icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest
De beste zorgverzekering, die wil jij toch ook? |

Vergelijk en stap over

zorgicoon-45x45px

Klacht over een notaris

Bespreek je klacht eerst met de notaris. Probeer samen een oplossing te vinden. Als dat niet lukt dan kan de Koninklijke Notariële Beroepsorganisatie (KNB) bemiddelen.

Je moet bewijzen dat de notaris zijn werk niet goed heeft gedaan. Dat noemen we de bewijslast. Meestal is het heel moeilijk om te bewijzen dat de notaris zijn werk niet goed heeft gedaan. Dat is zo omdat je een notaris niet betaalt voor een resultaat, maar voor de moeite die hij doet. Dat noemen we de inspanningsverplichting.

Wat kan ik het beste doen?

  • Heb je een klacht over jouw notaris? Probeer dan eerst of je het samen kunt oplossen.
  • Als dat niet lukt dan kan de Koninklijke Notariële Beroepsorganisatie (KNB) bemiddelen. De KNB probeert dan samen met jou en de notaris het conflict op te lossen. De KNB kan alleen bemiddelen als jij en de notaris dat allebei goed vinden.
  • Lukt bemiddelen niet? Dan kun je het geschil voorleggen bij de Geschillencommissie Notariaat.

Tip

  • Voor algemene notariële vragen over bijvoorbeeld de koop van een (nieuwbouw) huis of appartement kun je de Notaristelefoon bellen (werkdagen: 9 - 14 uur, 0900 - 346 93 93, €0,80 ct./p.m.).
  • Lees ook de informatie in  de brochure Spelregels voor Notaris en Consument.

Je kunt je klacht ook plaatsen op www.klachtenkompas.nl, een initiatief van de Consumentenbond. De klacht wordt dan direct ingediend bij het betreffende bedrijf. En om zeker te zijn dat je klacht serieus wordt genomen, kijkt de Consumentenbond met je mee.