icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest
Bekijk de Vlucht Claim Service |

Compensatie tot €600 per persoon

VluchtClaimService

Klacht over een makelaar

Heb je een makelaar ingeschakeld? Dan mag je verwachten dat de makelaar zijn werk zo goed mogelijk doet. Doet de makelaar niet wat je samen hebt afgesproken? Dan kun je hem hierop aanspreken. Kom je er samen niet uit? Leg dan je klacht voor aan de Geschillencommissie Makelaardij.

Wat zijn mijn rechten?

Makelaars hebben een 'inspanningsverplichting'. Dat wil zeggen dat de makelaar zijn werk zo goed mogelijk moet doen. Je betaalt de makelaar niet voor het resultaat, maar voor de moeite die hij doet.

Wat kan ik het beste doen?

  • Doet de makelaar niks met jouw klacht? Stuur de makelaar dan een brief met daarin jouw klacht. Schrijf in je brief wat je van de makelaar verlangt en geef aan dat je binnen 3 weken een reactie wilt. Je kunt de brief het beste aangetekend versturen. Als je schade lijdt door het probleem, stel dan de makelaar hiervoor aansprakelijk.
  • Heb je na die 3 weken geen reactie ontvangen of reageert de makelaar niet naar tevredenheid op jouw brief dan kun je, als de makelaar is aangesloten bij de geschillencommissie Makelaardij je klacht voorleggen bij de Geschillencommissie Makelaardij. Let op: je kunt pas naar de geschillencommissie nadat je schriftelijk bij de makelaar hebt geklaagd.
  • Alle makelaar die zijn aangesloten bij één van de volgende verenigingen van makelaars: de NVM (Nederlandse Vereniging voor Makelaardij), de VBO (Vereniging Bemiddeling Onroerend goed) of VastgoedPro - voorheen LMV (Landelijke Makelaars Vereniging) zijn aangesloten bij de Geschillencommissie Makelaardij. De makelaar kan ook rechtstreeks bij de Geschillencommissie Makelaardij zijn ingeschreven. Kijk voor meer informatie op de website van de Geschillencommissie.
  • Als de makelaar niet is aangesloten bij een geschillencommissie en je hebt een rechtsbijstandsverzekering dan kun je die inschakelen. Heb je die niet, dan kun je contact opnemen met de Consumentenbond. Als lid krijg je bij ons persoonlijk juridisch advies 070 - 445 45 45.

Je kunt je klacht ook plaatsen op www.klachtenkompas.nl, een initiatief van de Consumentenbond. De klacht wordt dan direct ingediend bij het betreffende bedrijf. En om zeker te zijn dat je klacht serieus wordt genomen, kijkt de Consumentenbond met je mee.