Consumentenbond waarschuwt voor ‘december-nepshops’

Gerard Spierenburg WoordvoerderGepubliceerd op:26 november 2018
Populaire artikelen
De nepshops richten zich met name op consumenten die zoeken naar populaire, dure artikelen. Daarbij valt te denken aan de nieuwste iPhones, Airpods, Macbooks, elektronica en speelgoed. Bij dit soort artikelen moeten consumenten extra alert zijn.
Herkennen
De Consumentenbond geeft tips om malafide decembershops te kunnen herkennen:
- Zoek naar gebruikerservaringen met als zoekterm het complete webadres tussen aanhalingstekens: 'www.webshop.nl'. Winkels zonder ervaringen of met heel weinig ervaringen zijn verdacht.
- Bekijk hoe lang de website bestaat via sidn.nl (voor sites die eindigen op .nl) of whois.icann.org (voor sites die eindigen op .com, .org en .net). Nepshops zijn vaak pas kort actief.
- Wees alert bij onbekende webshops met scherp geprijsde elektronica en speelgoed.
Decemberpiket
De politie signaleerde de speciale nepshops vorig jaar al en is dit jaar voorbereid met een speciaal decemberpiket. Tijdens dit piket analyseert een speciaal team binnenkomende signalen en onderneemt snel actie tegen verdachte sites.
Lees meer:
Nieuw & interessant

Bedonderd door een dropshipper
Dropshippers zijn webwinkels zonder eigen voorraad. Ze laten producten rechtstreeks van de leverancier bezorgen. Meestal uit Azië. Daar zijn ze vaak niet duidelijk over en dat levert veel klachten op. Ook houden ze zich niet aan allerlei wettelijke regels.

Slechte voorlichting bij aankoop extra garantie
Webwinkels bieden vaak extra garantie aan tijdens het koopproces. Maar ze geven daarbij geen uitleg over de bestaande wettelijke garantie. Hierdoor is voor consumenten niet duidelijk dat extra garantie vaak helemaal niet nodig is.

Datingsites en -apps
Wil je online daten, dan heb je keuze uit veel datingsites en -apps. Wij onderzochten de prijzen en mogelijkheden van 8 veelgebruikte diensten. En we vroegen ons panel naar hun ervaringen.
TestTest problemen bij pakketbezorging
Over pakketbezorging krijgen we regelmatig klachten. Vooral in de coronaperiode. Zijn er nu minder problemen? We vroegen het aan ruim 20.000 panelleden en analyseerden de klachten.
