Cadeaukaarten voortaan minimaal 2 jaar geldig
Gerard Spierenburg WoordvoerderGepubliceerd op:13 november 2018
De beperkte houdbaarheid van cadeaukaarten is een grote ergernis van consumenten, omdat hierdoor jaarlijks veel geld verloren gaat. De meeste klachten die de Consumentenbond over cadeaukaarten krijgt gaan over een te korte geldigheidstermijn.
Uit onderzoek van de Consumentenbond blijkt dat ongeveer 1 op de 10 consumenten met een cadeaukaart wel eens te maken krijgt met een bon of kaart die verlopen is. Naar schatting worden consumenten daardoor voor vele miljoenen euro’s per jaar gedupeerd. De Consumentenbond pleit daarom al langer voor een langere minimale houdbaarheid.
Keurmerk
Cadeaubonnen van organisaties die aangesloten zijn bij de Stichting Keurmerk Cadeaukaarten zijn minimaal 3 jaar geldig. Dit is in overleg met de Consumentenbond afgesproken. Bij dit keurmerk hebben zich echter maar 7 cadeaukaarten aangesloten. Dat is te weinig vindt Tweede Kamerlid Joba van den Berg (CDA), die de motie indiende. Volgens haar werkt zelfregulering vanuit de markt niet. Daarom vindt zij een verhoging van de wettelijke minimale geldigheid nodig. De Consumentenbond is het daarmee eens.
Meer nieuws
Nieuws|24 november 2023
Problemen met achteraf betalen via Klarna en RivertyNieuws|26 september 2023
Action-, Lidl- en IKEA-producten veel te duur op Amazon.nl en Bol.comNieuws|20 juli 2023
Consumentenbond waarschuwt voor webshop Femmeboutique.nl
Nieuw & interessant
- 7 mrt.
Nieuwe regels moeten online platforms veiliger maken
Onlineplatforms moeten beter omgaan met jouw meldingen over illegale zaken op het platform. Zij moeten vanaf nu voldoen aan de Digital Services Act (DSA). - 22 feb.
Webwinkels zonder achteraf betalen
Koop je iets online, dan moet je de optie krijgen om minstens de helft van het aankoopbedrag pas bij levering te betalen. Toch blijkt dat achteraf betalen bij een kwart van de onderzochte webwinkels niet mogelijk is. - 14 dec.
Webwinkels verplichten account onnodig
Bij 20 van de 100 grootste webwinkels is een gebruikersaccount verplicht voor elke klant, terwijl we daar geen goede reden voor zien. Het gaat om de grootste webshops. De accountdwang is irritant en niet zonder gevaar. - Nieuws | 24 nov.
Problemen met achteraf betalen via Klarna en Riverty
De Consumentenbond krijgt meldingen van consumenten die problemen ondervinden na het achteraf betalen van rekeningen via betaaldiensten Klarna en Riverty. De Consumentenbond heeft de betaaldiensten aangesproken.