven. 

Andere aanpassingen van de app zoals u suggereert, vergen ook veel tijd en zouden slechts tijdelijk zijn. Daarom focussen wij liever op een definitieve oplossing.

STER is in de mediawet aangewezen om reclame-uitingen bij de publieke omroep te verzorgen en maakt hiervoor afspraken met adverteerders en mediabureaus.'

Suggesties NPO volgens ons onjuist

De NPO lijkt in haar reactie een aantal onterechte suggesties te wekken of oplossingen te zien, die eigenlijk geen oplossingen zijn. Onze uitleg aan de NPO luidt als volgt:

  • IP-adressen zijn persoonsgegevens. De NPO lijkt in haar reactie te suggereren dat het niet om persoonsgegevens gaat. Maar de gegevens die verzameld worden, zoals het IP-adres, zijn dat in de zin van de toepasselijke wet- en regelgeving wel degelijk.
  • De NPO is verantwoordelijk voor de ingezette technieken en code in de app. De NPO lijkt te verwijzen naar de Ster voor de verantwoordelijkheid, omdat die de reclame-uitingen verzorgt en de gegevens gebruikt. Maar de gegevens worden via de app verkregen. Het is aan de NPO om met de Ster en andere relevante partijen duidelijke afspraken te maken.
  • Nog geen oplossing voor mobiel gebruik. Het gebruik van de webbrowser als alternatief voor het bekijken van programma’s van de NPO is geen oplossing voor mobiel gebruik. Op smartphones en tablets kunnen programma’s namelijk alleen nog met de app bekeken worden en niet meer via de webbrowser. 

Meer lezen: