icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Tweedekansproducten nog niet erg populair, voordeel valt tegen

Nieuws|Teruggestuurde producten die opnieuw worden verkocht, zijn nog niet erg populair onder consumenten. Bovendien vallen de kortingen tegen. Dat blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond.

Gerard Spierenburg

Gerard Spierenburg , Woordvoerder Gepubliceerd op:1 juli 2020

Tweedekansproducten

De Consumentenbond vroeg aan ruim 6000 consumenten naar hun ervaringen met zogenoemde tweedekansproducten en bekeek de voorwaarden van 12 webwinkels. 

Van de ondervraagden wist ruim een kwart niet van het bestaan van tweedekansproducten of retourdeals af. Twee derde heeft nog nooit een dergelijk product gekocht. Zij bestellen liever nieuwe spullen (35%), vinden het prijsvoordeel te klein (29%) of zijn bang dat er iets mis is met de producten (26%).

De consumenten die wél kiezen voor een retourdeal, doen dat in de meeste gevallen vanwege de korting. Zij zijn erg tevreden, 80% van hen verwacht in de toekomst nog eens een dergelijk product te kopen. 

Tegenvallend prijsvoordeel

Het prijsvoordeel voor de retourdeals loopt flink uiteen en verschilt per product. Bij ruim een derde van de 90 onderzochte producten is sprake van een mooie deal, bij de rest stelt de korting niet zo heel veel voor.

Zo vonden de onderzoekers bij Amac een iPhone 7 plus voor €399. Vergeleken met de doorgestreepte €510 van de winkel zou het om een korting van 56% gaan. Maar bij een andere webwinkel was datzelfde model nieuw te koop voor €331.

Vergelijkbare situaties zagen de onderzoekers bij platforms als Bol.com en Amazon.de. Daar lagen de nieuwprijzen soms zelfs lager dan de tweedekansproducten van andere verkopers op dezelfde site.

Staat verschilt

Alle webwinkels beloven een goed werkend product, maar de staat ervan wisselt. Soms is alleen de doos een keer opengemaakt, maar in andere gevallen hebben de producten krasjes, deukjes en andere lichte gebruikssporen. Helaas zijn niet alle winkels daar even duidelijk over.

Het meest tevreden zijn de panelleden over Coolblue die de staat van het product goed beschrijft en eventuele schade illustreert met foto’s. Ook Retourplaza doet dit. Er zijn ook webwinkels die onder de noemer tweedekansproduct refurbished apparaten verkopen. Ook de garantietermijnen verschillen per winkel, van 6 maanden tot 5 jaar.

Consumenten die een tweedekansproduct overwegen, doen er dan ook goed aan vooraf goed te controleren wat de winkel precies verkoopt, in welke staat het product verkeert en onder welke voorwaarden het wordt verkocht.
 

Onafhankelijk & Eerlijk - Al 65 jaar

Wij komen op voor de belangen van alle consumenten in Nederland. Zonder geld van overheden of bedrijven. Ruim 400.000 leden steunen ons daarbij.

Help jij ons ook?

Nieuw & interessant

  • Retourdeals
    10 jul.

    Retourdeals en Tweedekans-producten

    Bij steeds meer webwinkels kun je producten met korting bestellen die door andere kopers zijn teruggestuurd. Hoeveel prijsvoordeel krijg je en wat zijn de risico's?
  • Amazone in Nederland
    18 jun.

    Amazon in Nederland

    Amazon verkoopt nu in Nederland naast e-boeken ook duizenden fysieke producten. Waar moet je op letten als consument voor je iets koopt?
  • Prijspeiling Amazon.nl en Bol.com
    18 jun.

    Prijspeiling Amazon.nl en Bol.com

    Met de komst van Amazon naar Nederland heeft Bol.com er een geduchte concurrent bij. Welk van deze 2 verkoopplatforms is het goedkoopst en wat zijn de voorwaarden? En hoe gaan ze om met klantgegevens?
  • Digitale Koopzegels sparen
    Eerste indruk  |  8 jun.

    Digitale koopzegels AH

    Albert Heijn stapt over op digitale koopzegels met de AH-app en belooft een spaarrente van maar liefst 6%. Er is wel een privacyprobleem: de app communiceert zonder je toestemming met Googles advertentienetwerk.