icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Kindervoeding

Goed eten is belangrijk voor kinderen. Ze groeien en ontwikkelen namelijk ontzettend snel. Bovendien geldt ‘jong geleerd, oud gedaan’. Het is niet altijd even makkelijk om kinderen gezond te laten eten. Als je deze tips volgt ben je al een eind op weg.
Ineke Smit
Ineke Smit

Expert Baby & Kind

Bijgewerkt op:  8 maart 2018

jongen-eet-spaghetti

Het is niet altijd even makkelijk om kinderen gezond te laten eten. Dat groente en fruit gezond zijn, weet iedereen wel. Maar daarnaast regent het adviezen, waardoor je door de bomen het bos niet meer ziet. Gelukkig zijn er maar een paar dingen écht belangrijk aan de voeding voor je kind.

Gezond eten: 6 basisregels

  1. Geef je kind zoveel mogelijk water in plaats van sap. In sap zitten veel suikers, dat is niet goed voor de tanden en het gewicht. Wees ook matig met limonade met zoetstoffen. Het is beter om kinderen te laten wennen aan minder zoete smaken. 
  2. Besmeer de boterhammen altijd met een vet smeersel zoals margarine of boter. Halvarine is eigenlijk niet vet genoeg voor jonge kinderen (onder de 4 jaar). Kinderen hebben de vetten nodig, en ook de vitamines die erin zitten. 
  3. Kies zoveel mogelijk voor volkorenproducten, dus voor volkorenbrood, volkorenpasta en zilvervliesrijst. Het vult beter en er zitten meer vezels en vitamines in.
  4. Zorg dat je kind voldoende groente en fruit binnenkrijgt. Hier zitten belangrijke vitamines, mineralen en vezels in. Bovendien zijn de eerste levensjaren belangrijk voor de ontwikkeling van eetgewoonten zoals het eten van groente.
  5. Denk aan de vitamine D-druppels of pillen, tot 4 jaar moeten kinderen 10 microgram per dag extra vitamine D hebben.
  6. Baby’s jonger dan een jaar mogen absoluut geen honing eten en geen gewone melk drinken.

En ook nog dit:

  • Besef je dat de porties kinderkoekjes of andere ‘kinderproducten’ vaak te groot zijn voor kinderen. Laat zakjes delen, of bewaar wat voor een volgende keer.
  • Snoepen moet kunnen zo af en toe, al lijkt er soms geen eind aan te komen. Bekijk onze tips voor gezond snoepen.
  • Extra vitamines in sapjes, snoep of ijs maken de producten niet gezonder. Trap er niet in!
  • Beloon of straf je kind liever niet met snoep. Hierdoor gaat hij het snel extra lekker óf vies vinden.

Probeer het vooral leuk te houden. Lukt het vandaag niet? Morgen weer een kans!

 

Let op!

Je bent niet akkoord gegaan met ons cookiebeleid. Hierdoor kun je op onze website nu geen video's bekijken. Wil je toch de video bekijken, verwijder dan je cookies en ga akkoord met ons cookiebeleid.

 

Nieuw & interessant

  • infantino-feeding-squeeze-station
    Eerste indruk  |  26 apr.

    Infantino Squeeze Station

    Met de Infantino Squeeze Station vul je zelf knijpzakjes met gepureerd eten. Wij zijn vooral verrast hoe makkelijk en met weinig geknoei je de zakjes vult. 
  • knijpfruit-kindervoeding
    19 apr.

    Knijpfruit

    Knijpfruit is een makkelijk alternatief voor vers fruit, maar is het ook net zo gezond? Wij zetten 16 soorten knijpfruit op een rij. Maar liefst 7 soorten bevatten toevoegde suikers.
  • diverse-frisdrank-groep
    8 mrt.

    Vrolijk fruitwater voor kinderen

    Als je denkt dat fruitwater water met een smaakje is, dan heb je het mis. We hebben 4 verschillende fruitwaters bekeken en ze bleken allemaal een eigen recept te hebben. 
  • MG Vitamine 1200x800

    Bestel gratis de Minigids Vitaminen

    Als je gezond wilt eten, is de Schijf van Vijf een handig hulpmiddel. Maar heb je dan nog multivitaminen nodig? Je leest het in de Minigids Vitaminen.

    Vraag gratis aan