icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Consumentenorganisaties vragen om actie tegen AliExpress

Nieuws|Zes Europese consumentenorganisaties, waaronder de Consumentenbond, vragen hun nationale toezichthouder om op te treden tegen AliExpress. De Chinese webwinkel hanteert verkoopvoorwaarden die in strijd zijn met Europese consumentenregels.

Joyce Donat

Joyce Donat , Woordvoerder Gepubliceerd op:17 mei 2019

Webwinkelen in China

In de voorwaarden van AliExpress (dochteronderneming Alibaba) staat onder andere dat een koper zich tot een arbitrage-instituut in Hong Kong moet wenden, als hij een probleem heeft met een leverancier en ze er samen niet uitkomen. Maar volgens Europese wetgeving hebben consumenten het recht om in eigen land naar de rechter te stappen.

Ook staat het Chinese platform niet toe dat klanten een product binnen 14 dagen terugsturen zonder opgaaf van reden. Ook dit is in strijd met Europese regels. Tot slot verstrekt AliExpress ten onrechte geen duidelijke informatie over de wettelijke garantietermijn van minimaal 2 jaar die in de EU geldt.

Niet onderhandelbaar

De Consumentenbond heeft de zaak aangekaart bij de Autoriteit Consument & Markt (ACM).

Sandra Molenaar, directeur Consumentenbond: ‘Als Alibaba op de Europese markt wil handelen, moet het de hier geldende regels respecteren. Dat is niet onderhandelbaar. De regels zijn er om consumenten te beschermen als er iets misgaat tijdens of na een aankoop. We vragen de ACM dringend om naar de kwestie te kijken, en samen met andere Europese toezichthouders actie te ondernemen.’

Juridische stappen

Eerder dit jaar diende de Luxemburgse consumentenorganisatie ULC al een klacht in bij de autoriteiten over de handelwijze van AliExpress. Ook consumentenorganisaties in België (Test Aankoop), Frankrijk (UFC-Que Choisir), Portugal (DECO), Spanje (OCU) en Italië (Altroconsumo) vragen hun nationale toezichthouders nu om in te grijpen. De Duitse Verbraucherzentrale Bundesverband overweegt juridische stappen. De Europese koepelorganisatie BEUC coördineert de actie.

300 miljoen

Via AliExpress verkopen (vooral Chinese) leveranciers hun producten aan consumenten buiten China. De site is beschikbaar in het Nederlands, maar ook in het Duits, Engels, Frans, Italiaans, Pools en Portugees. Daarmee heeft het platform een potentieel bereik van 300 miljoen mensen.

Lees ook:

Nieuw & interessant

  • rabo-safe2pay-eerste-indruk
    Eerste indruk  |  23 apr.

    Rabo Safe2Pay

    Sinds kort kun je bij een aantal webwinkels betalen via Rabo Safe2Pay. Wij namen de betaaldienst onder de loep.
  • Artikel betaaltoeslagen online aankopen
    28 mrt.

    Betaaltoeslagen bij online aankopen

    Bedrijven mogen geen toeslagen meer rekenen voor betalingen met betaalpas, creditcard, overboeking en incasso. Voor andere betaalmiddelen wel.
  • postbezorging-postnl
    26 mrt.

    Meeste klachten over PostNL

    Consumenten klagen bij ons het meeste over PostNL. Het aantal klachten verdubbelde zelfs in 2 jaar. Wat kun je doen als je de hele middag op je pakketje hebt zitten wachten?
  • postbezorging-postnl
    Nieuws  |  26 mrt.

    Consumentenbond wil gesprek met PostNL over klachten

    De Consumentenbond wil met PostNL in gesprek om te horen wat het bedrijf gaat doen om het enorme aantal klachten over pakketbezorging terug te dringen.