icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest
De beste zorgverzekering, die wil jij toch ook? |

Vergelijk en stap over

zorgicoon-45x45px

Benzine, diesel, LPG of elektrisch

Welke brandstof of aandrijving het beste is, wordt meestal gebaseerd op de laagste kosten. Dit is afhankelijk van het aantal kilometers dat je jaarlijks rijdt. Maar je kunt ook mens en milieu voorop stellen. Wel zit daar nu nog een prijskaartje aan. 
Ronald Kamp
Ronald Kamp

Expert Auto, Fiets & Reizen


Je kunt kiezen uit:

Kiezen op basis van kosten

Op dit moment is puur elektrisch rijden of plugin-hybride rijden voor particulieren altijd nog duurder en kies je er vooral voor als je het milieu belangrijk vindt. Elektrische auto's kunnen wel zakelijk financieel aantrekkelijk zijn door de lage bijtelling. 

Voor nieuwe auto's geldt dat als je:

  • minder dan dan 15.000 kilometer per jaar rijdt, benzine nagenoeg altijd het goedkoopst is.
  • meer dan 35.000 kilometer per jaar rijdt, diesel of LPG altijd goedkoper is.
  • tussen de 15.000 en 35.000 kilometer per jaar rijdt, het afhangt van welke auto je kiest en hoeveel jaar je er mee rijdt.

Rijd jij tussen de 15.000 en 35.000 kilometer per jaar? Dan kun je voor de auto die jij op het oog hebt zelf het omslagpunt berekenen: het punt waarboven LPG of diesel goedkoper zijn. Bij tweedehands auto liggen de waarden anders, omdat dan de meerprijs bij aanschaf voor een diesel of lpg-auto lager is. Een oudere lpg-auto kan bijvoorbeeld al bij 10.000 kilometer per jaar interessant zijn.

brandstof auto benzine diesel lpg elektrisch milieu 

Omslagpunt berekenen

Op omslagpuntberekening.nl kun je zelf een grove berekening maken. Om de voor jou goedkoopste brandsof te kunnen berekenen moet je rekening houden met de volgende zaken:

  • Afschrijving: diesel- en lpg-auto's zijn duurder in aanschaf dan een benzineauto's en dit prijsverschil krijg je vaak niet (helemaal) meer terug bij verkoop. 
  • Brandstofprijs: diesel en zeker LPG zijn in Nederland flink goedkoper dan benzine.
  • Motorrijtuigenbelasting (MRB): voor diesel en LPG betaal je honderden euro's per jaar meer. Voor plug-in hybrides geldt 50% korting op de MRB, elektrische auto's betalen geen MRB, in ieder geval tot 2020.
  • Brandstofverbruik: dieselauto's zijn doorgaans minimaal 25% zuiniger dan benzineauto's van hetzelfde type en met gelijk vermogen. LPG is juist 10-20% onzuiniger.
  • Onderhoud: diesels hebben soms een groter onderhoudsinterval. Neem je elektrische auto's ook mee in je vergelijking: deze hebben minder onderhoud nodig, onder andere omdat de motor veel simpeler werkt. 
  • Bezitsduur: de periode dat je ermee wilt rijden.

KADER: Autolease-collectief

Problemen rondom diesel

Diesel is de laatste jaren negatief in de publiciteit gekomen, onder andere door sjoemeldiesels bij Volkswagen. Veel dieselauto's vervuilen door een hoge schadelijke uitstoot. Niet alleen als je het milieu belangrijk vindt, is dat een probleem. Je komt er domweg sommige gebieden of plaatsen (voornamelijk grote steden) niet meer mee in. Vooralsnog geldt dat voor oude diesels, maar je weet nooit of er in de nabije toekomst strengere dieselbeperkende maatregelen worden getroffen. Mede hierdoor kan het ook zijn dat diesels minder populair worden en meer in waarde dalen. 

Kiezen voor mens en milieu

In de vorige eeuw was een simpele rekensom voldoende om de juiste brandstof te kiezen. Tegenwoordig is de aandacht voor mens en milieu bij deze keuze toegenomen. Zo kent diesel steeds minder voorstanders en (deels) elektrisch rijden juist steeds meer. Brandstofauto's produceren CO2, dat bijdraagt aan de opwarming van de aarde. Bovendien stoten ze voor de mens en natuur schadelijke stoffen uit, zoals NOx, koolstofmonoxide en fijnstof.

Elektrische auto

Elektrische auto's en deels elektrische auto's (plugin-hybrides) zijn erg in opkomst. Of een elektrische auto geschikt is bepaal je door de actieradius te vergelijken met de grootste afstand die je regelmatig rijdt, zonder dat je kunt bijladen aan een laadpaal. Op lange termijn gaat de overheid de verkoop van brandstofauto's verbieden om de uitstoot van CO2 en schadelijke stoffen te verlagen en zal dus iedereen elektrisch gaan rijden.

