icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Consumentenbond waarschuwt voor ‘december-nepshops’

Nieuws
|
De ‘december-nepshops’ zijn professioneel ogende webshops, die veel moeilijker te herkennen zijn dan ‘gewone’ nepshops. Vaak zijn ze voorzien van een KvK-nummer, een echt adres, een iDEAL-logo en een keurmerk. Soms verspreiden ze zelfs flyers. 
gerard spierenburg

Gerard Spierenburg   WoordvoerderGepubliceerd op:26 november 2018

nepwebshop-veilig-internet

Populaire artikelen

De nepshops richten zich met name op consumenten die zoeken naar populaire, dure artikelen. Daarbij valt te denken aan de nieuwste iPhones, Airpods, Macbooks, elektronica en speelgoed. Bij dit soort artikelen moeten consumenten extra alert zijn. 

Herkennen

De Consumentenbond geeft tips om malafide decembershops te kunnen herkennen:

  • Zoek naar gebruikerservaringen met als zoekterm het complete webadres tussen aanhalingstekens: 'www.webshop.nl'. Winkels zonder ervaringen of met heel weinig ervaringen zijn verdacht.
  • Bekijk hoe lang de website bestaat via sidn.nl (voor sites die eindigen op .nl) of whois.icann.org (voor sites die eindigen op .com, .org en .net). Nepshops zijn vaak pas kort actief.
  • Wees alert bij onbekende webshops met scherp geprijsde elektronica en speelgoed. 

Decemberpiket

De politie signaleerde de speciale nepshops vorig jaar al en is dit jaar voorbereid met een speciaal decemberpiket. Tijdens dit piket analyseert een speciaal team binnenkomende signalen en onderneemt snel actie tegen verdachte sites.

Lees meer:

Nieuw & interessant

  • dropshipper-kwaliteit-kleding-1200x800px

    Bedonderd door een dropshipper

    Dropshippers zijn webwinkels zonder eigen voorraad. Ze laten producten rechtstreeks van de leverancier bezorgen. Meestal uit Azië. Daar zijn ze vaak niet duidelijk over en dat levert veel klachten op. Ook houden ze zich niet aan allerlei wettelijke regels.

  • Garantie bijkopen v2 1140x720

    Slechte voorlichting bij aankoop extra garantie

    Webwinkels bieden vaak extra garantie aan tijdens het koopproces. Maar ze geven daarbij geen uitleg over de bestaande wettelijke garantie. Hierdoor is voor consumenten niet duidelijk dat extra garantie vaak helemaal niet nodig is.

  • Pakket achterlaten bij deur v2
    Test

    Test problemen bij pakketbezorging

    Over pakketbezorging krijgen we regelmatig klachten. Vooral in de coronaperiode. Zijn er nu minder problemen? We vroegen het aan ruim 20.000 panelleden en analyseerden de klachten.
  • Achteraf-betalen-via-klarna-en-riverty

    Webwinkels zonder achteraf betalen

    Koop je iets online, dan moet je de optie krijgen om minstens de helft van het aankoopbedrag pas bij levering te betalen. Toch blijkt dat achteraf betalen bij een kwart van de onderzochte webwinkels niet mogelijk is.