! Je browser is verouderd.

Update je browser voor meer veiligheid en snelheid om deze site optimaal te kunnen gebruiken.

Klik hier om te lezen welke browsers geschikt zijn

icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Winkels misleiden consumenten met adviesprijzen

Nieuws|Winkeliers misleiden hun klanten door veel hogere adviesprijzen te gebruiken dan vastgesteld door fabrikanten. Zo spiegelen ze consumenten een niet bestaand voordeel voor. Dat blijkt uit een steekproef van de Consumentenbond.

Gerard Spierenburg

Gerard Spierenburg , Woordvoerder Gepubliceerd op:27 februari 2019

adviesprijzen-misleiden-witgoed-nieuws

De Consumentenbond onderzocht prijzen bij de grootste webwinkels die elektronica, fietsen en babyartikelen verkopen, en vulde deze aan met webwinkels die vaak in prijsvergelijkers worden genoemd. Onder andere Kamera Express, Keukenloods en Otto vermeldden veel hogere adviesprijzen dan de officiële adviesprijzen van de fabrikanten. 

Verzonnen adviesprijzen

Kamera Express vermeldde bijvoorbeeld een adviesprijs van €409 voor een Canon fototoestel. Hierdoor leek de verkoopprijs van €289 veel voordeliger dan hij eigenlijk was. De echte adviesprijs bleek namelijk €345. Keukenloods deed iets vergelijkbaars. De winkel gebruikte een adviesprijs van €1599 voor een Smeg-vaatwasser, terwijl de werkelijke adviesprijs €1069 bedroeg. Bij een verkoopprijs van €779 was het voordeel iets meer dan 27% in plaats van bijna 50%.

Hardnekkig

Winkels zijn hardnekkig in het gegoochel met advies- en aanbiedingsprijzen. Tijdens een onderzoek in 2018 bleek al dat 26 van de 40 onderzochte winkels de regels overtreden door onterecht een prijsvoordeel te suggereren. Toen werden vaak zogenoemde ‘van-prijzen’ getoond die in werkelijkheid adviesprijzen waren. Dat mag ook niet.

In een reactie laten de meeste winkels weten dat het gaat om een vergissing. Volgens hen hebben ze de prijzen van een oude of verkeerde lijst overgenomen. Ook zeggen ze periodiek nieuwe adviesprijzen van de fabrikanten te ontvangen, maar komen ze er niet aan toe om de prijzen op hun website aan te passen.

Olof King, directeur belangenbehartiging Consumentenbond: ‘Of het nou een vergissing is of opzettelijk gegoochel met te hoge adviesprijzen, consumenten worden op het verkeerde been gezet en dat is niet toegestaan. We blijven dit daarom scherp in de gaten houden en bedrijven erop aanspreken. En als het nodig is, zullen we ook de toezichthouder vragen om op te treden.’

Lees ook:

Nieuw & interessant

  • Datingsite nieuws
    Nieuws | 6 jul.

    Datingsites en -apps zijn duur en de kans op succes klein

    De kans om de ware te vinden via een datingsite of -app is klein. Bovendien zijn de platforms soms duur en zijn ze lang niet altijd duidelijk over wat ze precies kosten.
  • Bestelfraude
    Nieuws | 29 jun.

    Afterpay past beveiliging aan na kritiek Consumentenbond

    Afterpay gaat alsnog een betere gebruikersverificatie invoeren om bestelfraude tegen te gaan. Dat meldt het bedrijf aan de Consumentenbond. In april riep de Consumentenbond Afterpay op om de beveiliging te verbeteren, nadat onderzoek aantoonde dat fraude via die dienst kinderlijk eenvoudig is.
  • Factuur zorgelijk
    23 jun.

    Niets besteld, wel een aanmaning

    Criminelen misbruiken de achterafbetaalsystemen Afterpay en Klarna. Ze geven de gegevens van een ander op bij het online-winkelen. Veel mensen krijgen daardoor aanmaningen voor niet-bestelde producten. 
  • Datingsites en -apps
    17 jun.

    Datingsites en -apps

    Wil je online daten, dan heb je keuze uit veel datingsites en -apps. Wij onderzochten de prijzen en mogelijkheden van 15 veelgebruikte diensten. En we vroegen ons panel naar hun ervaringen.