Consumentenbond waarschuwt voor ‘december-nepshops’
Gerard Spierenburg WoordvoerderGepubliceerd op:26 november 2018
Populaire artikelen
De nepshops richten zich met name op consumenten die zoeken naar populaire, dure artikelen. Daarbij valt te denken aan de nieuwste iPhones, Airpods, Macbooks, elektronica en speelgoed. Bij dit soort artikelen moeten consumenten extra alert zijn.
Herkennen
De Consumentenbond geeft tips om malafide decembershops te kunnen herkennen:
- Zoek naar gebruikerservaringen met als zoekterm het complete webadres tussen aanhalingstekens: 'www.webshop.nl'. Winkels zonder ervaringen of met heel weinig ervaringen zijn verdacht.
- Bekijk hoe lang de website bestaat via sidn.nl (voor sites die eindigen op .nl) of whois.icann.org (voor sites die eindigen op .com, .org en .net). Nepshops zijn vaak pas kort actief.
- Wees alert bij onbekende webshops met scherp geprijsde elektronica en speelgoed.
Decemberpiket
De politie signaleerde de speciale nepshops vorig jaar al en is dit jaar voorbereid met een speciaal decemberpiket. Tijdens dit piket analyseert een speciaal team binnenkomende signalen en onderneemt snel actie tegen verdachte sites.
Lees meer:
Meer nieuws
Nieuws|24 november 2023
Problemen met achteraf betalen via Klarna en RivertyNieuws|26 september 2023
Action-, Lidl- en IKEA-producten veel te duur op Amazon.nl en Bol.comNieuws|20 juli 2023
Consumentenbond waarschuwt voor webshop Femmeboutique.nl
Nieuw & interessant
- 7 mrt.
Nieuwe regels moeten online platforms veiliger maken
Onlineplatforms moeten beter omgaan met jouw meldingen over illegale zaken op het platform. Zij moeten vanaf nu voldoen aan de Digital Services Act (DSA). - 22 feb.
Webwinkels zonder achteraf betalen
Koop je iets online, dan moet je de optie krijgen om minstens de helft van het aankoopbedrag pas bij levering te betalen. Toch blijkt dat achteraf betalen bij een kwart van de onderzochte webwinkels niet mogelijk is. - 14 dec.
Webwinkels verplichten account onnodig
Bij 20 van de 100 grootste webwinkels is een gebruikersaccount verplicht voor elke klant, terwijl we daar geen goede reden voor zien. Het gaat om de grootste webshops. De accountdwang is irritant en niet zonder gevaar. - Nieuws | 24 nov.
Problemen met achteraf betalen via Klarna en Riverty
De Consumentenbond krijgt meldingen van consumenten die problemen ondervinden na het achteraf betalen van rekeningen via betaaldiensten Klarna en Riverty. De Consumentenbond heeft de betaaldiensten aangesproken.