Oproep aan EC: #STOPGEO-BLOCKING!
Gepubliceerd op:5 april 2016
Vandaag heeft BEUC een video gelanceerd om deze oproep te ondersteunen. Daarmee wil zij de absurditeit aantonen van het dulden van bestaande praktijken, waarbij consumenten zonder rechtvaardiging ongelijk worden behandeld door aanbieders van diensten en producten, afhankelijk van het land waarin zij wonen.
Hogere prijs
Door geo-blocking betalen consumenten die iets bestellen dat wordt aangeboden in een land waar ze niet wonen, bijvoorbeeld een hogere prijs dan consumenten die wel in dat land wonen. Of consumenten kunnen online content, zoals films of sportevenementen, niet bekijken als ze in een ander land gevestigd zijn dan de eigenaar van de website die de content aanbiedt. Hierdoor kunnen consumenten niet profiteren van de voordelen van de interne markt van de Europese Unie. BEUC dringt er bij de Europese Commissie op aan om deze discriminerende praktijken te stoppen.
Bekijk ook:
Nieuw & interessant

Bedonderd door een dropshipper
Dropshippers zijn webwinkels zonder eigen voorraad. Ze laten producten rechtstreeks van de leverancier bezorgen. Meestal uit Azië. Daar zijn ze vaak niet duidelijk over en dat levert veel klachten op. Ook houden ze zich niet aan allerlei wettelijke regels.

Slechte voorlichting bij aankoop extra garantie
Webwinkels bieden vaak extra garantie aan tijdens het koopproces. Maar ze geven daarbij geen uitleg over de bestaande wettelijke garantie. Hierdoor is voor consumenten niet duidelijk dat extra garantie vaak helemaal niet nodig is.

Datingsites en -apps
Wil je online daten, dan heb je keuze uit veel datingsites en -apps. Wij onderzochten de prijzen en mogelijkheden van 8 veelgebruikte diensten. En we vroegen ons panel naar hun ervaringen.
TestTest problemen bij pakketbezorging
Over pakketbezorging krijgen we regelmatig klachten. Vooral in de coronaperiode. Zijn er nu minder problemen? We vroegen het aan ruim 20.000 panelleden en analyseerden de klachten.