icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Malafide kortingsdiensten gebruiken goede naam webwinkels

Nieuws
|
Bij de Consumentenbond komen klachten binnen van consumenten die, na aankoop bij een gerenommeerde webwinkel, een aanbod krijgen voor korting op hun volgende aankoop. Het blijkt echter te gaan om een duur abonnement van een ander bedrijf.
joyce donat

Joyce Donat   WoordvoerderGepubliceerd op:7 april 2017

korting-webshops

De meldingen gaan onder meer over Winkelenensparen.nl dat consumenten benadert nadat zij iets hebben besteld bij bijvoorbeeld BCC, Ticketmaster, Vliegtickets.nl en Ebay. Klagers melden dat zij op het verkeerde been worden gezet doordat het lijkt alsof het aanbod afkomstig is van de webwinkel waar zij zojuist iets hebben gekocht. Bovendien voelen zij zich misleid, doordat de aangeboden kortingsdienst of het besparingsprogramma in eerste instantie gratis lijkt, maar niet is. Als consumenten niet binnen 30 dagen opzeggen, zitten ze vast aan een abonnement van ongeveer €15 per maand.

Malafide praktijken

Consumenten vinden het vooral bezwarend dat gerenommeerde bedrijven ruimte bieden aan deze malafide kortingsdiensten. Consumenten geven aan niet te verwachten dat ze bij dergelijke webwinkels met dit soort praktijken geconfronteerd worden. Eerder ontving de Consumentenbond veel klachten over kortingsdiensten die telefonisch worden aangeboden.

Lees ook:

Nieuw & interessant

  • privacytest-sociale-netwerken
    7 mrt.

    Nieuwe regels moeten online platforms veiliger maken

    Onlineplatforms moeten beter omgaan met jouw meldingen over illegale zaken op het platform. Zij moeten vanaf nu voldoen aan de Digital Services Act (DSA).
  • Achteraf-betalen-via-klarna-en-riverty
    22 feb.

    Webwinkels zonder achteraf betalen

    Koop je iets online, dan moet je de optie krijgen om minstens de helft van het aankoopbedrag pas bij levering te betalen. Toch blijkt dat achteraf betalen bij een kwart van de onderzochte webwinkels niet mogelijk is.
  • bol-com
    14 dec.

    Webwinkels verplichten account onnodig

    Bij 20 van de 100 grootste webwinkels is een gebruikersaccount verplicht voor elke klant, terwijl we daar geen goede reden voor zien. Het gaat om de grootste webshops. De accountdwang is irritant en niet zonder gevaar.
  • Problemen met achteraf betalen via Klarna en Riverty
    Nieuws | 24 nov.

    Problemen met achteraf betalen via Klarna en Riverty

    De Consumentenbond krijgt meldingen van consumenten die problemen ondervinden na het achteraf betalen van rekeningen via betaaldiensten Klarna en Riverty. De Consumentenbond heeft de betaaldiensten aangesproken.