icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Consumentenorganisaties vragen om actie tegen AliExpress

Nieuws
|
Zes Europese consumentenorganisaties, waaronder de Consumentenbond, vragen hun nationale toezichthouder om op te treden tegen AliExpress. De Chinese webwinkel hanteert verkoopvoorwaarden die in strijd zijn met Europese consumentenregels.
joyce donat

Joyce Donat   WoordvoerderGepubliceerd op:17 mei 2019

Webwinkelen in China

In de voorwaarden van AliExpress (dochteronderneming Alibaba) staat onder andere dat een koper zich tot een arbitrage-instituut in Hong Kong moet wenden, als hij een probleem heeft met een leverancier en ze er samen niet uitkomen. Maar volgens Europese wetgeving hebben consumenten het recht om in eigen land naar de rechter te stappen.

Ook staat het Chinese platform niet toe dat klanten een product binnen 14 dagen terugsturen zonder opgaaf van reden. Ook dit is in strijd met Europese regels. Tot slot verstrekt AliExpress ten onrechte geen duidelijke informatie over de wettelijke garantietermijn van minimaal 2 jaar die in de EU geldt.

Niet onderhandelbaar

De Consumentenbond heeft de zaak aangekaart bij de Autoriteit Consument & Markt (ACM).

Sandra Molenaar, directeur Consumentenbond: ‘Als Alibaba op de Europese markt wil handelen, moet het de hier geldende regels respecteren. Dat is niet onderhandelbaar. De regels zijn er om consumenten te beschermen als er iets misgaat tijdens of na een aankoop. We vragen de ACM dringend om naar de kwestie te kijken, en samen met andere Europese toezichthouders actie te ondernemen.’

Juridische stappen

Eerder dit jaar diende de Luxemburgse consumentenorganisatie ULC al een klacht in bij de autoriteiten over de handelwijze van AliExpress. Ook consumentenorganisaties in België (Test Aankoop), Frankrijk (UFC-Que Choisir), Portugal (DECO), Spanje (OCU) en Italië (Altroconsumo) vragen hun nationale toezichthouders nu om in te grijpen. De Duitse Verbraucherzentrale Bundesverband overweegt juridische stappen. De Europese koepelorganisatie BEUC coördineert de actie.

300 miljoen

Via AliExpress verkopen (vooral Chinese) leveranciers hun producten aan consumenten buiten China. De site is beschikbaar in het Nederlands, maar ook in het Duits, Engels, Frans, Italiaans, Pools en Portugees. Daarmee heeft het platform een potentieel bereik van 300 miljoen mensen.

Lees ook:

Nieuw & interessant

  • dropshipper-kwaliteit-kleding-1200x800px

    Bedonderd door een dropshipper

    Dropshippers zijn webwinkels zonder eigen voorraad. Ze laten producten rechtstreeks van de leverancier bezorgen. Meestal uit Azië. Daar zijn ze vaak niet duidelijk over en dat levert veel klachten op. Ook houden ze zich niet aan allerlei wettelijke regels.

  • Garantie bijkopen v2 1140x720

    Slechte voorlichting bij aankoop extra garantie

    Webwinkels bieden vaak extra garantie aan tijdens het koopproces. Maar ze geven daarbij geen uitleg over de bestaande wettelijke garantie. Hierdoor is voor consumenten niet duidelijk dat extra garantie vaak helemaal niet nodig is.

  • Datingsites en -apps

    Datingsites en -apps

    Wil je online daten, dan heb je keuze uit veel datingsites en -apps. Wij onderzochten de prijzen en mogelijkheden van 8 veelgebruikte diensten. En we vroegen ons panel naar hun ervaringen.
  • Pakket achterlaten bij deur v2
    Test

    Test problemen bij pakketbezorging

    Over pakketbezorging krijgen we regelmatig klachten. Vooral in de coronaperiode. Zijn er nu minder problemen? We vroegen het aan ruim 20.000 panelleden en analyseerden de klachten.