icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Plannen consumentenbescherming EZ hoopgevend

Nieuws|De Consumentenbond is blij met de aandacht die staatssecretaris Mona Keijzer heeft voor consumentenbescherming. Tegelijkertijd zijn concretere plannen nodig om te kunnen beoordelen of ze het gewenste effect hebben.

Gerard Spierenburg

Gerard Spierenburg , Woordvoerder Gepubliceerd op:8 oktober 2018

klachten-incassobureau-Mediation-Agency

De staatssecretaris van Economische Zaken (EZ) presenteerde vandaag haar consumentenagenda aan de Tweede Kamer. Daarin staat onder andere dat telemarketeers consumenten straks alleen nog mogen benaderen als zij hier expliciet toestemming voor hebben gegeven. De Consumentenbond is blij dat het kabinet deze grote ergernis bij consumenten aanpakt. 

Keijzer overweegt daarnaast om het bellen van (oude) klanten aan banden te leggen. Bijvoorbeeld door hier een termijn aan te verbinden. Maar wat de Consumentenbond betreft mogen bedrijven bestaande en oude klanten die geen toestemming hebben gegeven ook niet meer bellen voor aanbiedingen. 

Internet of Things

Tot tevredenheid van de Consumentenbond noemt Keijzer in de agenda ook plannen voor betere beveiliging en updates voor producten die met het internet verbonden zijn (Internet of Things). De plannen zijn wel voor een groot deel afhankelijk van de onderhandelingen op Europees niveau. Het kan dan ook nog maanden duren voordat Nederlandse consumenten hier iets van merken. De Consumentenbond ziet graag dat de staatssecretaris ter overbrugging al iets voor deze consumenten doet.

Recht hebben en recht halen

Tot slot zegt de staatssecretaris in haar brief dat zij inzet op het onderwerp ‘recht hebben en recht halen’. Hierin mist de Consumentenbond het wetsvoorstel afwikkeling massaschade in een collectieve actie, dat ter behandeling bij de Tweede Kamer ligt. De Consumentenbond vertrouwt erop dat Keijzer zich ook voor dit onderwerp inzet.

Nieuw & interessant

  • dubieuze incasso
    Nieuws  |  1 okt.

    Betaal niet voor dubieuze factuur van Activa Finance

    De Consumentenbond waarschuwt opnieuw voor een dubieus ‘incassobureau’. Ditmaal gaat het om Activa Finance dat onduidelijke rekeningen probeert te incasseren.
  • van-voor-prijzen
    Nieuws  |  24 sep.

    Winkels hardleers met nep-aanbiedingen

    Veel winkels maken zich nog steeds schuldig aan nep-aanbiedingen, blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond onder 65 winkels. Met van-voorprijzen suggereren aanbieders flinke kortingen, terwijl de doorgestreepte ‘van-prijs’ nooit is gerekend.
  • pakkie-website
    Eerste indruk  |  27 jul.

    Pakkie

    Verkoop je wel eens iets via een online marktplaats voor tweedehands producten? Dan kun je sinds begin van het jaar de app Pakkie gebruiken om de betaling en verzending te koppelen aan elkaar. Hoe werkt de app?
  • consumentengids 7 - dagaanbiedingen checkdiedeal
    Nieuws  |  4 jul.

    Dagaanbiedingsites niet altijd goedkoop

    Deals op dagaanbiedingsites zijn soms niet zo lucratief als ze lijken. Daarnaast zijn ze vaak langer geldig dan die ene dag. Tot die conclusie komt de Consumentenbond na een steekproef.