Oproep aan EC: #STOPGEO-BLOCKING!
Gepubliceerd op:5 april 2016
Vandaag heeft BEUC een video gelanceerd om deze oproep te ondersteunen. Daarmee wil zij de absurditeit aantonen van het dulden van bestaande praktijken, waarbij consumenten zonder rechtvaardiging ongelijk worden behandeld door aanbieders van diensten en producten, afhankelijk van het land waarin zij wonen.
Hogere prijs
Door geo-blocking betalen consumenten die iets bestellen dat wordt aangeboden in een land waar ze niet wonen, bijvoorbeeld een hogere prijs dan consumenten die wel in dat land wonen. Of consumenten kunnen online content, zoals films of sportevenementen, niet bekijken als ze in een ander land gevestigd zijn dan de eigenaar van de website die de content aanbiedt. Hierdoor kunnen consumenten niet profiteren van de voordelen van de interne markt van de Europese Unie. BEUC dringt er bij de Europese Commissie op aan om deze discriminerende praktijken te stoppen.
Bekijk ook:
Nieuwste artikelen
Meer nieuws
Nieuws|24 november 2023
Problemen met achteraf betalen via Klarna en RivertyNieuws|26 september 2023
Action-, Lidl- en IKEA-producten veel te duur op Amazon.nl en Bol.comNieuws|20 juli 2023
Consumentenbond waarschuwt voor webshop Femmeboutique.nl
Nieuw & interessant
- 7 mrt.
Nieuwe regels moeten online platforms veiliger maken
Onlineplatforms moeten beter omgaan met jouw meldingen over illegale zaken op het platform. Zij moeten vanaf nu voldoen aan de Digital Services Act (DSA). - 22 feb.
Webwinkels zonder achteraf betalen
Koop je iets online, dan moet je de optie krijgen om minstens de helft van het aankoopbedrag pas bij levering te betalen. Toch blijkt dat achteraf betalen bij een kwart van de onderzochte webwinkels niet mogelijk is. - 14 dec.
Webwinkels verplichten account onnodig
Bij 20 van de 100 grootste webwinkels is een gebruikersaccount verplicht voor elke klant, terwijl we daar geen goede reden voor zien. Het gaat om de grootste webshops. De accountdwang is irritant en niet zonder gevaar. - Nieuws | 24 nov.
Problemen met achteraf betalen via Klarna en Riverty
De Consumentenbond krijgt meldingen van consumenten die problemen ondervinden na het achteraf betalen van rekeningen via betaaldiensten Klarna en Riverty. De Consumentenbond heeft de betaaldiensten aangesproken.