icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Je browser is verouderd.

Update je browser voor meer veiligheid, snelheid en om deze site optimaal te kunnen gebruiken.

Klik hier om te lezen welke browsers geschikt zijn

Consumentenbond.nl

Inloggen

Vul een geldig e-mailadres in

Vul een wachtwoord in

kindervoeding-header.jpg

Kindervoeding

Goed eten is belangrijk voor kinderen. Ze groeien en ontwikkelen namelijk ontzettend snel. Bovendien geldt 'jong geleerd, oud gedaan’. Het is niet altijd even makkelijk om kinderen gezond te laten eten. Als je deze tips volgt ben je al een eind op weg.

Thomas Cammelbeeck

Thomas Cammelbeeck , Expert Voeding & Gezondheid Bijgewerkt op:1 november 2019


Dat groente en fruit gezond zijn, weet iedereen wel. Maar daarnaast regent het adviezen, waardoor je door de bomen het bos niet meer ziet. Gelukkig zijn er maar een paar dingen écht belangrijk aan de voeding voor je kind.

Gezond eten: 6 basisregels

  1. Geef je kind zoveel mogelijk water in plaats van sap. In sap zitten veel suikers en die zijn niet goed voor de tanden en het gewicht. Wees ook matig met limonade met zoetstoffen. Het is beter om kinderen te laten wennen aan minder zoete smaken. 
  2. Besmeer de boterhammen altijd met een volvet smeersel zoals margarine. Halvarine is eigenlijk niet vet genoeg voor jonge kinderen (onder de 4 jaar). Kinderen hebben de vetten nodig en ook de vitamines die erin zitten. 
  3. Kies zoveel mogelijk voor volkorenproducten, dus voor volkorenbrood, volkorenpasta en zilvervliesrijst. Het vult beter en er zitten meer vezels en vitamines in.
  4. Zorg dat je kind voldoende groente en fruit binnenkrijgt. Hier zitten belangrijke vitamines, mineralen en vezels in. Bovendien zijn de eerste levensjaren belangrijk voor de ontwikkeling van eetgewoonten en smaak.
  5. Tot 4 jaar moeten kinderen 10 microgram per dag extra vitamine D binnenkrijgen. Dat kan in de vorm van vitaminepillen of -druppels.
  6. Baby’s jonger dan 1 jaar mogen absoluut geen honing eten en geen gewone melk drinken.

En ook nog dit:

  • Besef je dat de porties kindertussendoortjes zoals koekjes vaak te groot zijn voor kinderen. Laat zakjes delen, of bewaar wat voor een volgende keer.
  • Snoepen moet kunnen zo af en toe, al lijkt er soms geen eind aan te komen. Bekijk onze tips voor gezond snoepen voor kinderen.
  • Extra vitamines in sapjes, snoep of ijs maken de producten niet gezonder. Trap er niet in!
  • Beloon je kind liever niet met snoep. Hierdoor gaat hij het snel extra lekker vinden.

Probeer het vooral leuk te houden. Lukt het vandaag niet? Morgen weer een kans!

 

Let op!

Je kunt momenteel geen video's bekijken, omdat je hiervoor geen cookies hebt geaccepteerd. Wil je toch video's bekijken? Wijzig dan je cookie instellingen en accepteer de YouTube cookies

Instellingen aanpassen

 

Nieuw & interessant

  • Appelmoes in schaal
    Test  |  29 okt.

    Test appelmoes

    Appelmoes is lekker als zoet sausje of toetje. Maar zo krijg je ongemerkt wel heel wat suiker binnen. Wij beoordeelden 24 soorten appelmoes op suikergehalte en smaak.
  • Groepsfoto 37 producten
    Test  |  22 aug.

    Test multivitamines voor peuters

    Veel ouders geven hun peuter regelmatig multivitamines. Maar die blijken vaak niet goed afgestemd op de behoeftes van peuters.
  • Ontbijtgranen-kids_1200x800
    2 jul.

    Ontbijtgranen voor kinderen langs de Nutri-Score-meetlat

    Welke ontbijtgranen voor kinderen zijn geschikt voor je kind? Nutri-Score helpt je een gezonde keuze te maken.
  • Ontbijtgranen 1200x800
    Nieuws  |  2 jul.

    Nutriscore op ontbijtgranen maakt verschillen direct duidelijk

    Om de voedingswaarde van ontbijtgranen in kaart te brengen, berekende de Consumentenbond de Nutriscore van 70 producten. Van de 20 ontbijtgranen voor kinderen krijgt slechts 25% een A, de gezondste score. Bij de 50 ontbijtgranen voor volwassen is dat 44%.