icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Consumentenbond stelt supermarkten aansprakelijk voor foute kassabonnen

Nieuws
|
Er staan nog steeds fouten op de kassabonnen van Albert Heijn, Jumbo en Plus. Dit blijkt uit nieuw onderzoek van de Consumentenbond. De Consumentenbond stelt de supermarkten nu aansprakelijk voor de foute prijzen aan de kassa’s.
babs van der staak

Babs van der Staak   WoordvoerderGepubliceerd op:25 april 2023

Fouten kassabon

De supermarkten beloofden vorig jaar beterschap, nadat voor het 3e jaar op rij bleek dat er veel misgaat tussen de prijs op het schap en de prijs aan de kassa’s. Maar ondanks de toezeggingen blijkt de prijs van 1 op de 6 gekochte aanbiedingen aan de kassa nog steeds niet te kloppen.

Sandra Molenaar, directeur Consumentenbond: ‘Vorig jaar hebben we hierover uitgebreid gesproken met Albert Heijn en Jumbo, en ook Plus beloofde beterschap. Maar de bonnen kloppen nog steeds niet. Dit vinden wij onacceptabel en beslist onrechtmatig. En miljoenen gezinnen komen al nauwelijks rond door onder andere de flink stijgende prijzen in de supermarkten.

Daarom hebben wij de supermarkten gesommeerd te stoppen met hun onrechtmatig handelen en de problemen voor 30 juni 2023 op te lossen. We stellen ze ook aansprakelijk voor de schade van consumenten door de foute – veelal hogere – prijzen aan de kassa’s. Ook hebben we het onderzoek op hoofdlijnen besproken met de toezichthouders. En als het nodig is, schromen we een juridische procedure niet.’

Honderden prijzen gecontroleerd

De Consumentenbond controleerde per supermarktketen 240 willekeurige aanbiedingen, verspreid over 8 filialen in verschillende steden. Bij Albert Heijn kwam 13% van de prijs op de schappen niet overeen met de prijs op de bon. Bij Plus was dat 15% en bij Jumbo zelfs 20%.

Vaak gaat het fout bij aanbiedingen uit koelingen en bij producten uit kartonnen actiedisplays die in het gangpad staan. Maar ook aanbiedingen van de groenteafdeling en op kopstellingen komen vaak niet overeen met de prijs bij de kassa.

Geld terug

Bij Jumbo krijgen klanten al langer een product gratis als de prijs op aan de kassa afwijkt van de prijs op het schap. En ook Albert Heijn doet nu deze belofte.

Molenaar: ‘Dat lijkt misschien een aardige geste, maar het lost het probleem niet op. De supermarkten schuiven daarmee de verantwoordelijkheid alleen maar af op hun klanten. Die moeten de bon dan altijd controleren en bij fouten zelf actie ondernemen. Een hoop gedoe dus. Consumenten moeten er gewoon vanuit kunnen gaan dat hun kassabon altijd klopt.’

Op het Meldpunt Eerlijk kunnen consumenten een melding maken van supermarkten waar de kassabon ook niet klopt.

Nieuw & interessant

  • Woekerprijzen producten
    Nieuws | 26 sep.

    Action-, Lidl- en IKEA-producten veel te duur op Amazon.nl en Bol.com

    Goedkope huismerkproducten van Action, Lidl en IKEA staan op Amazon.nl en Bol.com voor woekerprijzen. Aanbieders vragen daar een veelvoud van de oorspronkelijke prijs. Soms gaan prijzen meer dan 5 keer over de kop. Dat blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond.
  • klachtenregen Femmeboutique
    Nieuws | 20 jul.

    Consumentenbond waarschuwt voor webshop Femmeboutique.nl

    De Consumentenbond waarschuwt voor webwinkel Femmeboutique.nl. In korte tijd kwamen er bij de Consumentenbond 166 klachten binnen over deze webshop. Ook op Trustpilot komen er veel klachten binnen. 91% van de klanten beoordeelt het bedrijf met 1 ster.
  • Nepaanbiedingen
    Nieuws | 10 jul.

    Winkeliers goochelen met adviesprijzen

    Consumenten worden nog steeds op het verkeerde been gezet bij aanbiedingen. Ondanks strengere wetgeving die misleiding moet tegengaan. 'Verkopers hebben een sluipweg gevonden via zogenaamde adviesprijzen', aldus de Consumentenbond.
  • bol-amazone-1200x800px video
    Nieuws | 4 jul.

    Onveilige producten makkelijk te verkopen via Amazon.nl en Bol.com

    Het is voor externe verkopers kinderlijk eenvoudig om onveilige of ondeugdelijke producten te verkopen via Bol.com en Amazon.nl. Dat blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond die zich als dropshipper aanmeldde bij de verkoopplatforms.