Cadeaukaarten voortaan minimaal 2 jaar geldig

Gerard Spierenburg WoordvoerderGepubliceerd op:13 november 2018
De beperkte houdbaarheid van cadeaukaarten is een grote ergernis van consumenten, omdat hierdoor jaarlijks veel geld verloren gaat. De meeste klachten die de Consumentenbond over cadeaukaarten krijgt gaan over een te korte geldigheidstermijn.
Uit onderzoek van de Consumentenbond blijkt dat ongeveer 1 op de 10 consumenten met een cadeaukaart wel eens te maken krijgt met een bon of kaart die verlopen is. Naar schatting worden consumenten daardoor voor vele miljoenen euro’s per jaar gedupeerd. De Consumentenbond pleit daarom al langer voor een langere minimale houdbaarheid.
Keurmerk
Cadeaubonnen van organisaties die aangesloten zijn bij de Stichting Keurmerk Cadeaukaarten zijn minimaal 3 jaar geldig. Dit is in overleg met de Consumentenbond afgesproken. Bij dit keurmerk hebben zich echter maar 7 cadeaukaarten aangesloten. Dat is te weinig vindt Tweede Kamerlid Joba van den Berg (CDA), die de motie indiende. Volgens haar werkt zelfregulering vanuit de markt niet. Daarom vindt zij een verhoging van de wettelijke minimale geldigheid nodig. De Consumentenbond is het daarmee eens.
Nieuw & interessant

Bedonderd door een dropshipper
Dropshippers zijn webwinkels zonder eigen voorraad. Ze laten producten rechtstreeks van de leverancier bezorgen. Meestal uit Azië. Daar zijn ze vaak niet duidelijk over en dat levert veel klachten op. Ook houden ze zich niet aan allerlei wettelijke regels.

Slechte voorlichting bij aankoop extra garantie
Webwinkels bieden vaak extra garantie aan tijdens het koopproces. Maar ze geven daarbij geen uitleg over de bestaande wettelijke garantie. Hierdoor is voor consumenten niet duidelijk dat extra garantie vaak helemaal niet nodig is.

Datingsites en -apps
Wil je online daten, dan heb je keuze uit veel datingsites en -apps. Wij onderzochten de prijzen en mogelijkheden van 8 veelgebruikte diensten. En we vroegen ons panel naar hun ervaringen.
TestTest problemen bij pakketbezorging
Over pakketbezorging krijgen we regelmatig klachten. Vooral in de coronaperiode. Zijn er nu minder problemen? We vroegen het aan ruim 20.000 panelleden en analyseerden de klachten.
