Nederland moet zich sterk maken voor breed verbod op geo-blocking

Joyce Donat WoordvoerderGepubliceerd op:27 juli 2017
Consumenten dreigen daar de dupe van te worden. De Consumentenbond roept minister Kamp op zich in te zetten voor een breed verbod op geo-blocking - en andere vormen van discriminatie op grond van nationaliteit, woonplaats of plaats van vestiging.
EU onderhandelt over kunstmatige barrières
De Europese Raad van Ministers en het Europese Parlement (EP) onderhandelen over een Europese verordening die bestaande kunstmatige barrières, bij het doen van een bestelling online in een andere lidstaat, moet wegnemen. Door deze barrières is het voor consumenten vaak onmogelijk om een product aan te schaffen of een dienst af te nemen in een ander land dan waar zij wonen. Bart Combée, directeur Consumentenbond: ‘Als een winkelier in een winkelstraat een klant weigert een product te verkopen op grond van zijn nationaliteit, vinden we dat absurd en ontoelaatbaar. Maar precies dat gebeurt nu online. Tot grote frustratie van consumenten.’
Oppositie
Consumentenorganisaties in heel Europa, scharen zich achter de opstelling van het EP om het toepassingsgebied van de verordening te verbreden, zodat ook de aanschaf van digitale producten als e-books, muziek, videogames en software binnen het bereik van de nieuwe regeling komen te vallen. Maar daar wordt door een aantal lidstaten, waaronder Nederland oppositie tegen gevoerd. De Consumentenbond betreurt dat en roept de Minister van Economische Zaken op de voorstellen van het EP alsnog te steunen. De bestaande barrières zijn in strijd zijn met het doel van de EU om tot een digitale interne markt te komen, zo houdt de Consumentenbond de minister voor.
Lees ook:
Nieuw & interessant

Bedonderd door een dropshipper
Dropshippers zijn webwinkels zonder eigen voorraad. Ze laten producten rechtstreeks van de leverancier bezorgen. Meestal uit Azië. Daar zijn ze vaak niet duidelijk over en dat levert veel klachten op. Ook houden ze zich niet aan allerlei wettelijke regels.

Slechte voorlichting bij aankoop extra garantie
Webwinkels bieden vaak extra garantie aan tijdens het koopproces. Maar ze geven daarbij geen uitleg over de bestaande wettelijke garantie. Hierdoor is voor consumenten niet duidelijk dat extra garantie vaak helemaal niet nodig is.

Datingsites en -apps
Wil je online daten, dan heb je keuze uit veel datingsites en -apps. Wij onderzochten de prijzen en mogelijkheden van 8 veelgebruikte diensten. En we vroegen ons panel naar hun ervaringen.
TestTest problemen bij pakketbezorging
Over pakketbezorging krijgen we regelmatig klachten. Vooral in de coronaperiode. Zijn er nu minder problemen? We vroegen het aan ruim 20.000 panelleden en analyseerden de klachten.
