icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Je browser is verouderd.

Update je browser voor meer veiligheid, snelheid en om deze site optimaal te kunnen gebruiken.

Klik hier om te lezen welke browsers geschikt zijn

Consumentenbond.nl

Inloggen

Vul een geldig e-mailadres in

Vul een wachtwoord in

Winkels misleiden consumenten met adviesprijzen

Nieuws|Winkeliers misleiden hun klanten door veel hogere adviesprijzen te gebruiken dan vastgesteld door fabrikanten. Zo spiegelen ze consumenten een niet bestaand voordeel voor. Dat blijkt uit een steekproef van de Consumentenbond.

Gerard Spierenburg

Gerard Spierenburg , Woordvoerder Gepubliceerd op:27 februari 2019

adviesprijzen-misleiden-witgoed-nieuws

De Consumentenbond onderzocht prijzen bij de grootste webwinkels die elektronica, fietsen en babyartikelen verkopen, en vulde deze aan met webwinkels die vaak in prijsvergelijkers worden genoemd. Onder andere Kamera Express, Keukenloods en Otto vermeldden veel hogere adviesprijzen dan de officiële adviesprijzen van de fabrikanten. 

Verzonnen adviesprijzen

Kamera Express vermeldde bijvoorbeeld een adviesprijs van €409 voor een Canon fototoestel. Hierdoor leek de verkoopprijs van €289 veel voordeliger dan hij eigenlijk was. De echte adviesprijs bleek namelijk €345. Keukenloods deed iets vergelijkbaars. De winkel gebruikte een adviesprijs van €1599 voor een Smeg-vaatwasser, terwijl de werkelijke adviesprijs €1069 bedroeg. Bij een verkoopprijs van €779 was het voordeel iets meer dan 27% in plaats van bijna 50%.

Hardnekkig

Winkels zijn hardnekkig in het gegoochel met advies- en aanbiedingsprijzen. Tijdens een onderzoek in 2018 bleek al dat 26 van de 40 onderzochte winkels de regels overtreden door onterecht een prijsvoordeel te suggereren. Toen werden vaak zogenoemde ‘van-prijzen’ getoond die in werkelijkheid adviesprijzen waren. Dat mag ook niet.

In een reactie laten de meeste winkels weten dat het gaat om een vergissing. Volgens hen hebben ze de prijzen van een oude of verkeerde lijst overgenomen. Ook zeggen ze periodiek nieuwe adviesprijzen van de fabrikanten te ontvangen, maar komen ze er niet aan toe om de prijzen op hun website aan te passen.

Olof King, directeur belangenbehartiging Consumentenbond: ‘Of het nou een vergissing is of opzettelijk gegoochel met te hoge adviesprijzen, consumenten worden op het verkeerde been gezet en dat is niet toegestaan. We blijven dit daarom scherp in de gaten houden en bedrijven erop aanspreken. En als het nodig is, zullen we ook de toezichthouder vragen om op te treden.’

Lees ook:

Nieuw & interessant

  • Webwinkel Neckermann
    Nieuws  |  7 okt.

    Klachtenstroom webwinkel Neckermann baart zorgen

    Het aantal klachten over webwinkel Neckermann.com blijft toenemen. Het afgelopen jaar ontving de Consumentenbond ruim 600 klachten. Van beloftes tot beterschap van Neckermann is weinig terecht gekomen.
  • Callcentremedewerkers
    Test  |  24 sep.

    Klantenservices webwinkels slecht bereikbaar

    Online shoppen: hartstikke makkelijk zolang alles goed gaat. Maar als je een probleem hebt is het vooral telefonisch vaak een crime om een medewerker te spreken te krijgen.
  • 23 sep.

    Lijst onbetrouwbare webwinkels

    Begin 2018 deed de Consumentenbond onderzoek naar nepwebwinkels. Wij legden een lijst van 2000 foute webwinkels aan. Een groot aantal is offline gehaald.
  • facebook-advertenties
    22 aug.

    Bedrijven overtreden op grote schaal privacywet

    Veel bedrijven delen ongevraagd klantgegevens met Facebook om zo gericht te kunnen adverteren. De Consumentenbond sprak 17 bedrijven hierop aan.