! Je browser is verouderd.

Update je browser voor meer veiligheid en snelheid om deze site optimaal te kunnen gebruiken.

Klik hier om te lezen welke browsers geschikt zijn

icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Consumentenorganisaties vragen om actie tegen AliExpress

Nieuws|Zes Europese consumentenorganisaties, waaronder de Consumentenbond, vragen hun nationale toezichthouder om op te treden tegen AliExpress. De Chinese webwinkel hanteert verkoopvoorwaarden die in strijd zijn met Europese consumentenregels.

Joyce Donat

Joyce Donat , Woordvoerder Gepubliceerd op:17 mei 2019

Webwinkelen in China

In de voorwaarden van AliExpress (dochteronderneming Alibaba) staat onder andere dat een koper zich tot een arbitrage-instituut in Hong Kong moet wenden, als hij een probleem heeft met een leverancier en ze er samen niet uitkomen. Maar volgens Europese wetgeving hebben consumenten het recht om in eigen land naar de rechter te stappen.

Ook staat het Chinese platform niet toe dat klanten een product binnen 14 dagen terugsturen zonder opgaaf van reden. Ook dit is in strijd met Europese regels. Tot slot verstrekt AliExpress ten onrechte geen duidelijke informatie over de wettelijke garantietermijn van minimaal 2 jaar die in de EU geldt.

Niet onderhandelbaar

De Consumentenbond heeft de zaak aangekaart bij de Autoriteit Consument & Markt (ACM).

Sandra Molenaar, directeur Consumentenbond: ‘Als Alibaba op de Europese markt wil handelen, moet het de hier geldende regels respecteren. Dat is niet onderhandelbaar. De regels zijn er om consumenten te beschermen als er iets misgaat tijdens of na een aankoop. We vragen de ACM dringend om naar de kwestie te kijken, en samen met andere Europese toezichthouders actie te ondernemen.’

Juridische stappen

Eerder dit jaar diende de Luxemburgse consumentenorganisatie ULC al een klacht in bij de autoriteiten over de handelwijze van AliExpress. Ook consumentenorganisaties in België (Test Aankoop), Frankrijk (UFC-Que Choisir), Portugal (DECO), Spanje (OCU) en Italië (Altroconsumo) vragen hun nationale toezichthouders nu om in te grijpen. De Duitse Verbraucherzentrale Bundesverband overweegt juridische stappen. De Europese koepelorganisatie BEUC coördineert de actie.

300 miljoen

Via AliExpress verkopen (vooral Chinese) leveranciers hun producten aan consumenten buiten China. De site is beschikbaar in het Nederlands, maar ook in het Duits, Engels, Frans, Italiaans, Pools en Portugees. Daarmee heeft het platform een potentieel bereik van 300 miljoen mensen.

Lees ook:

Nieuw & interessant

  • Datingsite nieuws
    Nieuws | 6 jul.

    Datingsites en -apps zijn duur en de kans op succes klein

    De kans om de ware te vinden via een datingsite of -app is klein. Bovendien zijn de platforms soms duur en zijn ze lang niet altijd duidelijk over wat ze precies kosten.
  • Bestelfraude
    Nieuws | 29 jun.

    Afterpay past beveiliging aan na kritiek Consumentenbond

    Afterpay gaat alsnog een betere gebruikersverificatie invoeren om bestelfraude tegen te gaan. Dat meldt het bedrijf aan de Consumentenbond. In april riep de Consumentenbond Afterpay op om de beveiliging te verbeteren, nadat onderzoek aantoonde dat fraude via die dienst kinderlijk eenvoudig is.
  • Factuur zorgelijk
    23 jun.

    Niets besteld, wel een aanmaning

    Criminelen misbruiken de achterafbetaalsystemen Afterpay en Klarna. Ze geven de gegevens van een ander op bij het online-winkelen. Veel mensen krijgen daardoor aanmaningen voor niet-bestelde producten. 
  • Datingsites en -apps
    17 jun.

    Datingsites en -apps

    Wil je online daten, dan heb je keuze uit veel datingsites en -apps. Wij onderzochten de prijzen en mogelijkheden van 15 veelgebruikte diensten. En we vroegen ons panel naar hun ervaringen.