icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Kindervoeding

Goed eten is belangrijk voor kinderen. Ze groeien en ontwikkelen namelijk ontzettend snel. Bovendien geldt ‘jong geleerd, oud gedaan’. Het is niet altijd even makkelijk om kinderen gezond te laten eten. Als je deze tips volgt ben je al een eind op weg.

Ineke Smit

Ineke Smit , Expert Baby & Kind Bijgewerkt op:8 maart 2018

jongen-eet-spaghetti

Dat groente en fruit gezond zijn, weet iedereen wel. Maar daarnaast regent het adviezen, waardoor je door de bomen het bos niet meer ziet. Gelukkig zijn er maar een paar dingen écht belangrijk aan de voeding voor je kind.

Gezond eten: 6 basisregels

  1. Geef je kind zoveel mogelijk water in plaats van sap. In sap zitten veel suikers, dat is niet goed voor de tanden en het gewicht. Wees ook matig met limonade met zoetstoffen. Het is beter om kinderen te laten wennen aan minder zoete smaken. 
  2. Besmeer de boterhammen altijd met een vet smeersel zoals margarine of boter. Halvarine is eigenlijk niet vet genoeg voor jonge kinderen (onder de 4 jaar). Kinderen hebben de vetten nodig, en ook de vitamines die erin zitten. 
  3. Kies zoveel mogelijk voor volkorenproducten, dus voor volkorenbrood, volkorenpasta en zilvervliesrijst. Het vult beter en er zitten meer vezels en vitamines in.
  4. Zorg dat je kind voldoende groente en fruit binnenkrijgt. Hier zitten belangrijke vitamines, mineralen en vezels in. Bovendien zijn de eerste levensjaren belangrijk voor de ontwikkeling van eetgewoonten zoals het eten van groente.
  5. Denk aan de vitamine D-druppels of -pillen, tot 4 jaar moeten kinderen 10 microgram per dag extra vitamine D hebben.
  6. Baby’s jonger dan 1 jaar mogen absoluut geen honing eten en geen gewone melk drinken.

En ook nog dit:

  • Besef je dat de porties kindertussendoortjes zoals koekjes vaak te groot zijn voor kinderen. Laat zakjes delen, of bewaar wat voor een volgende keer.
  • Snoepen moet kunnen zo af en toe, al lijkt er soms geen eind aan te komen. Bekijk onze tips voor gezond snoepen voor kinderen.
  • Extra vitamines in sapjes, snoep of ijs maken de producten niet gezonder. Trap er niet in!
  • Beloon of straf je kind liever niet met snoep. Hierdoor gaat hij het snel extra lekker óf vies vinden.

Probeer het vooral leuk te houden. Lukt het vandaag niet? Morgen weer een kans!

 

Let op!

Je bent niet akkoord gegaan met ons cookiebeleid. Hierdoor kun je op onze website nu geen video's bekijken. Wil je toch de video bekijken, verwijder dan je cookies en ga akkoord met ons cookiebeleid.

 

Artikelen binnen Kindervoeding

Alle artikelen

Nieuw & interessant

  • stroop-sfeerbeeld-ontbijt
    Test  |  28 aug.

    Appelstroop? Suikerstroop!

    In de meeste appelstropen zit vooral suikerbiet en maar een beetje appel. Wij testten 16 rinse appelstropen en 3 varianten van 100% appel op ijzer- en suikergehalte en op smaak. Welke is de beste?
  • overzichtsfoto-groente-producten
    12 jul.

    Groente als lokingrediënt

    Groente is het nieuwe modewoord. Het zit in voedingsmiddelen waarvan je het niet verwacht: ijs, ontbijtgranen, tussendoortjes en pasta. Hoe gezond zijn dit soort producten?
  • infantino-feeding-squeeze-station
    Eerste indruk  |  26 apr.

    Infantino Squeeze Station

    Met de Infantino Squeeze Station vul je zelf knijpzakjes met gepureerd eten. Wij zijn vooral verrast hoe makkelijk en met weinig geknoei je de zakjes vult. 
  • MG Vitamine 1200x800

    Bestel gratis de Minigids Vitaminen

    Als je gezond wilt eten, is de Schijf van Vijf een handig hulpmiddel. Maar heb je dan nog multivitaminen nodig? Je leest het in de Minigids Vitaminen.

    Vraag gratis aan