icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Winkels misleiden consumenten met adviesprijzen

Nieuws
|
Winkeliers misleiden hun klanten door veel hogere adviesprijzen te gebruiken dan vastgesteld door fabrikanten. Zo spiegelen ze consumenten een niet bestaand voordeel voor. Dat blijkt uit een steekproef van de Consumentenbond.
gerard spierenburg

Gerard Spierenburg   WoordvoerderGepubliceerd op:27 februari 2019

adviesprijzen-misleiden-witgoed-nieuws

De Consumentenbond onderzocht prijzen bij de grootste webwinkels die elektronica, fietsen en babyartikelen verkopen, en vulde deze aan met webwinkels die vaak in prijsvergelijkers worden genoemd. Onder andere Kamera Express, Keukenloods en Otto vermeldden veel hogere adviesprijzen dan de officiële adviesprijzen van de fabrikanten. 

Verzonnen adviesprijzen

Kamera Express vermeldde bijvoorbeeld een adviesprijs van €409 voor een Canon fototoestel. Hierdoor leek de verkoopprijs van €289 veel voordeliger dan hij eigenlijk was. De echte adviesprijs bleek namelijk €345. Keukenloods deed iets vergelijkbaars. De winkel gebruikte een adviesprijs van €1599 voor een Smeg-vaatwasser, terwijl de werkelijke adviesprijs €1069 bedroeg. Bij een verkoopprijs van €779 was het voordeel iets meer dan 27% in plaats van bijna 50%.

Hardnekkig

Winkels zijn hardnekkig in het gegoochel met advies- en aanbiedingsprijzen. Tijdens een onderzoek in 2018 bleek al dat 26 van de 40 onderzochte winkels de regels overtreden door onterecht een prijsvoordeel te suggereren. Toen werden vaak zogenoemde ‘van-prijzen’ getoond die in werkelijkheid adviesprijzen waren. Dat mag ook niet.

In een reactie laten de meeste winkels weten dat het gaat om een vergissing. Volgens hen hebben ze de prijzen van een oude of verkeerde lijst overgenomen. Ook zeggen ze periodiek nieuwe adviesprijzen van de fabrikanten te ontvangen, maar komen ze er niet aan toe om de prijzen op hun website aan te passen.

Olof King, directeur belangenbehartiging Consumentenbond: ‘Of het nou een vergissing is of opzettelijk gegoochel met te hoge adviesprijzen, consumenten worden op het verkeerde been gezet en dat is niet toegestaan. We blijven dit daarom scherp in de gaten houden en bedrijven erop aanspreken. En als het nodig is, zullen we ook de toezichthouder vragen om op te treden.’

Lees ook:

Nieuw & interessant

  • dropshipper-kwaliteit-kleding-1200x800px

    Bedonderd door een dropshipper

    Dropshippers zijn webwinkels zonder eigen voorraad. Ze laten producten rechtstreeks van de leverancier bezorgen. Meestal uit Azië. Daar zijn ze vaak niet duidelijk over en dat levert veel klachten op. Ook houden ze zich niet aan allerlei wettelijke regels.

  • Garantie bijkopen v2 1140x720

    Slechte voorlichting bij aankoop extra garantie

    Webwinkels bieden vaak extra garantie aan tijdens het koopproces. Maar ze geven daarbij geen uitleg over de bestaande wettelijke garantie. Hierdoor is voor consumenten niet duidelijk dat extra garantie vaak helemaal niet nodig is.

  • Datingsites en -apps

    Datingsites en -apps

    Wil je online daten, dan heb je keuze uit veel datingsites en -apps. Wij onderzochten de prijzen en mogelijkheden van 8 veelgebruikte diensten. En we vroegen ons panel naar hun ervaringen.
  • Pakket achterlaten bij deur v2
    Test

    Test problemen bij pakketbezorging

    Over pakketbezorging krijgen we regelmatig klachten. Vooral in de coronaperiode. Zijn er nu minder problemen? We vroegen het aan ruim 20.000 panelleden en analyseerden de klachten.