Onaanvaardbaar garantievoorstel Europese Commissie
Gepubliceerd op:9 december 2015
Het voorstel staat in een plan dat de Commissie vandaag heeft gepresenteerd. Consumenten met een product als een wasmachine of televisie, dat na meer dan 2 jaar buiten hun schuld kapot gaat, kunnen de verkoper dan nergens meer op aanspreken.
Nederlandse consumenten hebben nu recht op een deugdelijk product zolang als zij redelijkerwijs mogen verwachten. Bij veel producten is dat langer dan 2 jaar, bij sommige producten, zoals wasmachines en televisies, zelfs veel langer. Bart Combée, directeur Consumentenbond: 'Het voorstel is onbegrijpelijk, onzinnig en onaanvaardbaar. Niet alleen wil de Europese Commissie, zonder dat hier enig onderzoek aan ten grondslag ligt, de rechten van Nederlandse consumenten beperken. Door een onderscheid te maken tussen producten die je online koopt of in een gewone winkel, creëren ze rechtsongelijkheid tussen consumenten en een ongelijk speelveld voor ondernemers. Waarom zou je meer of minder recht hebben op garantie, enkel omdat je je wasmachine niet in een winkel, maar online hebt gekocht?'
Omkering bewijslast
In het plan van de Europese Commissie staat ook dat de verkoper tijdens de eerste 2 jaar na aankoop de bewijslast draagt dat het defecte product wel deugdelijk was. Nu is die periode 6 maanden. Daarmee kan het voor consumenten in de eerste 2 jaar eenvoudiger worden om de verkoper aan te spreken op een ondeugdelijk product. Combée: 'Maar na die 2 jaar, is het dan ook helemaal afgelopen. Daarom is dit voorstel als pakket voor ons niet acceptabel.'
Lees meer over:
Nieuwste artikelen
Meer nieuws
Nieuws|24 november 2023
Problemen met achteraf betalen via Klarna en RivertyNieuws|26 september 2023
Action-, Lidl- en IKEA-producten veel te duur op Amazon.nl en Bol.comNieuws|20 juli 2023
Consumentenbond waarschuwt voor webshop Femmeboutique.nl
Nieuw & interessant
- 7 mrt.
Nieuwe regels moeten online platforms veiliger maken
Onlineplatforms moeten beter omgaan met jouw meldingen over illegale zaken op het platform. Zij moeten vanaf nu voldoen aan de Digital Services Act (DSA). - 22 feb.
Webwinkels zonder achteraf betalen
Koop je iets online, dan moet je de optie krijgen om minstens de helft van het aankoopbedrag pas bij levering te betalen. Toch blijkt dat achteraf betalen bij een kwart van de onderzochte webwinkels niet mogelijk is. - 14 dec.
Webwinkels verplichten account onnodig
Bij 20 van de 100 grootste webwinkels is een gebruikersaccount verplicht voor elke klant, terwijl we daar geen goede reden voor zien. Het gaat om de grootste webshops. De accountdwang is irritant en niet zonder gevaar. - Nieuws | 24 nov.
Problemen met achteraf betalen via Klarna en Riverty
De Consumentenbond krijgt meldingen van consumenten die problemen ondervinden na het achteraf betalen van rekeningen via betaaldiensten Klarna en Riverty. De Consumentenbond heeft de betaaldiensten aangesproken.