De verwachting is dat rond 2025 een elektrische auto over de hele gebruiksduur even duur is als een auto met brandstofmotor. Nu betaal je meestal nog €5000 tot €10.000 meer bij aanschaf, maar je bespaart al wel op gebruikskosten. Stroom kost minder per afgelegde kilometer, een 100% elektrische auto is wegenbelastingvrij en de onderhoudskosten zijn lager. Per saldo is een elektrische auto over de gebruiksduur nog een paar duizend euro duurder. 

Zakelijke leaserijders betalen 4% bijtelling voor elektrische auto's in plaats van 22% voor andere auto's. Voor hen kan elektrisch rijden ook financieel aantrekkelijk zijn.

Elektrisch (nog) niet altijd groen
Op dit moment is het helaas nog zo dat de stroom voor elektrische auto's maar deels op een milieuvriendelijke manier wordt opgewekt. Met een eigen laadpaal en zonnepanelen op het dak van je huis ben je natuurlijk wel groen bezig. Bekijk de verschillen tussen hybrides, plugin-hybrides en volledig elektrische auto's. Doordat vervuiling niet of minder in de steden plaats vindt, maar op de plek van energiecentrales, dragen (deels) elektrische auto's sowieso bij aan een betere luchtkwaliteit in stedelijke omgevingen.

Hybride

Een hybride-auto heeft een benzinemotor waarbij een elektromotor af en toe assisteert. De elektriciteit wordt teruggewonnen uit energie die anders verloren zou gaan, bijvoorbeeld tijdens het remmen. De hybride aandrijving zorgt voor een lager brandstofverbruik. Een hybride-auto heeft maar een klein accupakket en kan maar enkele kilometers elektrisch rijden. Door de beperkte meerprijs van hybride-auto's en het lagere verbruik, kunnen ze goedkoper uitpakken dan een benzineauto. 

LPG

De aandacht voor LPG ('vloeibaar gas') wisselt sterk door de jaren heen, door veranderende wetgeving. LPG levert een besparing tot 10% ten opzichte van benzine op CO2 uitstoot. Daarnaast is een LPG-installatie een kostbare investering en is de motorrijtuigenbelasting hoog; die krijg je er alleen uit als je gedurende meerdere jaren flinke afstanden rijdt. De besparing zit vooral in de lagere literprijs.

Houd bij het berekenen van de voor jou meest gunstige situatie wel rekening met een meerverbruik van 10-20% ten opzichte van benzine.

Aardgas (CNG) en groengas

Voor de goede orde: een auto op aardgas is geen lpg-auto. De uitstoot van schadelijke stoffen is bij aardgas aanzienlijk lager dan bij benzine en diesel. Aardgas wordt ook CNG genoemd (Compressed Natural Gas).

Groengas, een variant van aardgas, is een milieuvriendelijk alternatief. Het komt vrij bij verbranding van biologisch afval, zoals GFT-afval en slib uit afvalwater. Groengas kan als brandstof worden gebruikt in auto's die zijn voorzien van een aardgasinstallatie. 

De aanschafkosten voor een auto op aardgas/groengas zijn relatief hoog. 

Waterstof 

Een waterstofauto tank je net - als een brandstofauto- in een paar minuten vol. Tijdens het rijden wordt de waterstof door een brandstofcel omgezet in elektriciteit. De aandrijving gebeurt door een elektromotor. De enige uitstoot bij verbranding van deze brandstof is waterdamp. Helaas geldt, net als bij elektrische auto's met batterij, dat de productiekant nog niet helemaal groen is. Waterstof maken is nog ineffecient en gebeurt vaak met behulp van fossiele brandstoffen. 

De ontwikkeling op het gebied van door waterstof aangedreven auto's gaat snel. Enkele auto's zijn al in de verkoop (geweest), zoals de Hyundai ix35 FCEV en Toyota Mirai. Grote struikelblokken zijn de hoge aanschafprijs en de zeer beperkte aanwezigheid van waterstof-tankstations in Nederland: slechts 3, plus 2 in aanbouw. Toch is het mogelijk dat in de toekomst waterstofauto's net zo belangrijk worden als elektrische met batterij.

E10

De standaard Euro95-benzine wordt op termijn vervangen door E10, waarin 10% bio-ethanol is bijgemengd. In de Euro95 zit sinds enkele jaren al 5% bio-ethanol. In Duitsland en Frankrijk is de variant met 10% al te koop. Bio-ethanol is een alternatieve brandstof die relatief gemakkelijk te winnen is uit plantenresten, houtafval en dergelijke.

E10 is niet per definitie geschikt voor alle auto's en motoren. Echter, in veel moderne auto's komen de rubbers en kunststoffen die bio-ethanol aan kunnen tasten niet meer voor. Je kunt zelf bekijken welke auto's geschikt zijn voor E10. Blijkt je auto niet geschikt te zijn voor rijden op E10? Kies dan voor een benzinesoort met eventueel een hoger octaangetal, zoals Loodvrij 98.

E85 bio-ethanol

Waar E10 10% bio-ethanol bevat, bestaat E85 voor 85% uit deze groene brandstof en 15% uit benzine. Er zijn enkele tientallen modellen in de verkoop geweest, de meeste met de aanduiding 'flex(i)fuel'. Om onduidelijke reden is de verkoop grotendeels gestopt.

Lees ook: