icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Consumentenbond laat 850 foute webwinkels offline halen

Nieuws
|
Internetcriminelen maken massaal gebruik van oude, vrijgekomen domeinnamen om nepproducten verkopen. De Consumentenbond spoorde 2000 verdachte sites op en liet er 850 offline halen.
gerard spierenburg

Gerard Spierenburg   WoordvoerderGepubliceerd op:2 mei 2018

De Consumentenbond deed voor de Digitaalgids onderzoek naar webwinkels die zogenaamd met hoge kortingen merkkleding of luxe producten verkopen, maar in werkelijkheid nepproducten of soms zelfs helemaal niets leveren. In veel gevallen maken deze winkels gebruik van bestaande, in onbruik geraakte domeinnamen.

Het voordeel van een bestaand domein is dat dit webadres al bekend is bij Google en dus hoger in de zoekresultaten komt. Uit het onderzoek blijkt dat de overgrote meerderheid van de sites (92%) is aangemeld via slechts 4 hostingpartijen, zogenoemde registrars. Het gaat om Public Domain Registry (PDR) uit India, het Amerikaanse GoDaddy, 1API uit Duitsland en het Nederlandse Registrar.eu.

Offline

De Consumentenbond stelde een lijst op van 2000 verdachte sites en speelde die door naar 1API, Registrar.eu en de Stichting Internet Domeinregistratie Nederland (SIDN).

SIDN beheert de nl-domeinnamen. 1API en Openprovider (het bedrijf achter Registrar.eu) haalden 850 sites die bij hen geregistreerd stonden offline. SIDN is in overleg met de andere 2 registrars om ook deze nepsites offline te krijgen.

Eén op de 5

Malafide webshops vormen een aanzienlijk probleem. Naast de 90.000 bonafide webwinkels die zich op de Nederlandse markt richten, zijn er naar schatting zo’n 25.000 tot 35.000 fout. Dat is minstens 1 op de 5. Wereldwijd zijn er naar schatting 700.000 nepshops actief. De nepwinkels bieden vooral schoenen, kleding, tassen en zonnebrillen aan van bekende merken, zoals Nike, Adidas, Hugo Boss, Ralph Lauren en Tommy Hilfiger.

Lees ook:

Nieuw & interessant

  • dropshipper-kwaliteit-kleding-1200x800px

    Bedonderd door een dropshipper

    Dropshippers zijn webwinkels zonder eigen voorraad. Ze laten producten rechtstreeks van de leverancier bezorgen. Meestal uit Azië. Daar zijn ze vaak niet duidelijk over en dat levert veel klachten op. Ook houden ze zich niet aan allerlei wettelijke regels.

  • Garantie bijkopen v2 1140x720

    Slechte voorlichting bij aankoop extra garantie

    Webwinkels bieden vaak extra garantie aan tijdens het koopproces. Maar ze geven daarbij geen uitleg over de bestaande wettelijke garantie. Hierdoor is voor consumenten niet duidelijk dat extra garantie vaak helemaal niet nodig is.

  • Pakket achterlaten bij deur v2
    Test

    Test problemen bij pakketbezorging

    Over pakketbezorging krijgen we regelmatig klachten. Vooral in de coronaperiode. Zijn er nu minder problemen? We vroegen het aan ruim 20.000 panelleden en analyseerden de klachten.
  • Achteraf-betalen-via-klarna-en-riverty

    Webwinkels zonder achteraf betalen

    Koop je iets online, dan moet je de optie krijgen om minstens de helft van het aankoopbedrag pas bij levering te betalen. Toch blijkt dat achteraf betalen bij een kwart van de onderzochte webwinkels niet mogelijk is.