icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest
Bespaar met het Energiecollectief |

Schrijf je nu in

Energiecollectief icon

Elektrische en hybride auto's: voor- en nadelen

Uiteindelijk gaan we er allemaal in rijden, de schone elektrische auto. Hij wordt nu al steeds aantrekkelijker doordat je verder kunt rijden op een acculading. De aanschafkosten zijn fors, maar de gebruikskosten zijn juist laag. Nog een stap te ver? Dan zijn er (plugin-)hybrides. We zetten de kenmerken van iedere vorm en de voor- en nadelen op een rij.

Voordelen elektrisch rijden

  • Geen schadelijke stoffen en CO2-uitstoot bij elektrisch rijden. Let wel: zolang we niet volledig groene stroom gebruiken vindt die uitstoot wel plaats op de plek waar de elektriciteit wordt opgewekt. Als je de accu’s oplaadt met behulp van zonnecellen, ben je natuurlijk wel volledig ‘groen’ bezig.
  • Lage gebruikskosten. De kilometerkosten voor stroom zijn lager dan bij fossiele brandstoffen. Bij 100% elektrische auto's zijn de onderhoudskosten ook lager, simpelweg omdat een elektromotor veel minder draaiende delen heeft en de remmen minder snel slijten (door terugwinnen remenergie). Ook betaal je in ieder geval tot 2020 geen 'wegenbelasting' voor een elektrische auto. Over de hele levensduur is een elektrische auto daarom nu al niet enorm veel duurder meer dan een benzine- of dieselauto. Rond 2025 zjn de totale kosten waarschijnlijk gelijk.
  • Stil en prettig rijden. Een elektrische auto is vooral op lagere snelheden aangenaam stil door het ontbrekende motorgeluid. Ook rijden elektrische auto's prettig omdat bij versnellen meteen de maximale kracht voorhanden is.

Nadelen elektrisch rijden

  • Beperkte actieradius. Vooral een nadeel van de eerste generatie elektrische auto's. Modellen die nu op de markt verschijnen kunnen vaak minimaal 200 km ver komen op een acculading en soms zelfs het dubbele. Bedenk ook dat je vaak maar enkele keren per jaar echt grote afstanden aflegt. Die keren kun je ook een andere auto huren of lenen.
  • Afhankelijk van laadpalen. Je moet ruimte hebben voor een laadpaal bij je thuis en/of op het werk of er moet een openbare laadpaal in de buurt zijn. Lees meer over elektrische auto's en de laadpaalproblematiek.
  • Forse aanschafprijs. Bij aanschaf moet je flink meer uitgeven dan een vergelijkbare auto op benzine of diesel. Het verschil is wel €5000 tot €10.000. Dit verdien je deels terug door de lagere gebruikskosten. De bijtelling voor zakelijke leaserijders is gunstig (4%).

Hybride

De hybride, met een verbrandingsmotor en ter assistentie een elektromotor, bestaat al enkele tientallen jaren. De Toyota Prius is een bekend voorbeeld. Elektriciteit wordt opgewekt tijdens het rijden met energie die anders verloren zou gaan, zoals remenergie.

Kenmerken:

  • Brandstofmotor en kleine elektromotor.
  • Geen stekker.
  • Slechts enkele kilometers puur elektrisch rijden, met beperkte snelheid.
  • Bescheiden meerprijs. Kan uiteindelijk goedkoper zijn dan niet-hybride, afhankelijk van het gebruik. Het meeste voordeel haal je bij rijden in de stad.

Plug-in hybride

De plug-in hybrid of stekkerhybride kan opgeladen worden via een laadpaal of stopcontact. In Nederland werd hij erg populair vanwege de lage bijtelling voor zakelijke leaseauto's, met name de Mitsubishi Outlander PHEV en Volvo V60 D6 Hybrid. Vanaf 2017 is dit voordeel vervallen. Laad je de accu niet vaak (genoeg) bij, dan rijdt dit type auto niet veel zuiniger dan een normale benzine- of dieselauto.

Kenmerken:

  • Brandstofmotor en elektromotor(en).
  • Opladen via stekker.
  • Puur elektrisch rijden over een afstand van 20 tot 50 km.
  • Aanschafprijs meestal rond de €40.000. Iets goedkoper zijn de Hyundai Ioniq Plug-in (€32.500) en Toyota Prius Plug-in (€35.000). 
  • Vooral geschikt als je woon-werkafstand beperkt is en dus grotendeels elektrisch gereden kan worden.

Volledig elektrische motor

Volledig elektrisch aangedreven auto's zijn er met accupakketten van verschillende grootte. Bij de eerste generatie elektrische auto's, zoals de Nissan Leaf, kun je rond de 100 km rijden op een acculading. Nieuwe elektrische auto's komen minimaal 200 en soms zelfs 400 km ver. Van bestaande elektrische modellen worden soms ook nieuwe versies uitgebracht die (veel) verder elektrisch kunnen rijden dan bij de introductie van het model, zoals bij de BMW i3, Renault Zoë en Volkswagen e-Golf. 

Kenmerken:

  • Een of meerdere elektromotoren.
  • Opladen via stekker.
  • Puur elektrisch rijden over een afstand van 100 tot 400 km.
  • De meeste elektrische auto's kosten nieuw €40.000, maar er zijn ook enkele goedkoper modellen zoals de Hyundai Electric voor rond de €32.750 en Renault Zoë voor ruim €30.000.
  • Aantrekkelijk voor zakelijk leasen, door 4% bijtelling in plaats van 22%.
  • Vooral geschikt als je woon-werkafstand beperkt is en dus grotendeels elektrisch gereden kan worden.
  • Soms leverbaar met range extender (BMW i3): een brandstofmotor die je accu oplaadt om meer dan 500 km te kunnen rijden.

Lees ook: