icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Je browser is verouderd.

Update je browser voor meer veiligheid, snelheid en om deze site optimaal te kunnen gebruiken.

Klik hier om te lezen welke browsers geschikt zijn

Koop op afstand en aankoop aan de deur

Het kan voorkomen dat je ontevreden bent over een product. In sommige gevallen kun je je aankoop terugdraaien. Hoe zit het met bedenktijd? En wat doe je als het bedrijf niet meewerkt? We helpen je stap voor stap verder om je problemen met het bedrijf op te lossen.

Marco van 't Woudt
Beantwoord een paar simpele vragen en ontvang het advies dat het best bij jou past.
Marco van 't Woudt, Expert Recht

Wat zijn je rechten?

Bedenktijd aankoop product

Soms heb je spijt van je aankoop. De gekochte kleding valt toch tegen of je ziet in een andere winkel een apparaat dat beter is. Kun je dan de koop achteraf ongedaan maken en je geld terug vragen? Dat hangt af van waar je de aankoop hebt gedaan.

Aankoop in een winkel

Bij een aankoop in een winkel zit je in principe vast aan de koop. De verkoper hoeft het product niet terug te nemen. Tenzij in de algemene voorwaarden staat dat je het product toch kunt retourneren. Meestal moet dat binnen een bepaalde tijd. De verkoper mag voor het aankoopbedrag een tegoedbon geven.

Koop op afstand (internet, telefonisch) of verkoop aan de deur (colportage)

Dat is anders bij aankoop van een product op internet, telefonisch of aan de deur (colportage). Daarvoor geldt een wettelijke bedenktermijn van 14 dagen.

Binnen die termijn kun je de verkoper laten weten dat je van de koop afziet. Je hebt dan 14 dagen de tijd om het product terug te sturen. Daarna moet de verkoper je binnen 14 dagen het aankoopbedrag en de bezorgkosten terugbetalen. Hij mag retourkosten in rekening brengen. Maar dat moet hij wel vooraf melden, anders hoef je die niet te betalen.

Geen bedenktijd

Voor sommige aankopen geldt er geen bedenktijd. Bijvoorbeeld:

  • als je iets op maat laat maken (maatpak)
  • beperkt houdbare producten (groenten of bloemen)
  • als je iets koopt aan de deur onder de €50, bijvoorbeeld kaarten
  • een geboekte pakketreis

Let op: Breng je het product binnen 14 dagen terug, omdat er iets mis mee is? Dan voldoet het product niet aan de verwachtingen en moet de verkoper een oplossing bieden. Doet hij dat niet dan heb je recht op je geld terug. Je hoeft geen genoegen te nemen met een tegoedbon.

Lees ook:

We begeleiden je naar een oplossing

Heb je een probleem met een bedrijf? Er zijn 4 manieren om tot een oplossing te komen. We helpen je stap voor stap.

  1. 1. Meld je klacht bij het bedrijf
  2. 2. Stuur een juridische brief of e-mail
  3. 3. Bel onze juridisch expert
  4. 4. Laat ons voor je bemiddelen
header-wordlid.jpg

Word lid en krijg direct juridisch advies

Wil je juridisch advies en financiële tips? Word lid en we helpen je meteen. Het lidmaatschap is maandelijks opzegbaar en er is geen wachttijd voor nieuwe leden.

Word lid