icon-menulogo_footerpredssymbol-afradersymbol-bestekoopsymbol-besteuittest
Consumentenbond.nl
Kies zelf het ideale pakket|

Vergelijk internet, bellen en tv.

TriplePlay
Koopadvies

Mobiel abonnement kiezen: waar let je op?

Als je op zoekt bent naar een mobiel abonnement moet je een aantal keuzes maken. Kies je voor sim-only, een abonnement met telefoon of ben je goedkoper uit met prepaid? En hoe groot moet je bundel zijn? Wij geven je een aantal adviezen zodat jij de beste keuze kunt maken.

Celine Burgering

Expert Elektronica


1
Kies je voor een abonnement of prepaid?

Abonnement

Een abonnement is interessant als je:

  • meer dan 30 minuten per maand belt
  • of meer dan 30 sms'jes per maand verstuurt
  • of bijna iedere dag internet gebruikt op je telefoon

Bij een abonnement wordt je tegoed automatisch bijgeschreven zonder dat je hier omkijken naar hebt. Let op: kijk goed naar de voorwaarden om onnodige kosten aan het einde van de maand te voorkomen.

Meer over abonnementen

Prepaid

Kies voor prepaid als je zelf niet veel belt, maar vooral gebeld wordt. Prepaid bellen is interessant als je:

  • minder dan 30 minuten per maand belt of sms't. Dat is dus minder dan een minuut of sms’je per dag.
  • onverwachte kosten wilt voorkomen. Met prepaid kun je niet meer bellen als je tegoed op is. Je kunt dan nog wel gebeld worden.

Internetten kun je het beste doen via wifi of hotspots. Zo heb je geen kosten voor mobiel internet en hoef je je geen zorgen te maken over tarieven en bundels.

Meer over prepaid

Twijfel je tussen prepaid of een abonnement? Maak dan een schatting van je verbruik in onze abonnementen vergelijker. Die rekent uit wat voor jou de voordeligste optie is.

Koopadvies_channel1

2
Sim-only of een abonnement met telefoon

Besparen

Abonnementen zijn er mét en zonder mobiele telefoon. Bij een sim-only abonnement krijg je geen telefoon en ben je een stuk voordeliger uit. Loopt je contract af en ben je nog tevreden met je toestel? Laat je abonnement dan niet doorlopen en stap over naar een goedkopere sim-only.

Ben je toe aan een nieuwe telefoon? Lees de tips bij ons koopadvies zodat je een goede keuze kunt maken.

Verborgen kosten

Bij een abonnement met toestel kies je een telefoon, waar je eenmalig en/of per maand een bedrag voor betaalt. Tegenwoordig moeten providers van te voren duidelijk zijn over de totale kosten van je toestel. Soms ben je misschien goedkoper uit als je een abonnement met telefoon neemt. Maar meestal betaal je minder voor een los toestel, omdat je zelf kunt kiezen waar je een telefoon koopt.

Vergelijk zelf de abonnementen van alle providers.

3
Schat je verbruik

Schat je bel-, sms- en dataverbruik

Maak een schatting van je bel-, sms- en dataverbruik voor je een abonnement afsluit. Bekijk hiervoor je recente facturen. Deze staan - tot een half jaar terug - op de website van je provider. Of gebruik de belstatus-app van de provider. Probeer ook in te schatten of je verbruik de komende tijd gaat veranderen.

Dataverbruik

Ook je dataverbruik staat op je oude facturen. Vaak wordt dit weergegeven in KB’s. Maar bij de abonnementen wordt gesproken over MB’s. Omrekenen is heel eenvoudig: 1 MB=1000 KB.

Probeer in te schatten hoeveel MB's je nodig hebt. Bepaal wat je via het mobiele netwerk en via wifi doet. Maak je veel gebruik van wifi? Dan kun je vaak een 2 tot 3 keer kleinere databundel afsluiten. Tip: installeer een datateller op je telefoon om nog beter inzicht te krijgen in je verbruikte MB’s.

Bundel opschalen

Let op dat je een abonnement niet te hoog inschat. Het is namelijk niet altijd mogelijk om je bundel te verlagen. Opschalen is vaak geen probleem. Kies dus liever voor een lagere bundel en schaal pas op als het nodig is.

4
Kies je provider

In Nederland hebben de 4 grote providers KPN, Tele2, T-Mobile en Vodafone hun eigen netwerk. De kleinere providers maken gebruik van die netwerken. Het onderscheid zit vooral in het aanbod. De 4 providers bieden de nieuwste toestellen, standaard 4G, veel keuze in abonnementen en advies in de winkel. De kleinere budgetproviders hebben dat allemaal niet of in mindere mate en zijn daarom goedkoper.

Een voorbeeld: KPN rekent voor 150 belminuten en 500 MB met 4G internet €20 per maand. Bij budgetmerk Simyo kost dat maar €18 en dan krijg je zelfs 50 minuten meer. In de vergelijker zie je welke provider gebruik maakt van welk netwerk.

Heb je genoeg dekking?

Over het algemeen is de dekking van de 4 netwerken in Nederland goed. Toch zijn er nog een paar gebieden waar dat tegenvalt. Het is verstandig om de dekking te controleren voor je een abonnement afsluit. Op de websites van de providers zijn dekkingskaarten te vinden. Daarop is met behulp van de postcode na te gaan hoe de dekking is voor bellen (2G) en internet via 3G en 4G, zowel binnen- als buitenshuis. Ook de kwaliteit van de netwerken verschilt. En is de service wel in orde? In de vergelijker staat het oordeel van 8000 panelleden over hun provider.

5
Let op de voorwaarden

Vraag jezelf het volgende af bij het zoeken naar een nieuw abonnement:

  1. Hoeveel betaal je buiten je bundel?
    De tarieven buiten je bundel zijn hoger dan binnen je bundel. Kijk goed hoeveel je nu verbruikt en stem je bundel daar op af.
  2. Hoe worden gesprekken afgerond?
    Vrijwel alle providers brengen de eerste minuut volledig in rekening. En veel providers ronden zelfs alle gesprekken af op hele minuten. Daardoor betaal je voor meer minuten dan je werkelijk verbruikt.
  3. Hoelang is het tegoed houdbaar?
    Over het algemeen kun je tegoed dat je over hebt niet meenemen naar de volgende maand. Dus als je tegoed over houdt aan het einde van de maand dan ben je dat kwijt. Behalve bij Telfort, daar is je tegoed 3 maanden houdbaar.
  4. Wat gebeurt er als je internetbundel op is?
    Als je door je MB's heen bent, dan zijn er 3 mogelijkheden:
    • je internetsnelheid gaat omlaag
    • je betaalt een buiten-bundeltarief
    • je krijgt automatisch een nieuwe bundel

Bij de laatste 2 opties komen er extra kosten boven op je standaard maandbedrag.

  1. Hoeveel aansluitkosten betaal je?
    Bij het afsluiten van een abonnement bij een nieuwe provider betaal je aansluitkosten, soms wel €30. Blijf je bij je huidige provider? Dan betaal je geen aansluitkosten.

Al deze voorwaarden vind je terug in onze abonnementenvergelijker.

Lees meer over de voorwaarden van een abonnement.

6
Internet via 4G

Via 4G kun je snel internetten. Sommige apps schakelen bij 4G over op een hogere beeld- en geluidskwaliteit. Die extra kwaliteit kost extra data. Daarnaast zorgt de hoge snelheid er ook voor dat je minder lang hoeft te wachten. Hierdoor ga je vanzelf meer internetten.

Kies je voor 4G? Reken dan op een verdubbeling van je dataverbruik. Verder is het slim om je datagebruik goed in de gaten te houden als je net op 4G bent overgestapt.

Je telefoon moet ook geschikt zijn voor 4G. Bij de grote providers KPN, Tele2, T-Mobile en Vodafone krijg je standaard 4G. Bij kleinere providers krijg je standaard 3G en kun je een 4G bundel bij je abonnement nemen voor zo’n €5 extra per maand. Gebruik je internet vooral voor e-mail, nieuws en social media? Dan is de hogere snelheid de meerprijs niet waard.

In onze vergelijker voor abonnementen vind je een 4G filter. Zo kun je eenvoudig zien welke providers standaard 4G aanbieden.

Koopadvies_channel6

7
Neem een totaalpakket met internet en tv

Providers KPN, Telfort, Vodafone en Ziggo  (VodafoneZiggo) maken veel reclame voor totaalpakketten. Internet, vast bellen en tv met daarbij een mobiel abonnement (quad play). Aantrekkelijk voor de provider, want met zo’n totaalpakket stap je niet snel over naar een andere provider. Daarom bieden providers kortingen en cadeaus bij deze pakketten.

Het kan dus voordelig uitpakken om alles bij 1 provider af te nemen. En je kunt net zo makkelijk weer van je mobiele abonnement af, terwijl het andere doorloopt. Houd er wel rekening mee dat kortingen en cadeaus dan vervallen.

8
Kies voor een 2-jarige contractduur

Een mobiel abonnement heeft meestal een looptijd van 1 of 2 jaar. De providers Ben, Simyo, Youfone en Ziggo bieden ook maandelijks opzegbare abonnementen. Deze zijn vaak duurder dan een 1- of 2-jarig abonnement. Hoe langer de looptijd, hoe goedkoper het abonnement.

2-jarige contracten zijn dus het voordeligst. Maar in de loop van 2 jaar kan je verbruik veranderen. Kies daarom bij een langere looptijd voor een abonnement waarvan je het aantal minuten, sms’jes of MB’s (de bundel) aan kunt passen. Is de contractduur eenmaal voorbij, dan kun je maandelijks opzeggen.

Community

Deel je ervaring

Met welk abonnement en welke provider heb jij de beste ervaringen? En heb je in heel Nederland 4G dekking? Deel je ervaringen of stel je vraag op onze Community.



I.F. Elstak Smartphone en prepaid 12 februari 2017

De Aal Pluim voor Simyo 30 januari 2017